[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کلاه فیشینگ بر سر مردم ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش شیرازنوین، رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان فارس با اشاره به افزایش ۱۰درصدی جرائم سایبری در ۸ماهه منتهی به پایان آبان امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این استان، خاطرنشان کرد که کشف جرائم سایبری هم ۱۹ درصد افزایش را در این مدت تجربه کرده است. سرهنگ امیرحسین سلیمانی در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد هشت ماه گذشته پلیس فتا در فارس، با اشاره به اینکه ۹۹ درصد پرونده‌های مطرح در این مرکز تخصصی منجر به کشف شده است، افزود: بیشترین فراوانی جرائم مربوط به حوزه مالی و اقتصادی است.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان فارس افزود: ۲۵ درصد جرائم مربوط به برداشت پول و فیشینگ، ۱۵ درصد جرائم در سایت‌های قمار، شرط‌بندی، اخاذی و تهدید، ۴۹ درصد کشفیات در حوزه کلاهبرداری و ۱۰ درصد پرونده‌ها در حوزه هتک حیثیت و انتشار عکس و... بوده است.
سلیمانی همچنین با اشاره به اینکه ارسال لینک‌های آلوده از طریق پیامک عمدتاً کلاهبرداری است، اضافه کرد: در هشت ماه گذشته ۲۷ باند مهم کلاهبرداری در استان فارس و سایر استان‌ها، ۱۹ باند در حوزه اینترنتی، ۴ باند اسکیمر و ۴باند فیشینگ در حوزه فیشینگ شناسایی و ۱۰۵میلیارد و ۶۹۵میلیون تومان به مال‌باختگان عودت داده شده است. رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان فارس همچنین از دستگیری از یک باند کلاهبرداری از طریق دستگاه اسکیمر خبر داد و افزود: این گروه با استفاده از دستگاه اسکیمر، کارت‌های بانکی خریداران را کپی و از این طریق کلاهبرداری کرده‌اند.
سلیمانی با اشاره به طرح شکایت از سوی ۱۸۰ شاکی در این پرونده، گفت: برآورد می‌شود که این باند اقدام به کپی حدود ۸۰۰ قطعه کارت بانکی و برداشت حدود ۸میلیارد تومان از حساب مردم کرده باشند. لذا از کسانی که با این شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، درخواست می‌شود که برای طرح شکایت و پیگیری به پلیس فتا مراجعه کنند.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی فارس همچنین گفت: مردم در مراجعه به فروشنده‌های سیار، برای خرید کالا دقت کنند و حتماً خودشان کارت بکشند و رمز را در اختیار فروشنده قرار ندهند.
سلیمانی افزود: شهروندان همچنین باید نسبت به کالاهایی که زیر قیمت بازار به فروش می‌رسد، شک کنند؛ چراکه ممکن است کلاهبرداری پشت آن باشد.
او یکی از موضوعات مهم را دریافت پیامک حاوی لینک دانست و با بیان اینکه چنین موردی پرونده‌های زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: شهروندان برای انجام خریدهای اینترنتی، تنها از مراکز و فروشگاه‌هایی خرید انجام دهند که دارای نماد الکترونیک هستند و هنگام خرید حتماً به نشانی دقت کنند.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان فارس تأکید کرد که فضای مجازی و تلفن همراه محل مناسبی برای ذخیره اطلاعات خصوصی نیست و شهروندان نسبت به این موضوع آگاه باشند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی