[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

چرا برخی افراد در سنین بالا از نظر ذهنی موفق هستند؟، روزنامه شیراز نوین

سیناپرس/ برخی از افراد تا دهه هشتم زندگی، خود را از نظر ذهنی تیز نگه می‌دارند، ‌این موضوع می‌تواند به لطف اندازه سلول‌های مغزمان باشد. در واقع ‌این افراد همواره برای دانشمندان یک معما بوده است.
 تیمی ‌از محققان دانشگاه نورث وسترن در‌ایلینویز موفق شدند دریابند که چرا برخی افراد می‌توانند در سنین بالای خود از نظر ذهنی بسیار موفق بمانند.
در ‌این مطالعات مشخص شد نورون‌های قشر انتورینال آن‌ها، بخشی از مغز که مسئول ذخیره‌سازی خاطرات است، بسیار بزرگ‌‌تر از نورون‌‌های متوسط شناختی هم‌سالان آن‌ها است.  علاوه بر ‌این، نورون‌های فوق هیچ نشانه‌‌ای از درهم ‌تنیدگی و تجمع غیرطبیعی پروتئین که در داخل نورون‌ها جمع شده و ارتباط بین آن‌ها را محدود می‌‌کند و نشانه‌ای از بیماری آلزایمر است، نشان ندادند.
تامار گفن، محقق ارشد ‌این مطالعه و استادیار روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی فاینبرگ در دانشگاه نورث وسترن، در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: برای درک ‌این که چگونه و چرا ممکن است افراد در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر مقاومت کنند، مهم است که شرایط مغز ‌این گروه از افراد را پس از مرگشان به دقت بررسی کنیم. ‌این سؤال برای ما بسیار مهم است که چه چیزی مغز ‌این گروه از افراد را منحصر به فرد می‌کند؟ چگونه می‌‌توانیم از ویژگی‌های بیولوژیکی آن‌‌ها برای کمک به سالمندان برای جلوگیری از بیماری آلزایمر استفاده کنیم؟
طی ‌این پژوهش مستندات قابل توجهی به دست آمد که بر اساس آن مشخص شد افراد دارای قدرت مغزی مناسب در سنین پیری، نورون‌های بزرگ‌تری نسبت به همتایان جوان‌‌تر خود دارند، تفاوت فوق ممکن است به ‌این معنا باشد که سلول‌‌های بزرگ از بدو تولد وجود داشته‌‌اند و از نظر ساختاری در طول زندگی‌شان حفظ می‌‌شوند.
به ‌این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت، نورون‌‌های بزرگ‌تر نشانه‌ای بیولوژیکی از مسیر رسیدن به شرایط مطلوب مغزی در دوران کهن‌سالی هستند.
 محققان طی ‌این مطالعات جدید، مغز شش فرد کهن‌سال با قابلیت حافظه و قدرت ذهنی بالا را از نظر شناختی بررسی کرده و همچنین شرایط مغزی شش فرد جوان و پنج فرد را در مراحل اولیه آلزایمر مطالعه کردند.
آن‌ها تمرکز خود را روی قشر انتورینال مغز متمرکز کردند، زیرا‌ این قشر یکی از اولین مکان‌هایی است که تحت تأثیر بیماری آلزایمر قرار می‌گیرد. ‌این بخش اعصاب مغزی از شش لایه نورون تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته‌اند. دومین لایه از ‌این لایه‌ها به عنوان یک مرکز مهم شناخته شده است که اطلاعات را از دیگر مراکز حافظه در مغز دریافت می‌کند.
بررسی‌های انجام شده نشان داد، نورون‌هایی که ‌این لایه دوم را تشکیل می‌‌دهند در افراد کهن‌سال دارای قدرت ذهنی بالا،  بزرگ‌‌تر از همه گروه‌های دیگر، حتی آن‌هایی که ۲۰ تا ۳۰ سال جوان‌‌تر بودند، است و  همچنین مشخص شد که ‌این بخش از نورون‌های افراد فوق عاری از پیچ و تاب و گره هستند.
گفن در ‌این رابطه گفت: ما دریافتیم که در آلزایمر، انقباض عصبی (آتروفی) در قشر آنتورینال نشانگر مشخصه ‌این بیماری است. ما گمان می‌کنیم که ‌این فرایند تابعی از تشکیل تاو در سلول‌های آسیب دیده است که منجر به ضعف حافظه در سنین بالاتر می‌شود. شناسایی ‌این عامل کمک کننده برای شناسایی زود هنگام آلزایمر، نظارت بر روند آن و هدایت درمان بسیار مهم است.
این تیم اکنون مطالعات بیشتری را برای تلاش جهت کشف ‌این موضوع برنامه‌ریزی می‌کند تا مشخص شود چگونه و چرا‌ این گروه از افراد مسن، چنین نورون‌های بزرگی دارند؟

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی