[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

تلاش برای ترویج آثار سعدی در ایران و جهان، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، مسئولان فرهنگ و ارشاد فارس از تلاش برای ترویج بیشتر آثار و اندیشه‌های سعدی شیرازی در سطح ملی و بین‌المللی در هفته بزرگداشت این ادیب دانشمند خبر دادند.
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، ۲۸ فروردین در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن هفته بزرگداشت سعدی در محل این اداره کل برگزار شد، با بیان اینکه سعی داریم با برنامه‌هایی که در این رویداد خواهیم داشت، نگاه متفاوتی را نسبت به این ادیب گران‌قدر در سطح جامعه ایجاد کنیم، گفت: ما امروزه به زبان سعدی گفت‌وگو می‌کنیم و بزرگان فرهنگ و ادب معتقدند که زبان فارسی به قبل و بعد از سعدی تقسیم می‌شود. بنابراین، این حکیم عالی‌مقام حق بزرگی به گردن زبان و ادبیات ما دارند و امیدواریم بتوانیم این دین را ادا کنیم.
غلامرضا خوش‌اقبال افزود: امسال برنامه‌های یادروز سعدی دسته‌بندی متفاوتی نسبت به سال‌های قبل دارد و گام‌ را فراتر گذاشته‌ایم و با رایزن‌های فرهنگی دیگر کشورها گفت‌وگو کردیم که به‌جز برنامه‌های شیراز و استان فارس، بتوانیم حتی ارتباط با فضای بیرون از ایران را تقویت کنیم تا آوازه سعدی بیش از پیش به سایر کشورهای جهان منتقل شود.
وی با بیان اینکه برنامه‌های علمی یادروز سعدی با همکاری مرکز سعدی‌شناسی و مثل همه سال‌های گذشته امسال نیز به‌ صورت حضوری برگزار می‌شود، گفت: روز یکم اردیبهشت‌ماه برنامه علمی یادروز سعدی بعد از گل‌باران آرامگاه، شروع خواهد شد، اما برنامه‌های اجرایی و فرهنگی و هنری ما از پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین شروع می‌شود. خوش‌اقبال  از برگزاری محفل انس خوشنویسی با حضور اساتید این حوزه به همراه آثار شکسته‌نویسانی از سراسر کشور در نگارخانه و لابی تالار حافظ شیراز خبر داد و افزود: این رویداد تا پایان هفته سعدی ادامه خواهد داشت.
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره ارشاد فارس با بیان اینکه برنامه اصلی یادروز سعدی که مثل همیشه در ۳۱ فروردین‌ماه یعنی شب قبل از یادروز سعدی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این برنامه که از ساعت ۱۹ روز جمعه آغاز خواهد شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور خواهد داشت.
وی همچنین از حضور مهمان ویژه دیگری در این مراسم خبر داد و گفت: «دریا اُرس» سعدی‌پژوه، ایران‌شناس و رئیس بنیاد ملی آتاتورک در کشور ترکیه و سفیر سابق این کشور در ایران است که به‌عنوان سخنران علمی در شیراز حضور خواهند داشت.
به گفته خوش‌اقبال، امام جمعه شیراز و استاندار فارس هم دیگر مهمانان ویژه آرامگاه سعدی در ۳۱ فروردین‌ماه خواهند بود.
وی همچنین از برگزاری برنامه‌هایی در تهران خبر داد و گفت: روز سوم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه علامه طباطبایی تهران، برنامه‌ای تحت عنوان «سعدی در اقلیم بزرگ چین» با همکاری مرکز چین‌شناسی و با سخنرانی استاد محمد امیرجلالی برگزار می‌شود. روز چهارم اردیهشت‌ماه نیز در سفارت هندوستان، برنامه «سعدی و نسخه‌های سعدی در هندوستان» با سخنرانی آذرمیدخت صفوی از کشور هندوستان و محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار می‌شود.
تلاش برای ترویج آثار سعدی در ایران و جهان
خوش‌اقبال افزود: روز پنجم به‌عنوان روز «سعدی و نظامیه بغداد» انتخاب شده است که به تأثیرپذیری سعدی از ادبیات عرب و بالعکس می‌پردازد. این برنامه در سفارت عراق در تهران برگزار می‌شود که هم‌زمان به ‌صورت رسانه برخط از سفارتخانه به تمام کشورها قابل رؤیت است. همچنین روز ششم، اختتامیه هفته فرهنگی هنری سعدی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود که در آن از سعدی‌پژوهان ایران نیز تجلیل خواهد شد. معاون امور فرهنگی و رسانه اداره ارشاد فارس درباره برنامه‌هایی که در شیراز اجرا می‌شود نیز اظهار کرد: امسال سه فراخوان ویژه را در هفته فرهنگی هنری سعدی خبر رسانی خواهیم کرد که یکی از آنها در خصوص تهیه کالاهای فرهنگی با موضوع سعدی است. دومین فراخوان در راستای برگزاری جشنواره عروسکی در حوزه داستان‌های گلستان و بوستان سعدی خواهد بود که برای اولین‌بار انجام می‌شود. جشنواره دیگری نیز در خصوص نقاشی کودک و نوجوان با موضوع آثار سعدی برگزار خواهد شد.
به گفته خوش‌اقبال، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان هم امسال چند پویش با موضوع سعدی برگزار می‌کند.
وی همچنین از اجرای یک گروه نمایش عروسکی برای اجرای حکایات سعدی خبر داد و گفت: این برنامه در روزهای اول تا سوم اردیبهشت‌ماه در محله سعدی و آرامگاه برای کودکان و نوجوانان اجرا خواهد شد.
آذین‌بندی خیابان سعدی با همکاری شهرداری، تقدیر و سر زدن به سعدی‌پژوهانی که در سال‌های گذشته آثاری را بر جای گذشته‌اند از جمله دیگر برنامه‌هایی بود که خوش‌اقبال از آنها برای بزرگداشت سعدی از آنان یاد کرد.
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره ارشاد فارس همچنین از اجرای سالار عقیلی در آرامگاه سعدی و در شامگاه ۳۱ فروردین خبر داد و گفت: در تلاش هستیم که در روزهای یکم و دوم اردیبهشت نیز قطعاتی با اشعار سعدی توسط این خواننده محبوب کشورمان در تالار حافظ برای عموم مردم اجرا شود که این برنامه بلیت‌فروشی خواهد شد.
همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه هفته فرهنگی هنری یادروز سعدی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شیراز و فارس محسوب می‌شود، گفت: شخصیتی مثل سعدی که اندیشه‌ها و حکمت‌هایش در قالب شعر و نثر به دست ما رسیده است، مایه افتخار نسل‌های گذشته، نسل امروز و آیندگان خواهد بود. حمیدرضا قانعی افزود: در برنامه‌هایی که با همکاری اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی و انجمن آثار و مفاخر ملی کشور برگزار خواهد شد، سعی کرده‌ایم که گستره فعالیت‌ها را از استان فارس خارج کنیم و این ظرفیت را به سمت بخش بین‌الملل، رایزن‌های فرهنگی و سفارتخانه‌ها ببریم تا شاهد تأثیر بیش از پیش اندیشه‌های این ادیب بزرگ در فراتر از مرزهای کشور باشیم.
وی با بیان اینکه بخش علمی هفته فرهنگی هنری سعدی بسیار پر رونق خواهد بود هم عنوان کرد: اساتید و سعد‌ی‌پژوهان گران‌قدری مهمان ما هستند و مرکز سعدی شناسی هم در کنار ما خواهد بود.
قانعی در پایان گفت: امیدواریم مجموعه برنامه‌هایی که در حوزه فرهنگی و هنری رقم می‌خورد، بیشتر موجب شناسایی اندیشه‌ها و شخصیت سعدی شیرازی هم برای مردم شیراز و ایران و هم در سطح بین‌الملل شود.
گفتنی است، در پایان این نشست خبری از پوستر هفته گرامیداشت سعدی نیز رونمایی شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی