[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۸۲
  • دوره جدید

دیدگاه، روزنامه شیراز نوین

فوتبال مدرسه زندگی است

 

شیرازنوین- محمد شفيعي

رئیس کانون مربیان فوتبال فارس

فوتبال مدرسه زندگی است. علاوه بر آموزش مهارت‌های پایه فوتبال در مدارس فوتبال، روش زندگی کردن نیز به فوتبال‌آموزان آموزش داده می‌شود؛ لذا، نقش مربیان در مدارس فوتبال از جنبه‌های مختلف با اهمیت است. جدا از بخش فنی و مهارتی فوتبال، مربیان باید مهارت‌های اولیه مورد نیاز زندگی را به فوتبال‌آموزان آموزش دهند. امیدوارم در راستای بهبود کیفیتی فوتبال که به منظور توسعه و ارتقای سطح فوتبال در دنیا مورد نظر است و همچنین، درراستای ارتقای سطح فرهنگی و ورزشی فوتبال‌آموزان و جوانان مستعد استان عزیزمان فارس بتوانم گام‌های مؤثری بردارم. مطالب زیر برنامه آموزشی کلی فوتبال ویژه مدارس فوتبال است. امید به اینکه این موضوع بتواند برای فوتبال پایه استان مفید باشد‌. 
هماهنگی، چابکی و مهارت‌های حرکتی
هماهنگی تعادل بین مغز و عضله برای اجرای مهارت‌های حرکتی است‌. بچه‌هایی که هماهنگی خوبی دارند، حرکات فردی را به خوبی انجام می‌دهند. کنترل و دریبل توپ، دویدن و پریدن سریع‌تر، شوت قوی‌تر و تصاحب توپ قبل ازحریف. سن طلایی کار کردن بر روی هماهنگی‌8 - 12 سال می‌باشد. 
توسعه هماهنگی: 
از طریق فعالیت‌های پیچیده مانند بازی با توپ و بدون توپ، حرکات و تمرینات دویدنی و تمرینات متنوع مانند ورزش‌هایی که از دست استفاده می‌شود. مانند راگبی و هندبال‌. 
توسعه بهینه از طریق دنبال کردن، اصول تنوع و ترکیبی در روش‌ها و تمرینات حاصل می‌شود. 
 برای بهبود هماهنگی از‌7-6‌سالگی تمرینات باید شروع شود. در 12 -6‌سالگی تمرینات هماهنگی باید بخشی از هر تمرین باشد‌. 
تمرین باید با توپ و بدون توپ انجام گیرد. در 15‌دقیقه 3‌نوع تمرین گنجانده شود‌. 
در دو حالت تمرینات باید عوض شود: الف‌- اگر تمرینات خیلی سخت باشد؛ ب‌- اگر خیلی ساده باشد‌.
اگر این کار صورت نگیرد شرکت کننده‌ها علاقه‌شان را از دست می‌دهند‌. 
مهم‌ترین رکن این است که انگیزه بچه‌ها باید حفظ شود و و‌قتی که بچه‌ها خسته هستند، تمرین باید متوقف شود‌.
کیفیت مهمتر از کمیت است‌.
سازمانده‌ی یک جلسه تمرین آگاهی دادن در مورد نحوه اجرای همه تمرینات با اهمیت است. آنها از اینکه در مورد فعالیت‌های بچه‌هایشان اطلاعاتی داشته باشند، قدردانی می‌کنند. در برخی موارد والدین می‌توانند در جلو بردن جلسات تمرین کمک‌کننده باشند. اگر با والدین 
در مورد مسئولیتشان صحبت کنید و آنها را در پروژه درگیر کنید می‌تواند ایده خوبی باشد‌. 
در یک جلسه تمرین فوتبال پایه به‌طور کلی باید موارد زیر را در نظر گرفت‌: 
ارزیابی یک جلسه تمرین 
اهداف یک جلسه تمرین
تعداد بچه‌ها 
سطح بچه‌ها
سازماندهی زمین بازی
 ابزار و وسایل برای یک جلسه تمرین، انتخاب بازی و تمرینات 
رویکرد آموزش در یک جلسه تمرین فوتبال‌:
١- آماده‌سازی جلسه تمرین(داشتن برنامه از قبل آماده شده‌- به زمان و وقت توجه شود).
 ٢-سازماندهی جلسه تمرین (آماده کردن زمین‌- مواد و کمک‌های اولیه‌- سازماندهی گروه‌- مدت و ارزیابی تمرین).
3- هدایت کردن جلسه تمرین (ساده و قابل فهم‌- ارائه محتوا‌- سازماندهی گروه/ تیم/ بر اساس ویژگی‌های گروه).
4- پایان دادن به جلسه تمرین (جمع کردن بچه‌ها- جمع‌آوری مواد‌- سازماندهی رفتن بچه‌ها به خانه).
توصیه‌ها: 
-‌ مطمئن باشید که همه فعالیت‌ها در قالب بازی است و بچه‌ها فرصت تماس با توپ را دارند. 
- آزادی زیادی در بازی به بچه بدهید.
- نتایج بازی را کمتر در نظر بگیرید و دسته‌بندی ایجاد نکنید. 
- تیم‌ها و گروه‌ها را متعادل کنید و اگر تفاوتی آشکار در نتایج است، بازیکنان دو تیم را با هم عوض کنید. 
- تشویق را برای همه بچه‌ها فراموش نکنید. 
- بچه‌ها باید در حالی که بازی می‌کنند سرگرمی داشته باشند و آنها را تشویق کنید. 
- کمتر در روند بازی کردن دخالت کنید.
برنامه یک جلسه تمرینی مقدماتی برای بچه‌های سنین زیر‌٩سال - مدت زمان تمرین یک‌ساعت و پانزده دقیقه
برنامه یک جلسه تمرینی مقدماتی برای بچه‌های سنین‌٩تا١٢ سال - مدت زمان تمرین یک‌ساعت و پانزده دقیقه
ابعاد زمین دربازی در ابعاد کوچک (‌SSG)

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی