[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

محرومیت‌زدایی با عطر بهارنارنج، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز طرح محلات سبز مشتمل بر کاشت فراگیر نهال در محلات کلان‌شهر شیراز آغاز شد. این مراسم صبح دوشنبه هفتم آذرماه با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز، شهردار منطقه 5، شماری از یاوران شورا و جمعی دیگر از مقامات مسئول با همراهی اصحاب رسانه در انتهای خیابان فرهنگیان برگزار شد.
توسعه فضای سبز با اولویت مناطق محروم
عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم گفت: طرح توسعه فضای سبز با اولویت مناطق محروم در پهنه کلان‌شهر شیراز اجرا می‌شود. افسانه خواست‌خدایی در حاشیه این برنامه و در جمع خبرنگاران گفت: کاشت نهال نارنج به‌عنوان یک سیاست در شورای اسلامی شهر شیراز برنامه‌ریزی شد و سازمان سیما، منظر و فضای سبز به عنوان یک هدف مأموریت اجرایی این طرح را برعهده دارد. وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری سازمان به این سمت است که ابتدا مناطق محروم در طرح کاشت نهال نارنج قرار بگیرند، تصریح کرد: توسعه فضای سبز دستاوردهای بسیاری برای شهر و شهروندان دارد و به واسطه آن می‌توان گام‌های پرتوانی در حوزه محرومیت‌زدایی برداشت. ناظر شورای اسلامی شهر در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز عنوان کرد: مناطق 1، 2، 5، 7، 9 و 11 جزء مناطق کمتر برخوردار از نظر فضای سبز هستند و با تعریف این موضوع که در حوزه فضابی سبز عدالت توزیع خدمات شهری را شاهد باشیم، در اولویت کاشت نهال نارنج قرار دارند. او درباره کاشت صدهزار نهال نارنج تا پایان 1401 به عنوان یک سیاست‌گذاری در حوزه سازمان سیما و منظر که از سوی شورای شهر پیگیری می‌شود، عنوان کرد: با اجرای این طرح تا پایان سال 1401 این سیاست‌گذاری در 4 فاز جرا می‌شود. در فاز نخست کاشت نهال در معابر بوده که بیش از 40 درصد این کار اجرایی شده است. در فاز دوم باغ‌هایی است که نیاز به احیا دارند و از این نهال‌ها برای آن استفاده خواهیم کرد. خواست‌خدایی درباره فاز سوم اجرای این طرح گفت: فاز سوم کاشت نهال نارنج در مکان‌های عمومی مثل مدارس، مساجد و پادگان‌هاست که در چند هفته گذشته آغاز شده است. همچنین فاز چهارم واگذاری نهال نارنج به مردم توسط یاوران شوراست. او ادامه داد: در فاز چهارم محلات تقسیم شده و نهال نارنج با نظارت سازمان سیما و منظر توسط یاوران شورا در میان مردم تقسیم می‌شود. این درختان در اختیار منازل حیاط‌دار قرار گرفته تا طبق برنامه ریزی هرساله سرانه فضای سبز را افزایش دهیم و هویت شهر شیراز در فضای سبز احیا گردد. وی در پایان افزود: در راستای اجرای این طرح از نهال‌هایی که با موقعیت آب و هوایی شهر شیراز سازگاری دارد و هویت شهر شیراز را احیا می‌کنند، استفاده خواهیم کرد.
گسترش فضای سبز در پهنه شیراز
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در این  آیین از آغاز طرح محلات سبز و‌ فاز دیگری از طرح پویش کاشت صدهزار نهال درخت نارنج خبر داد و گفت: تلاش ما این است که درختان در جایی کاشته شود که نگهداری از آن بهتر انجام شود و البته در حفظ و نگهداری آنها از ظرفیت خود مردم هم‌ استفاده کنیم. روح‌الله مظفری ادامه داد: به همین منظور بحث کاشت درخت در قالب طرح محلات و‌ مساجد سبز آغاز شده و ‌تا پایان سال هم امیدواریم شاهد کاشت درختان در خانه‌های شهروندان باشیم. وی افزود: این طرح در ادامه طرح پویش بهارنارنج برای کاشت صدهزار درخت نارنج که از اردیبهشت آغاز شد، انجام‌ می‌شود؛ چراکه در آن زمان با فرا رسیدن فصل گرما طرح کاشت نهال نارنج‌ متوقف شد و ادامه آن به فصل کاشت درخت یعنی امروز موکول شد. مظفری اظهار داشت: طرح پویش بهارنارنج در قالب مساجد سبز، مدارس سبز، پادگان‌های سبز و بقاع متبرکه و نهایتاً در قالب محلات سبز با همکاری یاوران شورا و معتمدان مردم در محلات ادامه می‌یابد. وی تصریح کرد: در همین ارتباط در روز درختکاری نیز برای کاشت درخت در منازل مردم با کمک یاوران شورا حدود ۳۰ تا ۴۰هزار درخت به صورت رایگان به مردم اهدا می‌شود. رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز اضافه کرد: همچنین طبق این طرح در نظر داریم که بخش زیادی از نهال‌های طرح پویش صدهزار نهال نارنج‌ در منازل کاشته شود تا با این کار حفظ و نگهداری نهال‌ها هم بهتر انجام شود. وی با اشاره به اینکه این نهال‌ها از بخش‌های مختلف تأمین می‌شود، در خصوص علت انتخاب درخت نارنج گفت: علت این انتخاب این است که این درخت گونه آب‌بر نیست و بومی شیراز است و در کنار آن معرف شیراز است و با این کار بار دیگر برند شهر بهارنارنج به شیراز بازمی‌گردد. مظفری گفت: بر طبق افق ۱۴۱۰ باید به ۱۸۰۰ هکتار فضای سبز در شهر برسیم که تمامی طرح‌های فضای سبز ما در کلان‌شهر بر اساس طرح جامع انجام می‌شود. وی در خصوص پلاک‌کوبی نهال‌ها به نام افراد گفت: طرح پلاک‌کوبی هم در قالب طرح باغ تولد و‌ خاطره در دستور کار قرار دارد که در قالب این طرح برخی درختان به نام نوزادان یا برای یادبود به نام درگذشتگان نام‌گذاری می‌شود. همچنین‌ یک بخش دیگر که ما دنبال می‌کنیم، طرح محلات سبز است که در راستای محرومیت‌زدایی و افزایش سرانه فضای سبز در محلات انجام‌ می‌شود و این طرح نیز با تلاش یاوران انجام‌ می‌شود.
گسترش رفاه شهروندی با گسترش فضای سبز
شهردار منطقه 5 شیراز از بهبود کیفیت زندگی شهروندان به واسطه طرح‌های عمرانی و محیط زیستی خبر داد. رضا مسعودی با اشاره به این موضوع که طرح محلات سبز دارای مزیت‌های چندوجهی است، اظهار داشت: این پروژه در یکی از محروم‌ترین نقاط این منطقه به بهره برداری می‌رسد و امیدواریم با گسترش فضای سبز شاهد افزایش نشاط، بهبود چشم انداز بصری، رشد رفاه و بهبود کیفیت زندگی شهروندان باشیم. او با بیان اینکه این پروژه نقش مثبتی در افزایش سرانه فضای سبز منطقه 5 و کلان‌شهر شیراز دارد، اظهار داشت: مساحت این پروژه بالغ بر شش‌هزار مترمربع است و در بستر آن فضای سبز پارک محله ای، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی، زمین ورزشی، آب‌خوری، دستگاه‌های ورزشی بزرگ‌سالان و سایر نیازهای شهروندان جانمایی شده است. وی با اشاره به این موضوع که از ظرفیت تمامی فضاهایی که در اختیار داریم به منظور توسعه فضای سبز بهره خواهیم برد، اظهار داشت: منطقه 5 شهرداری شیراز از تراکم قابل ملاحظه ای برخوردار است و این در حالی است که در حوزه توسعه فضای سبز کم کاری‌ها و غفلت‌هایی در گذشته صورت پذیرفته است. مسعودی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرانه فضای سبز در این منطقه در حدود 10.8 ( ده و هشت دهم) مترمربع است که به واسطه این پروژه و سایر طرح‌های در دست احداث امیدوار هستیم که سرانه فضای سبز در محدوده شهرداری منطقه 5 به 12 متر افزایش یابد. شهردار منطقه 5 در ادامه اعتبار این پروژه را 2میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با عبور از روزهای گرم سال به بهترین فصل برای درختکاری رسیده ایم و عملیات درختکاری این پروژه محیط زیستی امروز به پایان می‌رسد و امیدواریم تا پایان خردادماه سال آینده این پروژه به اتمام برسد.او در بخش دیگری از سخنانش افزود: پارک مادر فضایی چندمنظوره با رویکرد ورزشی تعریف شده که نقش مهمی در ارتقای سرانه فضای سبز منطقه داشته و به موازات آن زیرساخت‌های طیف وسیعی از ورزش‌ها را به علاقه‌مندان ارائه می‌کند. وی بیان داشت: در پارک مادر پیست اسب دوانی مجهزی اجرا شده که در جنوب کشور بی نظیر است و به همراه آن سالن تیراندازی، رستوران، سرویس بهداشتی، آب‌خوری، پیست موتورسواری و سایر امکانات ورزشی در آن تعبیه شده است. مسعودی با اعلان این خبر که در انتهای سال جاری عملیات کلنگ‌زنی سالن ورزشی سرپوشیده در این مجموعه انجام می‌شود، اظهار داشت: مساحت پارک مادر با تلاش صورت گرفته به بیش از 50 هکتار افزایش یافته و برای تأمین نیازهای این مجموعه مخزن آب 30هزار لیتری در نظر گرفته شده است. او در پایان افزود: رایزنی‌ها با اداره کل راه و ترابری پیرامون کمربندی شیراز ادامه دارد و شهرداری در حال حاضر مسئولیتی در قبال این محور ندارد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی