[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۱۰۴
  • دوره جدید

آرامــش بهـــاری با مهــار سیـــلاب، روزنامه شیراز نوین

از ویژگی‌های مهم و خوب فصل بهار، ظهور ناگهانی ابرها و بارندگی‌هایی با حجم بالا است. اصولاً بارندگی‌های فصل بهار به دلیل گرم شدن هوا با شدت زیاد در مدت زمان کوتاه روی می‌دهد؛ هر چند که این بارش‌ها برای بسیاری از شهروندان خاطرات خوبی را به‌جا می‌گذارد، اما اگر مدیریت شهری آمادگی کافی نداشته باشد و با برنامه‌ریزی اقدام نکند در طی چند ساعت تمام معابر پر از آب می‌شود و شهروندان را به زحمت می‌اندازد.
در زمان کودکی وقتی در فروردین‌ماه به کوه و دشت می‌رفتیم، بزرگترها از حضورمان در دره‌ها جلوگیری می‌کردند و می‌گفتند در بهار ممکن است ناگهان سیل جاری شود؛ این را همیشه به شوخی می‌گرفتیم تا پنجم فروردین ۱۳۹۸ و سیل هولناک دروازه قرآن که در یک چشم بر هم زدن زمین و زمان را به هم‌ریخت و خانواده‌هایی را داغ‌دار کرد.
این سیل در ورودی شیراز(دروازه قرآن)، باعث برخورد و واژگونی خودروها گردید و در سمت دیگر و مرکز شهر نیز این وضعیت باعث آب‌گرفتگی معابر شد. کوچه‌ها و خانه‌های مرکز شهر شیراز مانند شهرک گلستان، چهارراه پانزده خرداد، بلوار امیرکبیر، بلوار زند، بلوار هفت‌تنان و به خصوص محله سعدیه و چند نقطه دیگر دچار آب‌گرفتگی شدند. همچنین آب‌گرفتگی گسترده در مناطق تاریخی شیراز نظیر بازار وکیل نیز گزارش شده ‌است. در سیلاب دوم عمده آب‌گرفتگی‌ها در مناطق شرقی شیراز صورت پذیرفت و تا چندین روز بخش قابل‌توجهی از شهر درگیر مشکلات متعدد سیلاب بود.
 دست‌کاری در طبیعت، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و جمع شدن حجم زیادی آب در بالادست، سبب روان شدن سیل گردید و عدم لایروبی مسیر سیل در رودخانه کنار آب‌زنگی و از آن مهم‌تر تبدیل دره کناری دروازه قرآن به جاده ورودی شیراز در دهه‌های قبل و عدم ایجاد مسیرهای مناسب برای انتقال آب باران سنگین نیز در گسترش بیشتر سیل و تلفات آن نقش داشت.
خوشبختانه استان فارس و شهر شیراز در اسفندماه سال قبل، فروردین و چند روز ابتدایی اردیبهشت‌ماه از بارش ‌ای الهی بی‌نصیب نماند و شاهد بار‌ش‌های خوبی در ‌شهر شیراز بودیم.
اما در بهار امسال در چند نوبت باران با شدت بالا در شیراز بارید و مشکلات آن‌چنانی برای شیراز رخ نداد که آخرین نمونه آن باران چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه بود که چند ساعت باران سیل‌آسا را در شهر شیراز شاهد بودیم.
بارش‌های چهارشنبه چنان سریع و باشدت بود که خیلی سریع آب در رودخانه خشک(خرم‌رود) ‌شیراز که رودخانه‌ پُرعرضی است به ارتفاع چند متری رسید؛ به گونه ای که آب سرریز رودخانه به کنارگذرهایی که برای تسهیل در عبور و مرور خودرویی و روانی ترافیک احداث شده است، ریخته و عملاً دیگر امکان تردد در آنها وجود نداشت؛ به همین دلیل مدیریت شهری در بارش‌های قوی بلافاصله اقدام به مسدود نمودن کنارگذرهای موازی با خرم‌رود با ایجاد علائم هشداردهنده می‌نماید تا حافظ جان و مال شهروندان باشد.
شهروندان شهر شیراز نیز با این اقدام مدیریت شهری هماهنگ می‌شوند و از مسیرهای جایگزین جهت تردد استفاده می‌نمایند، اما در مواردی نیز برخی از شهروندان نسبت به این موضوع حساسیت و توجه لازم را به خرج نمی‌دهند، با بی‌احتیاطی محض اقدام به برداشتن علائم ایمنی و هشدار‌دهنده می‌کنند و با خودرو اقدام به ورود به این کنارگذرها کرده و زندگی خود و دیگران را نیز به خطر می‌اندازند.
مثلاً در بار‌‌ش بهاری ششم فروردین‌ماه متأسفانه راننده یک خودروی 206 با بی‌توجهی به این موضوع و پس از برداشتن علائم ایمنی و هشداردهنده به یکی از این کنارگذرها وارد گردید و با خطر غرق‌شدگی روبه‌رو بود که دیگر شهروندان با شماره 125 تماس گرفته و نیروی‌های امدادی آتش‌نشانی که در نزدیکی محل قرار داشتند او را نجات دادند.
اما شهرداری کلان‌شهر شیراز در سال گذشته اقداماتی را در دستور کار قرار داد که در چند بارندگی اخیر و به خصوص باران پنجم اردیبهشت که بسیار شدید و با حجم زیاد بود، متوجه ارزشمندی آن شدیم.
لوله‌گذاری دفع آبهای سطحی در جای‌جای این کلان‌شهر یکی از اقدامات بجا و مؤثر شهرداری شیراز در جهت رفع هر گونه آب‌گرفتگی و سیل است که خوشبختانه مدیریت شهری شیراز با درایت و ترسیم نقشه راه، مرحله به مرحله در تمام معابر اقدام به لوله‌گذاری‌های فراوانی در نقاط مختلف شهر کرده است.
البته این اقدامات طی دو سال گذشته شتاب چشمگیری گرفته است و هر منطقه به فراخور شرایط، این لوله‌گذاری‌ها را انجام می‌دهد؛ باید بگوییم که واقعاً در سال گذشته حجم لوله‌گذاری جهت انتقال آب‌های سطحی در مناطق مختلف معادل چند سال بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی