[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خواص بی‌نظیر کنجد برای سلامتی، روزنامه شیراز نوین

فواید تغذیه‌‌ای قوی دانه‌های کنجد ممکن است شامل توانایی آن‌ها در بهبود سلامت قلب، کاهش فشار خون، ساخت استخوان‌های قوی، بهبود باروری مردان و مدیریت دیابت باشد.
به گزارش مشرق، دانه‌های کنجد ممکن است یکی از قدیمی‌ترین و ضروری‌ترین چاشنی‌هایی باشد که تا به حال برای بشر شناخته شده است. فواید تغذیه‌‌ای قوی دانه‌های کنجد ممکن است شامل توانایی آن‌ها در بهبود سلامت قلب، کاهش فشار خون، ساخت استخوان‌های قوی، بهبود باروری مردان و مدیریت دیابت باشد. آن‌ها همچنین ممکن است به درمان اختلالات خواب، بهبود هضم، کاهش التهاب، تقویت سلامت تنفسی، کمک به مراقبت از دندان و درمان افسردگی و استرس مزمن کمک کنند.
دانه‌های کنجد (Sesamum indicum) دانه‌های خوراکی ریز گیاهی از جنس کنجد هستند که بومی ‌هند و آفریقا هستند. آن‌ها قدیمی‌ترین محصول دانه‌های روغنی در جهان محسوب می‌شوند و بیش از ۳۵۰۰ سال است که کشت می‌شوند. ‌‌این دانه‌ها طعمی ‌آجیلی دارند و می‌توان آن‌ها را با پوسته یا بدون پوست خریداری کرد.
آن‌ها معمولاً به سالاد به عنوان رویه نان و محصولات غلات، کراکر، سوشی، کیک، سوپ، یا به عنوان نان برای ماهی و گوشت اضافه می‌شوند. همچنین روغن کنجد که از دانه‌ها به دست می‌آید، منبع غنی از مواد مغذی با خواص ملین و نرم کنندگی است.
ارزش غذایی دانه کنجد
دانه‌های کنجد ممکن است منبعی غنی از روغن‌های طبیعی، لیگنان‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین، فیبر غذایی و ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم، ویتامین‌های Bو ویتامین E باشد.
علاوه بر‌‌این، ‌‌این دانه‌های ریز ممکن است حاوی اسیدهای آمینه قوی مانند تریپتوفان و پلی فنول‌های چربی سوز مانند سسامین و سزامول باشند. محقق دکتر فریدون شهیدی با بیش از ۶۰۰ مقاله تحقیقاتی منتشر شده، در یکی از مطالعات خود در مجله Food Chemistry فعالیت آنتی‌اکسیدانی قابل توجه فراورده‌های کنجد را نشان داد.
فواید دانه کنجد
طیف گسترده‌‌ای از مزایای سلامتی ‌‌این دانه‌ها با جزئیات بیشتر در زیر توضیح داده شده است.
ممکن است در مراقبت از پوست کمک کند
دانه‌های کنجد ممکن است حاوی روی باشد، یک جزء حیاتی در تشکیل کلاژن که بافت ماهیچه‌، مو و پوست را تقویت می‌کند. همچنین روغن کنجد ممکن است حاوی ویتامین E باشد که ظاهر سوختگی‌ها و علائم روی پوست را کاهش می‌دهد و همچنین به جلوگیری از علائم پیری زودرس کمک می‌کند.
ممکن است سلامت مو را بهبود بخشد
دانه‌های کنجد ممکن است سرشار از پلی فنول‌های گیاهی باشد که می‌تواند به سلامت مو کمک کند. روغن دانه کنجد اغلب در پوست سر ماساژ داده می‌شود که ممکن است به دلیل وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی، سفیدی زودرس مو را کاهش دهد و رشد مو را تقویت کند. اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در‌‌این روغن نیز ممکن است به بازگرداندن درخشندگی موهای کدر کمک کند.
ممکن است سلامت قلب را افزایش دهد
بر اساس چندین مطالعه تحقیقاتی، لیگنان‌های گیاهی محلول در روغن طبیعی موجود در ‌‌این دانه‌ها ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند. ‌‌این، به نوبه خود، ممکن است به کاهش فشار بر روی سیستم قلبی عروقی شما کمک کند و از شرایط مختلف قلبی جلوگیری کند. یک مطالعه تحقیقاتی منتشر شده در ژورنال Nutrition Review بیان می‌کند که ‌‌این ترکیبات گیاهی فنلی زیست فعال ممکن است در دانه‌های کتان و دانه‌های کنجد نیز بیشترین غلظت را داشته باشند.
علاوه بر‌‌این، منیزیم از دیرباز به عنوان گشادکننده عروق (عامل کاهش فشار خون) شناخته شده است و ‌‌این دانه‌ها ممکن است مملو از ‌‌این ماده معدنی ضروری باشند. دانه‌های کنجد به طور بالقوه می‌توانند تا ۲۵ درصد از نیاز روزانه شما به منیزیم را در یک وعده داشته باشند.
ممکن است سرشار از فیبر باشد
دانه‌های کنجد ممکن است سرشار از مقدار قابل توجهی فیبر باشد که یک عنصر مهم در هضم سالم است. ممکن است شرایطی مانند یبوست و اسهال را کاهش دهد، در حالی که هم‌زمان از سلامت روده بزرگ محافظت می‌کند و خطر بیماری‌های گوارشی را کاهش می‌دهد. فیبر همچنین برای قلب شما مفید است، زیرا کلسترول خطرناک LDL را از شریان‌ها و رگ‌های خونی خارج می‌کند و در نتیجه به عنوان یک عامل محافظتی در برابر تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته عمل می‌کند.
ممکن است دیابت را مدیریت کند
دانه‌های کنجد ممکن است حاوی منیزیم باشد، یک ماده معدنی مهم که به کاهش شانس دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. همچنین ممکن است فشار خون را تنظیم کند و به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند. علاوه بر‌‌این، نشان داده شده است که روغن دانه کنجد ممکن است تأثیر مثبتی بر تأثیر داروهای مختلف مانند گلی بن کلامید در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ داشته باشد. همچنین می‌توان از آن برای بهبود عملکرد دارو و تنظیم سطح انسولین و گلوکز در بدن استفاده کرد. طبق تحقیقات منتشر شده در مجله Clinical Nutrition، ‌‌این فرایند ممکن است به مدیریت علائم دیابت کمک کند.
ممکن است سلامت استخوان را تقویت کند
در گزارشی که در مجله انجمن شیمی‌دانان نفت آمریکا منتشر شد، آمده است که کنجد ممکن است غنی‌ترین منبع بسیاری از مواد مغذی معدنی باشد. سطوح چشمگیر مواد معدنی ضروری مانند روی، کلسیم و فسفر می‌تواند یک تقویت کننده بزرگ برای سلامت استخوان شما باشد.‌‌ این مواد معدنی بخش جدایی ناپذیری در ‌‌ایجاد ماده استخوانی جدید و تقویت و ترمیم استخوان‌های ضعیف شده در اثر آسیب یا شروع بیماری‌های استخوانی ناتوان کننده مانند پوکی استخوان هستند.
ممکن است سلامت دهان را بهبود بخشد
شاید بارزترین اثرات دانه کنجد، اثرات قدرتمند آن بر سلامت دهان و دندان باشد. روغن دانه کنجد ممکن است اثر ضد باکتریایی قوی بر تمام جنبه‌های سلامت دهان و دندان داشته باشد. همچنین با کاهش حضور باکتری استرپتوکوک، یک باکتری رایج که می‌تواند حفره‌های دهان و سایر قسمت‌های بدن شما را خراب کند، ارتباط نزدیکی دارد.
ممکن است التهاب را کاهش دهد
محتوای بالای مس موجود در دانه‌های کنجد ممکن است به کاهش التهاب مفاصل، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها کمک کند و در نتیجه آرتریت را بهبود ببخشد. علاوه بر‌‌این، مس یک ماده معدنی ضروری برای تقویت عروق خونی، استخوان‌ها و مفاصل است. در نهایت، مس برای جذب مناسب آهن، جزو کلیدی هموگلوبین، ضروری است. بنابراین، محتوای مناسب مس در بدن، گردش خون را به حداکثر می‌رساند و تضمین می‌کند که سیستم‌های اندام کل بدن اکسیژن کافی برای عملکرد صحیح دریافت می‌کنند.
عوارض جانبی دانه‌های کنجد تنها زمانی رخ می‌دهد که در مقادیر بسیار زیاد مصرف شوند. ‌‌این شامل:
آلرژی: مصرف زیاد کنجد ممکن است معده و روده بزرگ را تحریک کند.
سطح قند خون: افراد دیابتی باید مراقب باشند، زیرا دانه‌های کنجد ممکن است سطح قند خون را افزایش دهند. با ‌‌این حال، مطالعات تحقیقاتی بیشتری برای حمایت از ‌‌این ادعا مورد نیاز است.
کنجد پوست دار یا کنجد بدون پوست؟
کنجد معمولاً به دو شکل پوست گرفته شده یا همراه پوست مصرف می‌شود. اما تعدادی از خوانندگان روزنامه درباره بهترین نوع کنجد و چگونگی مصرف آن سؤالاتی داشتند که پاسخ آن را از خدیجه رحمانی کارشناس ارشد تغذیه و عضو انستیتو تحقیقات تغذیه ‌‌ایران جویا شدیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی