[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

انتقام سخت علیه صهیونیست‌ها، روزنامه شیراز نوین

«اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ما در دمشق بود. موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد. بااین‌حال، اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل‌توجهی شدیدتر خواهد بود. این درگیری بین ایران و رژیم سرکش اسرائیل است که آمریکا باید از آن دور بماند.»
شنبه شب در پاسخ به حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، ایران عملیات موشکی و پهپادی خود را با شلیک ده‌ها موشک و پهپاد به اسرائیل انجام داد. خبرآنلاین جزئیات این حمله که در سه‌فاز بزرگ انجام شد گزارش می‌دهد.
اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «شلیک و اصابت چندین فروند موشک و پهپاد به‌سوی اسرائیل» خبر دادند. روزنامه معاریو به نقل از منابع آمریکایی تأیید کرد که برآورد‌ها حاکی از شلیک ۱۵۰ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل است و مهم‌ترین هدفی که تاکنون اصابت موشک به آن تأیید شده، فرودگاه رامون در جنوب فلسطین اشغالی در نگو (نقب) که جایگزینی برای فرودگاه ایلات است، بوده است. سخن‌گوی ارتش اسرائیل هم اعلام کرد فرودگاه نظامی اسرائیل در حمله موشکی ایران مورد اصابت قرار گرفت.
در همین راستا و از همان دقایق اولیه عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ما در دمشق بود. موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد. بااین‌حال، اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل‌توجهی شدیدتر خواهد بود. این درگیری بین ایران و رژیم سرکش اسرائیل است که آمریکا باید از آن دور بماند.»
این اولین باری است که ایران از خاک خود علیه اسرائیل حمله می‌کند. ما در ادامه موج‌های حمله ایران به اسرائیل را بررسی می‌کنیم:
موج اول: حملات پهپادی
الجزیره اولین خبرگزاری بود که به نقل از منابع آمریکایی خبر از حمله گسترده پهپادی ایران به اسرائیل داد. سپس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی گفت که کشورش برای یک «حمله مستقیم» از طرف ایران آماده است. او خطاب به مردم اسرائیل گفت سیستم‌های پدافندی اسرائیل آماده شده و نیرو‌های مسلح آماده واکنش هستند.
انتشار خبر پرواز پهپاد‌ها از ایران که جز اطلاعات نظامی به شمار می‌رود، اولین‌بار از سوی آمریکایی‌ها انجام شد و این افشای اخبار آغاز عملیات ایران در امتداد استراتژی رسانه‌ای غرب در اوکراین بود که آمریکا پیش از هر حمله نظامی روسیه، دست به افشای اطلاعات سری می‌زد. در ادامه ارتش اسرائیل بود که در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ایران «پهپاد‌هایی از خاک خود به سمت خاک اسرائیل پرتاب کرد و این تهدید چندین ساعت طول می‌کشد تا به اسرائیل برسد».
اکثر پهپاد‌ها در استان‌های نیسان، بصره، ناصریه، سلیمانیه و حتی استان الانبار در غربی‌ترین نقطه عراق و هم مرز با اردن دیده شدند؛ اما مسیر پهپاد‌ها با عبور از کشور عراق و سپس اردن وارد اسرائیل می‌شدند. کل زمانی که این پهپاد‌ها در آسمان عراق مشاهده شدند، ۵۰ دقیقه بوده و در این راستا عراق، اردن و لبنان تمامی پرواز‌های خود را تا صبح فردا کاملاً مسدود کردند. ایالات متحده نیز بعد از اعلام اینکه حملات ایران به اسرائیل آغاز شده، افزود که رئیس‌جمهور جو بایدن با بازگشت به کاخ سفید در جریان پیوسته وضعیت قرار دارد.
این در حالی است که کاخ سفید پیام داده آمریکا در کنار مردم اسرائیل می‌ایستد و از مقاومت آنها در برابر تهدیدات ایران حمایت می‌کند.
در مواجهه با انتشار اخبار حمله ایران به اسرائیل، روزنامه «تایمز آف اسرائیل» به نقل از دو منبع امنیتی در اردن نوشتند که پدافند هوایی این کشور «هر پهپاد ایرانی که حریم هوایی»مان را نقض کند، سرنگون خواهد کرد. این رسانه به نقل از این دو منبع نوشت که «پدافند هوایی اردن آماده رهگیری و سرنگونی هر هواپیمای بدون سرنشین یا هواپیمای ایرانی است که حریم هوایی این کشور را نقض کند». در همین راستا انگلیس اعلام کرد به دفاع از امنیت اسرائیل و شرکای منطقه‌ای آن از جمله اردن و عراق ادامه خواهد داد. الحدث هم گزارش داد هواپیمای جنگنده انگلیس از قبرس برای مقابله با پهپاد‌های ایران به کمک اسرائیل شتافتند.
موج دوم: محور مقاومت
هم‌زمان با حمله پهپادی ایران، به گفته یک شرکت امنیتی دریایی، انصارالله یمن پرتاب هواپیما‌های بدون سرنشین به سمت اسرائیل را آغاز کرد. حوثی‌ها در هم‌بستگی خود با فلسطینی‌ها در غزه عملیات علیه اسرائیل و متحدانش را به‌ویژه با حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن شدت دادند. در همین راستا شنبه شب و هم‌زمان با عملیات ایران، ده‌ها راکت از سمت جنوب لبنان و از سوی حزب‌الله لبنان به الجلیل و بلندی‌های جولان شلیک شد. در همین حال، منبع امنیتی به «العربیه» گفتند گروه‌های عراقی نیز حمله‌ای پهپادی از مناطق عکاشات و الرطبه به‌سوی اسرائیل انجام دادند.
موج سوم: حملات موشکی
ساعت ۱ و ۱۲ دقیقه بامداد بود که یک منبع آگاه به ایرنا گفت فوج نخست موشک‌های بالستیک ایران به سمت اهدافی در عمق سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. زمان‌بندی ساعت شلیک موشک‌ها نشان می‌داد ساعت ۱:۲۰ که زمان ترور سردار سلیمانی است، برای رسیدن موشک‌ها به اسرائیل برنامه‌ریزی شده است. موج بعدی موشک‌ها از تبریز، اصفهان، کرمانشاه، ایلام و شیراز به سوی اسرائیل پرتاب شد و به گفته مقامات آمریکایی در مجموع ۲۰۰ پرتاب را شامل می‌شد.
موشک‌ها از آسمان کشور‌های عراق و سوریه عبور کرد و تصاویری از شادی مردم این کشور‌ها هنگام عبور موشک‌ها و پهپاد‌ها در فضای مجازی منتشر شد. از جمله موشک‌هایی که به طور مشخص خبر از شلیک آن دادند، موشک خیبر بود. خیبر یک موشک بالستیک میان‌برد از نسل چهارم خانواده موشک‌های خرمشهر ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است. این موشک قابلیت تغییر و تصحیح مسیر در خارج از جو را دارد و به همین علت رهگیری آن توسط سامانه‌های دفاع ضدموشک بالستیک بسیار دشوار است. ایالات متحده و فرانسه در واکنش به آزمایش این موشک، آن را «یک تهدید جدی» و همچنین نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانستند.
واکنش‌ها به حملات ایران
اوایل بامداد دیروز، گزارش‌های مختلف حاکی از به صدا در آمدن آژیر خطر در بیت‌المقدس و فعال‌شدن گنبد آهنین در این شهر منتشر شده است. تصاویری که به‌صورت زنده از بیت‌المقدس منتشر شده که حاکی از وقوع چندین انفجار در آسمان این شهر در پی فعال‌شدن گنبد آهنین است. دو مقام آمریکایی تأیید کرده‌اند که ارتش این کشور توانسته است چند پهپاد ایران را که به‌سوی اسرائیل شلیک شده بود، سرنگون کند.
بر اساس گزارش‌ها، ارتش اسرائیل به مردم این کشور هشدار داده است که ممکن است هنگام رصد و خنثی‌کردن حملات ایران، صدای انفجار یا سقوط قطعاًت متلاشی شده پهپاد‌های ایران را بشنوند. هم‌زمان گزارش‌ها حاکی از به صدا در آمدن آژیر خطر در مناطق جنوبی و مرکزی اسرائیل است. خبرنگار خبرگزاری فرانسه در بیت‌المقدس نیز اطلاع داد صدای انفجار و آژیر در این شهر شنیده شده است. شبکه خبرگزارش داده مهم‌ترین پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی در نقب هدف موشک‌های ایران قرار گرفت. این پایگاه، همان نقطه‌ای بوده که از آن هواپیما‌های اسرائیلی برای هدف قراردادن سفارت ایران در دمشق استفاده کرده بودند.
سپاه پاسداران به آمریکا «نسبت به هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران» هشدار داد که به تهدید ایران و نیز اسرائیل «علیه منافع ایران از مبدأ هر کشوری، پاسخ متقابل و متناسب به منشأ تهدید» را خواهد داد. شبکه خبر هم در زیرنویس خودنوشت «بر اساس گزارش‌های دریافتی تا این لحظه نیمی از موشک‌های پرتاب‌های به سمت سرزمین‌های اشغالی با موفقیت به هدف خورده است.» ویدئو‌های متعددی هم از فلسطینی‌ها منتشر شد که هنگام اصابت موشک‌های ایران با اهداف اسرائیل، می‌گویند دیدن چنین لحظاتی «محال است و باورکردنی نیست». برخی دیگر با عبارت «شکراً ایران» خوشحالی خود را فریاد می‌زدند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی