[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

منابع سرشار از ویتامین B۱۲ را بشناسید، روزنامه شیراز نوین

ویتامین B۱۲ یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن است که در بدن تولید نمی‌شود. با توجه به اینکه ویتامین B۱۲ در کمک به سلول‌ها برای محافظت از عصب‌ها واقعاً نقش حیاتی و مهمی ‌بر عهده دارد، همه ما باید با بهترین منابع ویتامین B۱۲ آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم به ارتقای سلامت و تندرستی‌مان کمک کنیم. به گزارش صدآنلاین، در ادامه این مطلب به 5 منبع غذایی ارزشمند این ویتامین اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:
1. گوشت گوساله 
گوشت گوساله حاوی مقادیر زیادی از ویتامین B12 است. برای مثال، هر 190 گرم از گوشت گوساله حدود 11 میکروگرم ویتامین B12 به بدن می‌رساند که مقدار قابل توجهی محسوب می‌شود. البته مواد مغذی دیگری هم در گوشت گوساله وجود دارند که همگی برای سلامتی مفید هستند. در واقع، گوشت گوساله نه‌تنها منبع خوبی برای دریافت پروتئین محسوب می‌شود که برای استخوان‌ها، عضله‌ها و سلامت عمومی ‌سلول‌ها ضروری است بلکه املاح خاصی مثل آهن، زینک (روی) و سلنیوم را هم به بدن می‌رساند. 
2. شیر 
شما با مصرف شیر و دیگر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر می‌توانید مقادیر خوبی از ویتامین B12 را به بدن برسانید. هر یک لیوان از شیر کامل یا پرچرب حدود 1.1 میکروگرم ویتامین B12 دارد. با توجه به اینکه مقادیر زیادی از مواد مغذی دیگری مانند کلسیم هم در شیر و دیگر محصولات لبنی یافت می‌شوند، استفاده روزانه از این مواد غذایی می‌تواند نقش مهمی ‌در ارتقای سلامت ما داشته باشد. 
3. تخم‌مرغ 
تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع پروتئینی محسوب می‌شود، درحالی که یکی از منابع کلیدی برای دریافت ویتامین B12 نیز هست. درواقع، هر عدد تخم‌مرغ حدود 1.4 میکروگرم ویتامین B12 دارد. بنابراین، خوردن 2 عدد تخم‌مرغ در وعده صبحانه می‌تواند به تأمین ویتامین B12 روزانه بدن کمک کند. مواد مغذی مهم دیگری هم در تخم‌مرغ وجود دارند؛ ویتامین D که برای سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و عضله‌ها ضروری است، سلنیوم و همچنین کولین. ماده کولین به متابولیسم طبیعی چربی و عملکرد مطلوب کبد کمک می‌رساند. 
4. ماهی سالمون و قزل‌آلا 
ماهی‌های چرب مانند سالمون و قزل‌آلا جزو بهترین منابع برای دریافت ویتامین B12 هستند. هر 100 گرم از این ماهی‌ها حدود 4.15 میکروگرم ویتامین B12 دارد. ماهی‌های ساردین و خال‌مخالی هم گزینه‌های خوبی برای دریافت این ویتامین هستند. ماهی سالمون و قزل‌آلا در گروه ماهی‌های چرب قرار می‌گیرند و در نتیجه مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا-3 را هم وارد بدن می‌کنند که اهمیت ویژه‌ای برای سلامت قلب و مغز دارند. 
5. جگر و قلوه 
جگر و قلوه گوساله یا گوسفند جزو غذاهای همه‌پسند نیستند اما یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت ویتامین B12 محسوب می‌شوند. در واقع، هر 100 گرم از جگر یا قلوه حدود 85.7 میکروگرم ویتامین B12 دارد که مقدار بسیار زیادی است. وجود آهن در جگر و قلوه هم به کاهش احساس خستگی کمک می‌کند، درحالی که ویتامین A نهفته در آن‌ها برای ارتقای سلامت بینایی مفید است. البته خانم‌های باردار باید از خوردن این غذاها خودداری کنند زیرا ویتامین A موجود در آن‌ها می‌تواند برای جنین مضر باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی