[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد، روزنامه شیراز نوین

اجرای نمایش «شاماران» که مصادف با ۳۰ فروردین سالگرد درگذشت سعدی افشار بود به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وام‌دار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.
به گزارش ایرنا، اجرای «شاماران» در یازدهمین سالگرد درگذشت استاد سعدی افشار به این هنرمند عرصه سیاه بازی تقدیم شد.
۳۰ فروردین مصادف با سالگرد درگذشت سعدی افشار نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان در تماشاخانه سنگلج، با حضور تماشاگران و هنرمندان میهمانی چون گلچهره سجادیه، محمدرضا خاکی، اسماعیل پور رضا، و صدیق تعریف، با گرامیداشت یاد و خاطره این چهره ماندگار سیاه‌بازی کشور، روی صحنه رفت.
محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، سعدی افشار را هنرمندی قابل ستایش و استاد در سیاه‌بازی دانست و گفت: وقتی برای اجرا در شهر لیون فرانسه از سعدی افشار دعوت شده بود من آنجا حضور داشتم؛ نمایش در سالنی به بزرگی تالار وحدت روی صحنه رفت در حالی که هیچ‌کس زبان فارسی نمی‌دانست و گویش خاص سیاه‌بازی را هم نمی‌شناخت، اما سعدی افشار با حرکات بدن و اکت‌هایی که داشت، توانست تماشاگران را تا پایان نمایش در سالن نگه دارد.
او افزود: من آنجا متوجه شدم که تئاتر واقعاً زبان مشترک بشریت و جهان است و تعاریفی که بزرگان از جمله بوراک از سعدی افشار کرده‌اند، درست است.
این مدرس تئاتر اضافه کرد: اگر ما امروز تئاتری داریم پیشینه‌اش در هنرمندانی چون سعدی افشار است که متأسفانه آن‌طور که باید شناخته‌شده نیستند. افرادی که نه مدرسه رفتند و نه دانشکاه و هنرشان را سینه به سینه آموزش می‌دیدند؛ مثلاً سعدی افشار از ذبیح‌الله ماهر و مهدی مصری آموخته بود.
تاکنون بساری از اهالی تئاتر؛ از جمله مجید افشار، داوود فتحعلی بیگی، محسن حسینی، اتابک نادری، اصغر همت، مهدی شفیعی، ارمغان بهداروند، فرامرز سه دهی، سبا اصلیان، محسن پوشایی، مرتضی موفق، حسین محمدی، جمشید خسروی، حسنا قبادی، مسعود سخایی، آرمان شیرالی‌نژاد و ترانه رحیمی و ... به تماشای نمایش «شاماران» نشسته‌اند.
نمایش «شاماران» از بیست‌ودوم فروردین تا هفتم اردیبهشت ساعت ۱۸ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی