[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ورم پا و شکم علائم اولیه این بیماری خطرناک است، روزنامه شیراز نوین

کمتر کسی می‌داند به بطن راست قلب ما، قلب فراموش شده گفته می‌شود، چرا که این سمت از قلب افراد، رفتاری مادرانه دارد.
به گزارش صدآنلاین، یعنی با این که هر نوع اختلال در آن ناشی از بیماری‌های دریچه‌ای سمت چپ قلب یعنی میترال و آئورت است، اما برای سال‌ها علائمی ‌نشان نمی‌دهد. نارسایی سمت راست قلب از آن روی خطرناک محسوب می‌شود که علائم آن به آهستگی و با گذشت زمان بروز می‌کند و ممکن است بیمار زمانی به پزشک مراجعه کند که مبتلا به نارسایی قلبی پیشرفته شده باشد که متأسفانه در این مرحله شاید دیگر نتوان به بیمار کمک کرد.
نارسایی قلبی می‌تواند باعث تورم در پاها یا در سایر نواحی بدن مانند معده یا شکم شود. تورم ممکن است ایجاد شود و از بین برود ، اما معمولاً برای دوره‌های طولانی باقی می‌ماند. تورمی‌که فقط یک بار اتفاق می‌افتد و عود نمی‌کند ممکن است علت دیگری مانند آسیب داشته باشد. نارسایی قلبی باعث احتباس مایعات در بدن و در نتیجه منجر به چندین بیماری از جمله ادم شود. ادم به تورم ناشی از مایعات اضافی گفته می‌شود و می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن از جمله مچ و یا کل پا را درگیر کند. از آنجایی که بسیاری از شرایط ، از جمله بارداری، می‌توانند باعث تورم در پاها شوند، به جای تلاش برای تشخیص، باید به پزشک مراجعه کنید.
علت پاهای متورم
نارسایی قلبی باعث سخت شدن پمپاژ خون در بدن می‌شود که این امر منجر به تجمع مایع در سایر نقاط بدن، به ویژه در پاها و اندام تحتانی می‌شود.
یک فرد با نارسایی قلبی ممکن است مشکلات زیر را تجربه کند:
پاها به طور ناگهانی بزرگ‌تر یا پف کرده به نظر می‌رسند
کفش‌ها مثل همیشه سایز پا نیستند
درد در پا یا ساق پا
راه رفتن سخت‌تر می‌شود
تورم در سایر نقاط بدن مانند شکم
افزایش وزن غیر قابل توضیح
تورم در پاها و مچ پاها که ممکن است زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود کمتر باشد و با ادامه روز تشدید شود.
برخی دیگر از علائم نارسایی قلبی که ممکن است فرد با آن‌ها روبه‌رو شود:
به سرعت ورم کردن
دشواری در ورزش کردن
خستگی یا ضعف غیر قابل توضیح، حتی اگر فرد به خوبی استراحت کند
درد در سمت راست بالای شکم، زیر دنده‌ها
تپش قلب
نارسایی قلبی یک وضعیت پزشکی تهدید کننده زندگی است که فرد نمی‌تواند تنها با درمان‌های خانگی یا تغییر سبک زندگی آن را درمان کند. اکثر افراد مبتلا نیاز به ویزیت مداوم یک متخصص قلب دارند و برخی نیاز به مصرف داروهای قلب تا پایان عمر خواهند داشت.
تعدیل سبک زندگی
برای افرادی که با نارسایی قلبی زندگی می‌کنند، تغییرات رفتاری می‌تواند تفاوت قابل توجهی در کیفیت زندگی آن‌ها ایجاد کند. اقداماتی مانند:
کاهش میزان نمک در رژیم غذایی:
غذاهای پر سدیم شامل غذاهایی از پیش بسته بندی شده، سرخ شده و فراوری شده مانند غذاهای آماده و چیپس سیب زمینی است. بدن برای عملکرد به مقداری سدیم نیاز دارد، بنابراین مهم است که آن را از رژیم غذایی حذف نکنید. در عوض، باید آن را به کمتر از۱۵۰۰-۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز رساند.
افزایش یا حفظ سطح فعالیت بدنی، در صورت امکان:
در مورد چگونگی ایجاد و پایبندی به یک برنامه ورزشی سالم از یک پزشک متخصص مشاوره بگیرید. ورزش می‌تواند به عملکرد بهتر قلب کمک کند و همچنین ممکن است سایر عوامل خطر مانند وزن اضافی بدن و فشار خون بالا را برطرف کند.
مدیریت استرس در صورت امکان:
افراد می‌توانند تکنیک‌های مدیریت استرس، مانند مدیتیشن، مشاوره روان شناسی را در برنامه خود قرار دهند. افراد مبتلا به نارسایی قلبی ممکن است متوجه شوند که علائم آن‌ها در طول بحران‌های عاطفی بدتر می‌شود.
نظارت بر علائم نیز مهم است. پزشک حتماً کنترل فشار خون در خانه یا معاینات منظم سلامت قلب را توصیه خواهد کرد.
درمان‌های پزشکی
هیچ درمانی برای نارسایی قلبی وجود ندارد، اما درمان می‌تواند تا حد زیادی طول عمر فرد را افزایش داده و علائم آن را کاهش دهد. یک پزشک درمان‌های زیر را به شما توصیه خواهد کرد:
دارو:
ترکیبی از داروها، از جمله بتابلوکرها، می‌تواند کمک کننده باشد. داروهای مناسب برای یک فرد به سبک زندگی و سابقه خانوادگی آن‌ها بستگی دارد.
دستگاه‌های قابل کاشت:
دستگاه‌های مختلف می‌توانند به عملکرد بهتر قلب کمک کنند. به عنوان مثال، یک دستگاه کمکی بطن چپ می‌تواند به بطن چپ کمک کند تا بهتر کار کند و فشار وارده به قلب را کاهش دهد. برای فردی که منتظر پیوند قلب است می‌تواند گزینه خوبی باشد.
پیوند قلب:
برخی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی، به ویژه آن‌هایی که نارسایی قلبی شدید دارند که با درمان شانس زنده ماندن خوبی دارند و ممکن است نیاز به پیوند قلب داشته باشند.
جراحی:
در برخی موارد نارسایی قلبی، جراحی ممکن است کمک کننده باشد. جراحان ممکن است روش‌های مختلفی مانند کاتتریزاسیون قلبی یا جراحی بای پس عروق کرونر را انجام دهند.
استراحت:
استراحت‌های مکرر و بالا نگه داشتن پاها که می‌تواند تورم و هر درد مرتبط را کاهش دهد نیز بسیار مفید است.
مایعات:
نوشیدن آب بیشتر ممکن است موجب افزایش چشمگیر تورم بدن شود و آن را بدتر کند. فرد باید از پزشک خود بپرسد که چه مقدار آب در روز بنوشد. برخی از افراد ممکن است نیاز به مصرف دیورتیک‌ها یا «قرص‌های ادرار آور» داشته باشند تا به بدن در دفع آب اضافی کمک کنند.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
افرادی که متوجه تورم غیر معمول در پاهای خود می‌شوند باید فوراً به پزشک مراجعه نمایند. همچنین در صورت داشتن علائم زیر باید توسط پزشک معاینه شوند:
می‌دانند که نارسایی قلبی دارند و متوجه تورم جدید یا بدتر می‌شوند
فقط در یک طرف بدن ورم دارد
تورم همراه با علائم دیگر مانند مشکل در تنفس
پس از شروع مصرف دارو، عوارض جانبی دردناک یا ناخوشایند ایجاد می‌شود
افزایش وزن ناگهانی بدون دلیل مشخص
شرایط متعدد دیگری می‌تواند باعث تورم در پا شود که عبارتند از:
بارداری: توجه به بارداری ضروری است زیرا گاهی می‌تواند بر سلامت قلب تأثیر ‌بگذارد، بنابراین احتمال ایجاد نارسایی قلبی همچنان در زمان بارداری ممکن است.
لخته شدن خون: لخته شدن خون در وریدهای پا ممکن است باعث تورم در یک پا شود.
نارسایی اندام ها: مشکلات سایر اندام‌ها، مانند کبد یا کلیه، ممکن است باعث تورم شود. نارسایی اندام نیز ممکن است در نهایت بر قلب تأثیر بگذارد.
مدت‌های طولانی ایستادن: مدت زمان طولانی فعالیت بدنی یا ایستادن ممکن است باعث تورم شود که هنگام استراحت فرد کاهش می‌یابد. گاهی اوقات، این تورم در گرما بدتر می‌شود.
صدمات: آسیب به پا یا ساق پا می‌تواند باعث التهاب و تورم شود در بیشتر موارد، تورم فقط در یک پا خواهد بود.
نارسایی وریدی: در این شرایط، سیاهرگ‌های پا «تنبل» می‌شوند که به طور بالقوه منجر به تجمع خون در پاها می‌شود.
تورم لنف: تورم لنف زمانی رخ می‌دهد که آسیب به سیستم لنفاوی منجر به تجمع مایعات شود.
تورم در پاها همیشه به این معنی نیست که یک فرد یک بیماری جدی دارد، اما می‌تواند یک علامت هشدار اولیه مهم از بیماری قلبی یا سایر مشکلات سلامتی باشد، به ویژه اگر ادامه یابد، عود کند یا در کنار علائم دیگر رخ دهد. هر کسی که نگران تورم پاها یا سایر علائم نارسایی قلبی است باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی