[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

مسکن ملی پیشران توسعه شهری و روستایی فارس، روزنامه شیراز نوین

 
 مریم شمالیان- گروه خبر
به مناسبت آغاز دهه حساب 100 حضرت امام(ره) و سالگرد تأسيس بنياد مسكن انقلاب اسلامی، تور خبری در پروژه‌های شهرک نشاط سلطان‌آباد، روستای گياه‌زار و شهرک اكباتان صدرا در خصوص عملكرد سالانه و وضعيت پروژه‌های ملی و استانی در دست اجرا با حضور مدیرکل بنیاد مسکن فارس، برخی از مسئولان دیگر این بنیاد و اصحاب رسانه برگزار شد.
سید علیرضا حمیدی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس در این برنامه ضمن گرامیداشت سالگرد تأسيس بنياد مسكن انقلاب اسلامی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نهضت ملی مسکن، فارغ از جریانات سیاسی و دولت‌ها وظیفه دارد کار خدماتی خود را انجام دهد و در دولت آیت‌الله رئیسی، ۴۰ درصد نهضت ملی به عهده ماست که تا امروز ۱۷هزار واحد را شروع کرده‌ایم و ۴۰ درصد از کل یک‌میلیون واحد در کشور اجرا شده است.
او ادامه داد: تا امروز حدود ۲۹هزار متقاضی در سبد استان تأیید شده و واریز داشته‌اند و خوشبختانه استان فارس هم در تأمین زمین نهضت ملی مسکن مقام اول کشور را دارد.
 مقاوم‌سازی 250هزار واحد روستایی استان فارس
حمیدی به اقدامات معاونت بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن نیز اشاره کرد و گفت: نیاز داریم کار پیشگیری را با اقداماتی نظیر مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی انجام دهیم؛ حدود 350هزار واحد فرسوده در سطح روستاهای فارس داریم که بالغ بر ۲۵۰هزار واحد آن را مقاوم‌سازی کرده‌ایم. وی افزود: وام اختصاص‌یافته به این امر ۲۰۰میلیون تومان بود که به ۳۵۰میلیون تومان افزایش یافته است که به روستاها و شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت تعلق می‌گیرد. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس با اشاره به شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است، بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس برای تحقق شعار سال بر مردمی‌سازی تمرکز دارد و ساخت مسکن را به خود مردم واگذار می‌کنیم؛ این کار موجب می‌شود وقتی مردم خودشان ساخت و ساز می‌کنند، در استفاده بهینه از مصالح نیز تلاش کنند. او همچنین با اشاره به اجرای طرح هادی روستایی در استان عنوان کرد: در بافت‌های ناکارآمد شهرها و روستاها که در زلزله بسیار آسیب‌پذیر هستند هم در حال کار هستیم. تهیه طرح‌های هادی روستایی به عهده بنیاد مسکن است. طرح هادی هر ۱۰ سال باید بازنگری شود و ۵۰۰ طرح در یک ماه گذشته بازنگری شده‌اند و تا پایان سال تمام طرح‌ها بازنگری خواهند شد. این مقام مسئول تصریح کرد: طرح هادی روستایی بستری است که موجب باز شدن پهنه روستایی و مجاز شدن ساخت و سازها می‌شود. حمیدی ادامه داد: در ۲ سال گذشته در خصوص سنددار کردن خانه‌های روستایی اقدام کرده‌ایم که در هویت‌بخشی و کاهش پرونده‌های قضایی مؤثر است؛ تاکنون۳۵۰هزار سند روستایی و شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت در استان صادر شده است.
7500 واحد مسکونی روستایی تا پایان شهریور به مرحله استفاده می‌رسد
وی همچنین گفت: اجازه الحاق ساخت و سازهای غیرمجاز به روستاها را نداریم، مگر با مجوز شورای حفظ حقوق بیت‌المال.
حمیدی با اشاره به آسفالت معابر روستایی بیان کرد: بنیاد مسکن اجازه تهاتر قیر دارد و با کمک دهیاری‌ها، بخشداران، فرمانداران و شوراهای روستایی آسفالت معابر روستایی به انجام می‌رسد؛ زیرسازی را دهیاری ابتدا آماده می‌کند و تاکنون بیش از ۶میلیون مترمربع معابر روستایی استان آسفالت شده است.
او در بخش دیگری از سخنان خود بر این نکته تأکید کرد که بنیاد مسکن یک‌میلیون مسکن روستایی را باید در سامانه تم انجام دهد؛ سهمیه فارس ۳۰هزار قطعه است که ما آن را ۶۰هزار قطعه یعنی ۲ برابر کرده‌ایم. همچنین استاندار فارس تأکید داشته است که باید ۱۲۰هزار قطعه زمین ۲۵۰متری آماده و به طرح الحاق شود.
حمیدی همچنین به اصحاب رسانه اعلام کرد که 7500 واحد مسکونی روستایی در استان تا پایان شهریور به مرحله استفاده می‌رسد. او روستا را محور تولید، امنیت و جمعیت دانست و گفت: اگر یک روستا خالی شود، همه اینها به خطر می‌افتد. طرح توسعه و آبادانی روستا یا منظومه روستایی در دستور کار قرار گرفته که روستا یا بخش مطالعه شده و توان اقتصادی روستا را درمی‌آورد؛ سپس پروژه‌های پیشران این بخش شناسایی شده و نتیجه تحویل دستگاه‌های اجرایی می‌شود. حمیدی در خصوص امکان مشارکت خیران در پروژه‌های مسکن محرومان عنوان کرد: هر اندازه که خیران رقم مالی به پروژه مسکن محرومین کمک کنند، بنیاد مسکن هم به همان میزان کمک خیر، حساب را شارژ می‌کند؛ یعنی نصف هزینه را خیران و نصف دیگر را بنیاد مسکن تأمین می‌کنند.
 استراتژی مسکن روستایی، احداث خانه ویلایی است
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به این مهم اشاره داشت که در شورای عالی مسکن کشور، مصوبه‌ای با تصمیم رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده که بنیاد مسکن یک‌میلیون زمین برای نهضت ملی مسکن تأمین کند. او در ادامه در خصوص استراتژی در تأمین زمین‌های روستایی، گفت: استراتژی مسکن روستایی احداث خانه ویلایی است؛ بدین ترتیب که یک قطعه زمین ترجیحاً ویلایی ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر را به متقاضی نهضت ملی واگذار کرده و ۳۵۰میلیون تومان هم که سود ۵ درصد دارد، به آنها اختصاص می‌یابد.
حمیدی تأکید کرد: در روستا کمتر پیش می‌آید فردی زمین خود را بفروشد و اکثراً در خانه‌های خود مستقر خواهند شد. 2800 هکتار در شورای مسکن و در شورای استان مطرح شده است. زمین‌ها کلاً ملی و مالکیت دولتی است و در روستای گیاه‌زار شهرستان شیراز اجرای این طرح در کنار روستا مورد استقبال مردم قرار گرفته است. 2800 هکتار روستای مستعد و حریم در استان تاکنون شناسایی شده و به شورای برنامه‌ریزی رفته است.
او به این موضوع نیز اشاره داشت که در سامانه تم، تفکیک روستا در نظر گرفته نشده و همچنین بیان کرد که استراتژی واگذاری زمین‌های روستایی از نزدیک به دور است و اولویت بومی‌های روستا، سپس روستاهای مجاور و بعد بخش یا شهر مجاور است؛ اگر روستائیان متقاضی باشند و ثبت‌نام نکرده باشند، به صورت آفلاین آنها را با اجازه اداره‌کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ثبت‌نام می‌کنیم. مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه طرح‌های نهضت ملی مسکن در ۱۱۰ شهر استان فارس قابلیت اجرایی شدن دارد، اظهار کرد: اگر زمین موردنیاز برای اجرای این طرح‌ها در ۲۶ شهر در محدوده راه و شهرسازی لارستان و ۸۴ شهر در محدوده راه و شهرسازی فارس در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد، طرح‌های نهضت ملی مسکن با شتاب قابل قبولی اجرایی می‌شوند.
حمیدی با بیان اینکه 208هزار و 846 متقاضی در طرح‌های نهضت ملی مسکن استان فارس نام‌نویسی کرده‌اند، افزود: 36هزار و 722 متقاضی در محدوده شهرستان لارستان و 172هزار و 124 متقاضی در سایر مناطق استان فارس در این طرح تاکنون نام‌نویسی کرده‌اند. او ادامه داد: برای 25هزار و 459 متقاضی تاکنون پروژه و زمین مناسب اختصاص یافته و طرح‌های نهضت ملی مسکن با مشارکت این متقاضیان آغاز شده است. هفت‌هزار و 315 متقاضی در بانک‌های عامل حساب بانکی افتتاح کرده‌اند و زمینه دریافت تسهیلات برای آنان فراهم شده است. وی با بیان جزئیات بیشتری از اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس گفت: از بین متقاضیانی که طرح نهضت ملی مسکن را آغاز کرده‌اند، 162 متقاضی طرح را به پایان رسانده‌اند، 481 واحد در مرحله نازک‌کاری است، 3هزار و 412 واحد در مرحله سفت‌کاری و اجرای سقف و 8هزار و 607 واحد در مرحله اسکلت است. مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس افزود: استان فارس در نهضت ملی مسکن در سطح کشور شاخص‌ساز است. 13هزار و 693 واحد مسکن ملی نیز با بهره‌گیری از تسهیلات و آورده متقاضیان در این استان اکنون در مرحله اجرای زیرساخت و فونداسیون است.
 پروژه شهرک نشاط سلطان‌آباد ۵ تا ۶هزار نفر جمعیت‌پذیری دارد
محمد رسول پروری معاون عمران و مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس نیز در جمع خبرنگاران گزارشی از پیشرفت‌های طرح‌های نهضت ملی مسکن ارائه داد و با تشریح طرح نشاط سلطان‌آباد شیراز اظهار داشت: طرح مسکونی نشاط سلطان‌آباد شیراز یکی از طرح‌های با زیرساخت قوی، شکیل و زییا و مستحکم است که با مشارکت بنیاد مسکن اجرا شده است.
دکتر پروری ادامه داد: برای اجرای این پروژه، ۱۸ طراحی شهری پیشنهاد و یکی از این طرح‌ها پذیرفته شد. این مجتمع مسکونی یک‌هزار و ۶۲۰ واحد مسکونی ظرفیت دارد و بین پنج تا شش‌هزار نفر در این مجتمع سکونت خواهند داشت. معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان فارس اضافه کرد: پنج ناحیه مسکونی در شهرک نشاط سلطان‌آباد شیراز در نظر گرفته شده که همه خدمات روبنایی و زیربنایی آب، برق و گاز برای آن پیش‌بینی شده است. پروری با اشاره به شهرک نشاط در روستای سلطان‌آباد شیراز هم اظهار کرد: 50 هکتار زمین توسط بنیاد مسکن در سال ۹۰ شناسایی و تملک‌ آن طی شد و در 20 هکتار از اراضی که تصرف نشده بود، طرح احداث مسکن اجرا شد و به روستای سلطان‌آباد الحاق شد که ۱۶۲۰ واحد ظرفیت دارد. همچنین ۵ تا ۶هزار نفر جمعیت‌پذیری این شهرک است. وی افزود: بنیاد مسکن متولی ساخت مسکن است؛از دستگاه خدمات‌رسان در خصوص تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی تقاضای همکاری داریم تا چنین شهرک‌هایی در همین محل احداث شرکت ساکنان بتوانند به خدمات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و نیاز به مراجعه به سایر مناطق شهر نداشته باشند. پروری اضافه کرد: از خیرین سلامت و مدرسه‌ساز برای تأمین زیرساخت‌ها دعوت به همکاری کرده و زمین موردنظر را برای ورود آنها تأمین 
می‌کنیم.
وی اعلام کرد: در شهرک نشاط از سال ۹۷ شروع به تحویل واحدها شده است.این مجموعه اولین پروژه مسکن مهر بود و مسکن‌های مهر تحویل شد و طرح اقدام ملی مسکن هم در این شهرک در مرحله تحویل بوده و طرح نهضت ملی مسکن این شهرک هم در مرحله اسکلت است. او گفت: سایت شهرک نشاط شامل ۱۶۲۸ واحد در چهار فاز است که فاز اول ۴۹۶ واحدی است و ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پروژه محرومین است. در این شهرک ۸۴۸ واحد نهضت ملی و مابقی پروژه مسکن محرومین بنیاد مسکن استان است. ۱۴۸ واحد از واحدهای نهضت ملی پیشرفت ۵۰ درصدی داشته و ۱۰۰ درصد اسکلت آنها انجام شده است. ۱۴۰ واحد از پروژه مسکن محرومان تازه آغاز شده و با وام ۳۵۰میلیونی وام مسکن روستایی و آورده متقاضیان تأمین می‌شود و ۷۰۰ واحد هم مربوط به نهضت ملی در مرحله اسکلت قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در پروژه‌های مسکن و به خصوص این پروژه محصولات و مصالح موردنیاز خود را غیر از میلگرد از استان فارس تأمین می‌کنیم، گفت: ۷۰ درصد قیمت مسکن مصالح است و تغییرات در نرخ مصالح به پروژه تحمیل می‌شود و اگر پرداخت و آورده متقاضیان به موقع باشد، در پیشرفت پروژه با تهیه مصالح سریع‌تر عمل 
می‌شود.
 تأمین 360 زمین در مجاورت روستای گیاه‌زار برای نهضت مسکن روستایی
محسن ابراهیمی، مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز هم در این بازدید به این نکته اشاره کرد که در سطح روستاها تسهیلات روستایی پرداخت می‌شود که امسال ۱۸۰۰ تسهیلات روستایی پرداخت شده که هرکدام به مبلغ ۳۵۰میلیون تومان است. او گفت: در سفر ریاست‌جمهوری به فارس، برای استارت نهضت ملی مسکن در روستاها مقرر شد اراضی مناسب شناسایی شود که روستای گیاه‌زار برای این کار در نظر گرفته شد. 25 هکتار زمین تملک‌ و به روستای گیاه‌زار الحاق شده است. ۳۶۰ قطعه مسکونی در طرح لحاظ شده که به ۳۶۰ خانواده، زمین برای ساخت خانه ویلایی واگذار می‌شود. او اظهار کرد که آب، برق و گاز از روستای گیاه‌زار به این سایت انتقال داده می‌شود و ایجاد زیرساخت مذهبی، آموزشی و... هم در سایت دیده شده است. همچنین 250 متر زمین در روستا و ۳۵۰میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۵ درصد برای متقاضیان مسکن روستایی در نظر گرفته شده و نهضت ملی مسکن روستایی راه مؤثری برای مهاجرت معکوس از شهر به روستاست که در این طرح اولویت با بومی‌های مناطق روستایی است. در این بازدید کریمی، مدیر ماشین‌آلات عمرانی بنیاد مسکن فارس در خصوص پروژه نهضت ملی روستای گیاه‌زار شهرستان شیراز گفت: 25 هکتار کل اراضی سطح این روستاست و حدود ۱۰۰هزار مترمربع خاک‌برداری شده است. فرج‌الله نصیری، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان فارس نیز در برنامه گفت‌وگو با خبرنگاران، گزارشی از بازسازی مناطق آسیب‌دیده شهرستان اوز بر اثر زلزله ارائه داد و گفت: عملکرد حوزه بازسازی بنیاد مسکن استان در بحران سیل مردادماه ۱۴۰۱، طوفان مانسون و بروز خسارت به تعدادی از واحدهای خسارت‌دیده احداثی شهری و روستایی بیانگر عملکرد قابل‌توجه همکاران بنیاد است.
 تأمین مالی به‌موقع متقاضیان به نفع آنهاست
خاکساری، مسئول کنترل پروژه شهرک اكباتان صدرا هم در این بازدید گفت: وسعت این پروژه ۳۸ هکتار است و شامل ۸ پروژه یا زون است. وی در خصوص 3 زون این پروژه توضیحاتی داده و بیان کرد: زون اول ۱۴ بلوک است که ۳۲۸ واحد دارد که 23 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ زون دوم ۱۲ بلوک است و پیشرفت فیزیکی آن ۳۱ درصد بوده و زون ۳ شامل ۲۰ بلوک خواهد بود. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی