[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خروج خودروسازان از زیان و حذف قیمت‌های کاذب ، روزنامه شیراز نوین

دبیر انجمن خودروسازان گفت: عرضه خودرو در بورس کالا زمینه خروج خودروسازان از زیان را فراهم می‌کند و قیمت‌های کاذب در بازار نیز تعدیل خواهد شد که برای سرعت بخشیدن به این مهم نیاز است برای ورود خودروهای پُرتیراژ به بورس برنامه‌ریزی شود.
«احمد نعمت‌بخش» در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: بارها و بارها از تریبون‌های مختلف اعلام کرده‌ایم قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور شده است و واکاوی آمارهای خودروسازان بزرگ در بورس و سامانه کدال هم مؤید همین مسئله است.
وی بیان داشت: آمارها نشان‌دهنده آن است که ایران‌خودرو و سایپا از ابتدای امسال تاکنون هر یک پنج‌هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار را پیشنهاد کردیم که تجربه موفق آن در دهه ۷۰ نیز وجود داشته است.
نعمت‌بخش ادامه داد: نتیجه قیمت گذاری دستوری، توزیع سالیانه بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان رانت بین مردم بوده است که ناشی از تفاوت قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروهاست.
وی گفت: همچنین بررسی‌ها نشان داده بین ۸۰ تا ۸۵ درصد افرادی که در قرعه‌کشی‌ها شرکت می‌کنند، به قصد سود و کسب رانت آن وارد می‌شوند.
این مقام صنفی ادامه داد: پس از اینکه پیشنهاد فروش خودروها در حاشیه بازار به نتیجه نرسید، وزارت صمت مبتکر قیمت‌گذاری در بورس کالا شد و نتایج حاصل از فروش‌های اخیر نشان می‌دهد نرخ‌هایی که کشف می‌شود، از قیمت‌های بازاری ارزان‌تر است.
وی تأکید کرد: تداوم عرضه‌ها در بورس سبب می‌شود تا ضمن برچیده شدن هرگونه رانت و فساد در این حوزه، خودروسازان به‌تدریج از زیان خارج شوند و این مهم با ورود خودروهای پرتیراژ به بورس سرعت بیشتری خواهد یافت.
نعمت‌بخش تصریح کرد: در این صورت، خودروسازان می‌توانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند و پس از آن است که می‌توانند از قطعه سازان مطالبه کیفیت بالاتر داشته باشند.
وی اضافه کرد: قیمت‌گذاری خودرو در بورس به‌تدریج به واقعی شدن قیمت‌ها و تک نرخی شدن خودرو خواهد انجامید و با کنار رفتن آن ۸۵درصدی که به قصد دلالی و کسب رانت وارد طرح‌های قرعه‌کشی‌ می‌شدند، کم‌کم خودروسازان باید به فکر ارائه طرح‌های تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.
به گزارش ایرنا، روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه امسال، شورای ‌عالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد. کارشناسان معتقدند با عرضه خودرو در بورس، قیمت‌های کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح می‌شود. همچنین این شیوه در میان‌مدت نیز با شکل‌دهی رقابت در بورس، موجب ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوع‌تر شدن تولیدات و افزایش تیراژ خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی