[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تولید اورژانسی گاز، روزنامه شیراز نوین

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از آمادگی این شرکت برای تولید حداکثری گاز در زمستان خبر داد و گفت: تولید و مصرف روزانه حدود یک‌میلیارد مترمکعب گاز در بخش‌های خانگی و صنعتی، با هیچ مبنا و معیار استاندارد جهانی سازگار نیست.
به گزارش شیرازنوین به نقل از ایرنا از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، «مهدی حیدری» درباره چالش‌های میدان‌های نفتی و گازی برای تأمین تراز گازی تصریح‌کرد: شرکت‌های تولید گاز با حداکثر توان تولید آماده تأمین سوخت زمستان هستند. در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نظرات و راهکارهای کاربردی برای اصلاح الگو و بهینه‌سازی مصرف سوخت ارائه کنند.
این مسئول بیان‌ داشت: تولید و مصرف روزانه حدود یک‌میلیارد مترمکعب گاز در بخش‌های خانگی و صنعتی، با هیچ مبنا و معیار استاندارد جهانی سازگار نیست که بخش زیادی از این معضل به مصرف نادرست در بخش خانگی و روزآمد نبودن صنایع برمی‌گردد.
وی با بیان چالش‌های تولید از میدان‌های نفتی و گازی این شرکت، خواستار همکاری نزدیک شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشجویان در رفع مشکلات آن شد که از جمله فرصت‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه می‌توان به مواردی همچون تصفیه پساب، مدیریت و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه، افزایش تولید چاه‌ها با رفع موانع با استفاده از روش‌های نوین، بهینه‌سازی و روش‌های معمول کاهش هزینه‌ها برای افزایش تولید، تأمین کالا و مواد مصرفی در واحدهای بهره‌برداری، اقدام‌های فنی چاه‌ها با کارایی بالاتر و هزینه کمتر و همکاری برای حل مهندسی اجرا و کالا اشاره کرد.
حیدری در ادامه با بیان عملکرد و فرصت‌های افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز این شرکت، اظهار داشت: این شرکت آمادگی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشجویان صاحب ایده را در هر حوزه‌ای دارد.
وی با اعلام اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‌عنوان دومین شرکت تولیدکننده گاز کشور، سهم ۳۳درصدی در تأمین گاز مصارف خانگی و صنعتی به عهده دارد، افزود: این شرکت از شرکت‌های اصلی تولیدی شرکت ملی نفت ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز مناطق خشکی کشور است و مسئولیت توسعه، تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز افزون بر ۸۵ میدان گازی و نفتی شناخته‌شده در بیش از ۱۱ استان کشور را برعهده دارد.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۵ میدان نفتی و ۱۵ میدان گازی از این میدان‌ها واقع در استان‌های فارس، بوشهر، قم، لرستان، خراسان رضوی، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان و شمال خوزستان در برنامه عملیات بهره‌برداری بوده و توسعه بقیه میدان‌ها در برنامه‌های آتی شرکت قرار دارد، ادامه‌ داد: عملکرد این شرکت نقش بسزایی در چرخه اقتصاد و تأمین انرژی پایدار با حفظ و صیانت از منابع ملی ایفا می‌کند. این شرکت با رویکرد نوین در سه محور توسعه میدان‌های گازی و نفتی، تثبیت تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخازن شوریجه D و سراجه قم را آغاز کرده است.
حیدری با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری این شرکت، یادآور شد: فعالیت این شرکت از سال ۱۳۷۷ با در اختیار داشتن ۹ میدان نفتی و ۶ میدان گازی آغاز شد. با توسعه میدان‌های هما، شانول، وراوی و تابناک و احداث فاز دوم پالایشگاه گازی پارسیان و ساخت ایستگاه تقویت فشار میدان گازی نار فعالیت‌های توسعه‌ای نیز به فعالیت‌های تولیدی اضافه شد. وی درباره برنامه توسعه‌ای این شرکت در قالب «طرح ضربت»، تصریح‌ کرد: با توجه به ضرورت تأمین پایدار زنجیره خوراک پالایشگاه‌های گازی خشکی و جبران افت طبیعی تولید از میدان‌های کنونی و با در نظر داشتن افزایش غیرمنتظره گاز مصرفی خانگی در سال‌های آتی و همچنین به‌منظور بهبود تراز گاز تولیدی/مصرفی کشور، طرح افزایش تولید گاز از میدان‌های خشکی و در حیطه مسئولیت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران افزود: بر این اساس توسعه ۱۳ میدان جدید دی‌، سفیدزاخور، هالگان‌، سفیدباغون‌، خارتنگ‌، گردان‌، ارم‌، پازن‌، مدار، توس‌، باباقیر، بیستون و آغار- فاز۲ به همراه توسعه پالایشگاه‌ گازی فراشبند و ساخت ایستگاه‌های تقویت فشار گاز میادین‌ سرخون و شانول با صرف بودجه حدود چهارمیلیارد دلار در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران مصوب و ابلاغ شده است.
حیدری گفت: پیش‌بینی می‌شود که با اجرای این طرح‌ها در زمستان سال ۱۴۰۵ حدود ۱۰۰میلیون مترمکعب در روز گاز و حدود ۱۰۲هزار بشکه در روز میعانات تولید و به پالایشگاه‌های گازی فجر جم، پارسیان، سرخون، فراشبند، ایلام، هاشمی‌نژاد و پارس جنوبی 
ارسال شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی