[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

بارش شدید باران، نیمه جنوبی فارس را فرامی‌گیرد، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایرنا، مدیرکل هواشناسی استان فارس با اعلام وضعیت قرمز جوی گفت:‌ بارش شدید باران همراه با رعد و برق، ‌تگرگ ‌و گاهی وزش باد شدید، سه‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه نیمه جنوبی این استان را فرامی‌گیرد. 
مسعود حقیقت اظهار کرد: این ‌سامانه شدید بارشی از صبح سه‌شنبه بیست و هشتم فروردین در نیمه جنوبی استان به ویژه شهرستان‌های لامرد، لارستان، ‌گراش، اوز، خُنج و زرین‌دشت فعال می‌شود و تا اواخر وقت همین روز ادامه دارد.
سیلابی‌شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها
وی ادامه داد:‌ اثر مخاطره همچون بالا آمدن ناگهانی آب سطح رودخانه،‌ سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی،‌ آب‌گرفتگی معابر به صورت گسترده،‌ احتمال سرریز شدن برخی سدها، احتمال انسداد راه‌ها، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهری،‌ تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، باغی، زراعی، احتمال خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و... وجود دارد.
آمادگی کامل دستگاه اجرایی و امدادرسان
حقیقت بیان کرد: ‌آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان،‌ عدم توقف و تردد در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبروهای درون و برون‌شهری، ‌اجتناب از سفرهای برون‌شهری،‌ عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها توصیه می‌شود.
پیش‌تر هوا شناسی فارس بیست و پنجم فروردین‌ماه در اطلاعیه سطح نارنجی نسبت به فعالیت سامانه بارشی از دوشنبه ۲۷ فروردین تا چهارشنبه در مناطق جنوبی و شرقی استان هشدار داده بود.
وضعیت رنگ هشدارها چگونه است؟
زمانی که سازمان هواشناسی، هشدار زردرنگ می‌دهد، یعنی پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و کارهای روزمره اختلالاتی ایجاد کند. این هشدار برای مردم با هدف آمادگی لازم در مواجهه با پدیده‌های جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، همچنین برای مسئولان به منظور اندیشیدن تمهیدات لازم صادر می‌شود. هشدار نارنجی شدت بیشتری از هشدار زرد دارد و در نوع نارنجی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات مخرب و خسارت‌های احتمالی داشته باشد. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا نیز است. هشدار قرمزرنگ بالاترین سطح هشدار هواشناسی است که پیش‌بینی می‌شود پدیده جوی بتواند خسارت‌های وسیعی داشته باشد. با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌شود که وارد عمل شوند و اقداماتی برای کاهش خسارات بیندیشند.
به طور کلی رنگ زرد، نارنجی و قرمز هریک به ترتیب به معنی آگاهی، آمادگی و اقدام است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی