[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۱۱۲
  • دوره جدید

این غذاها افسردگی شدید می‌آورند، روزنامه شیراز نوین

تغذیه یکی از عوامل مهم در افسردگی است؛ به طوری که بدون آنکه فرد متوجه شود خوردن یک‌سری از مواد غذایی باعث تشدید علائم افسردگی در وی می‌شود.
به گزارش مجله سلامت صد آنلاین، افسردگی شدید می‌تواند ریشه در شرایط فردی و اجتماعی داشته باشد، اما تغذیه هم بی‌تأثیر نیست. در بین خوراکی‌ها غذاهای افسرده‌کننده بسیاری وجود دارد که برخی موجب بروز افسردگی شدید می‌شوند. در جهانی زندگی می‌کنیم که بیشتر مواد به روش شیمیایی پرورش داده می‌شوند؛ به همین خاطر برای کاهش نگرانی و اضطراب باید بیشتر به تغذیه توجه کنیم، زیرا تغذیه نقش بسزایی در حالات روحی افراد دارد. به شما خواهیم گفت چه غذاهایی باعث اضطراب و افسردگی خواهند شد. مطالعات نشان می‌دهند مصرف مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه‌ای، مصرف زیاد گوشت قرمز، شیرینی و شکلات و عدم مصرف فیبر و انواع میوه و سبزیجات تازه می‌تواند به شدت باعث افزایش ریسک ابتلا به افسردگی حاد شود؛ علاوه بر این موارد یک‌سری مواد خوراکی اثرات منفی روی سلامت روان گذاشته و موجب افزایش خطر ابتلا به افسردگی در فرد می‌شوند.
1. شکر
محققان دریافتند هنگامی که سطح گلوکز خون افزایش یابد، سطوح پروتیینی بالا می رود که رشد نورون‌ها و سیناپس‌ها را مورد تشویق قرار می‌دهد. خوردن شکر باعث می شود که مغز شما در یک سطح بهینه کار کند و هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، ریسک افسردگی و خطر ابتلا به دیابت و جنون نیز بیشتر می‌شود.
2. شیرین‌کننده‌های مصنوعی
فکر نکنید که تنها به این خاطر که شیرین‌کننده مصنوعی است خطری شما را تهدید نمی‌کند، اسپارتام جزو تشکیل‌دهنده و خطرناکی که در محصولاتی مثل نوشابه یافت می‌شود، تولید انتقال‌دهنده عصبی سروتونین را مسدود می‌سازد.
این می‌تواند باعث بروز انواع بیماری‌های عصبی از جمله سردرد، بی‌خوابی، تغییرات در حالت روحی و افسردگی شود. همچنین ممکن است برای سلامت ذهنی نیز بد باشد.
3. الکل
سیستم عصبی مرکزی مهم است. مسئول گرفتن اطلاعات از طریق پنج حس، تفکر، درک، استدلال و کنترل عملکرد حرکت است، اما با مصرف الکل این موارد کاهش پیدا می‌کنند و باعث تشدید علائم افسردگی می‌شود.
4. روغن هیدروژنه
مرغ سرخ‌شده، پنیر سرخ‌شده و سیب‌زمینی سرخ‌کرده به دلایل مختلفی برای بدن مشکل ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث افزایش وزن شوند، اما چیزهای بیشتری وجود دارد که آنها هم با افسردگی مرتبط هستند.
هر چیزی که با روغن‌های هیدروژنه درست شده و حاوی چربی‌های ترانس است، می‌تواند به طور بالقوه به افسردگی کمک کند. چربی‌های اشباع‌شده، مثل آنهایی که در گوشت گوساله، لبنیات و کره پیدا شده‌اند، می‌توانند شریان‌ها را مسدود و از جریان خون به مغز جلوگیری کنند.
5. فست‌فود
افرادی که فست‌فود می‌خورند، 51 درصد بیشتر دچار افسردگی می‌شوند؛ بنابراین از خوردن آنها بپرهیزید.
6. چربی ترانس
چربی ترانس به چربی‌های اشباع‌نشده گفته می‌شود که معمولاً در کل غذاها دیده نمی‌شوند. تنها در دهه 1950 چربی‌های ترانس به طور معمول در چیزهایی مثل مارگارین، اسنک، محصولات پخته‌شده بسته‌بندی و روغن‌های مورد استفاده برای سرخ کردن مواد غذایی، مورد استفاده قرار گرفتند. مصرف چربی‌های ترانس کنترل‌نشده می‌تواند ریسک افسردگی را تا 48 درصد افزایش دهد.
7. غذاهای با سدیم بالا
دهه‌هاست، غذاهای بدون چربی به‌عنوان یک راه حل کاهش وزن اعلام می‌شوند، اما بسیاری از این محصولات حاوی کمی سدیم هستند. متخصصان می‌گویند که همه این نمک اضافی می‌تواند کاملاً با احساسات شما ناسازگاری داشته باشد، زیرا سدیم اضافی در این محصولات می‌تواند جنبه‌های سیستم عصبی را مختل کند.
نه تنها این می‌تواند باعث افسردگی شود، بلکه می‌تواند به واکنش سیستم ایمنی نیز کمک کرده و باعث خستگی شود؛ البته نمک همچنین منجر به نگهداری مایع و بادکردگی می‌شود.
8. کافئین
متخصصان بسیاری وجود دارند که می‌گویند حتی مقدار کمی کافئین نیز می‌تواند منجر به افسردگی شود. دلیل بیشتر کارشناسان، اثر مخرب کافئین روی خواب است؛ خواب آشفته می‌تواند به طور جدی به وضعیت ذهنی آسیب برساند.
9. سبوس گندم
این نام را همیشه در میان خوردنی‌های مفید مشاهده می‌کردید، اما اینجا باید بگوییم که در مورد افسردگی این مسئله کمی متفاوت است؛ چراکه سبوس گندم به دلیل وجود فیتیک اسید و فیبر جذب روی را محدود می‌سازد و همین کاهش روی اثر سوء در افرادی که در معرض استرس و افسردگی هستند می‌گذارد.
مقدارکافی روی به خصوص برای افراد مضطرب اهمیت ویژه ای دارد، زیرا نشان داده اند کمبود آن رفتار عصبی و افسردگی را موجب می شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی