[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

پسرها ۴ برابر بیشتر از دختران به اوتیسم مبتلا می‌شوند، روزنامه شیراز نوین

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در جهان از هر ۱۰۰ نفر ۳ کودک به اختلال طیف اوتیسم مبتلا هستند و کودکان پسر نیز چهار برابر بیشتر از دختران مبتلا می‌شوند.
به گزارش بهداشت نیوز، روح‌الله حسینی روز ۴ اردیبهشت‌ماه، در سمینار اوتیسم با موضوع آشنایی با عوامل تأثیرگذار در اختلال اوتیسم و درمان اختلال آگاهی‌بخشی و بازگویی تجارب زیسته مادران و معلمان‌ که در دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اختلال طیف اوتیسم، طیفی از اختلالات را به خود اختصاص می‌دهد. مهمترین علامت تشخیصی اختلال در ارتباطات اجتماعی از کوچکترین تا پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین ارتباطات است.
وی افزود: علامت اصلی و مهم دیگر رفتارهای تکرارشونده، به عبارتی رفتارهای تکرارپذیر بدون هدف است. یکی‌دیگر از زیرعلایم این است که این دسته از کودکان به شدت نسبت به تغییر مقاوم هستند، بنابراین آداب و مناسب خاص خود را دارند. تمام این موارد کودک را به سمتی می‌برد که در عملکرد نقص ایجاد می‌کند و کودک در حوزه‌های مختلف دچار اشکال می‌شود که نمی‌تواند عملکرد لازم را داشته باشد.
حسینی با بیان اینکه کودک اوتیسم می‌تواند در یک موضوع بسیار توانمند ظاهر شود، عنوان کرد: در اوتیسم سیستم مغزی به شکلی رشد پیدا کرده که در یک حوزه خاص تخصصی شده و در سایر حوزه‌ها به درستی عمل نمی‌کند. ما همیشه در‌خصوص ناتوانی‌ها در اوتیسم حرف می‌زنیم اما می‌توانیم در‌خصوص توانمندی‌ها نیز صحبت کرد.
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در مغز رویکرد شبکه‌ای وجود دارد. لوکال‌ها در مغز مجزا از هم هستند و هر‌کدام وظیفه خاصی دارند که در مغز افراد نرمال به‌درستی عمل می‌کند. تمام لوکال‌ها باید شبکه بزرگی را ایجاد کنند تا مغز به‌صورت یکپارچه عمل کند. در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم این یکپارچگی به‌درستی صورت نمی‌گیرد و خروجی کلی مغز سالم و درست نیست اما از نظر تخصص‌گرایی لوکال‌ها در برخی موارد به قدری تخصصی عمل می‌کنند که رفتارها عجیب و غریب است.
وی با اشاره به اینکه در جهان از هر ۱۰۰ نفر ۳ کودک به اختلال طیف اوتیسم مبتلا هستند، تصریح کرد: شیوع اختلالات طیف اوتیسم وابسته به فرهنگ بوده، در برخی فرهنگ‌ها شیوع آن پایین‌تر و در برخی نژادها شیوع بالاتر است. اختلال طیف اوتیسم وابسته به جنسیت نیز هست که کودکان پسر چهار برابر بیشتر از دختران مبتلا می‌شوند.
حسینی گفت: یکی از مهمترین بخش‌های مغز که در اختلالات عصبی رشدی درگیر بوده، کرتکس پیشانی حدقه‌ای است. تجارب اولیه زندگی از جمله رابطه کودک با والد در قدم اول مادر و بعد پدر در رشد این ناحیه بسیار تأثیرگذار بوده و کیفیت این ارتباط مهم است. کیفیت والدگری به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده بعدی رشد این ناحیه مغز مطرح می‌شود. مغز این کودکان به سمت فعالیت‌های متشنج پیش می‌رود، بنابراین میزان تشنج و صرع در این کودکان ۳۰ درصد است.
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: نظریه‌ای به نام آینه شکسته داریم که در‌خصوص نورون‌های آینه‌ای مغز است. این نورون‌ها شبیه آینه عمل می‌کنند. فرایند تقلید کردن در کودکان اوتیسم دچار اشکال است و این موضوع نیز در نظریه ذهن تأثیر دارد. این مشکل در تقلید کردن در تعاملات اجتماعی خود را نشان می‌دهد که کودکان اوتیسم در برقرار کردن ارتباطات چشمی دچار مشکل هستند. در‌حال‌حاضر مبحث نورون‌های آینه‌ای زیر سؤال رفته است.
وی اضافه کرد: بدعملکردی سیستم مغزی در مناطق مرکزی مغز نشانه‌ای برای تشخیص اختلال اوتیسم در دوران کودکی است. مطالعه‌ای نشان داده کودکانی که کمتر از ۸ ساعت می‌خوابند، خطر ابتلا به اوتیسم در آن‌ها بیشتر است. همچنین افرادی که در روزهای غیر تعطیل بعد از ساعت ۲۲ می‌خوابند و بعد از ساعت ۷ بیدار می‌شوند و در روزهای تعطیل بعد از ساعت ۲۳ می‌خوابند و بعد از ساعت ۸ بیدار می‌شوند دچار اشکالات جدی می‌شوند که یکی از این اشکالات ابتلا به اختلال اوتیسم است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی