[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

پاسداشت اصالت‌های دینی با تمرکز بر سلایق جوانان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
همایش پرچمداران فاطمی به مناسبت میلاد پر سعادت حضرت زینب(س) در شیراز برگزار شد. این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی استان فارس، جمعی از کارشناسان دینی و  فعالان هیئات مذهبی استان و با همراهی اصحاب رسانه در سالن همایش‌های شهر شیراز برگزار شد
 جریان سازی شیراز در هیئات مذهبی
نماینده ولی فقیه در فارس از برپایی ۲۰۰ موکب توسط هیئات مذهبی در سطح استان فارس به مناسبت ایام فاطمیه خبر داد و گفت: شیراز در برگزاری ایام فاطمیه توانسته است یک حرکت فرهنگی مذهبی اصیل و عمیق رقم بزند. آیت‌الله دژکام با اشاره به در پیش رو بودن ایام فاطمیه گفت: این فرصت خوبی برای برنامه‌ریزی برای ایام فاطمیه است. فاطمیه اول با چهلمین روز شهدای حرم حضرت شاهچراغ(ع) هم‌زمان شده که باید در اجرای برنامه‌های مناسبتی این ایام در سومین حرم اهل بیت(ع) سنگ تمام بگذاریم. وی بر لزوم انجام اقدامات مخلصانه مذهبی هم تأکید کرد و گفت: پسر موسی‌بن جعفر (ع) مهمان شیرازی‌هاست و نباید در شهر ما احساس تنهایی کند و شب جمعه آینده باید با برگزاری مراسم مذهبی و برنامه‌های مختلف این ایام، سومین حرم اهل بیت(ع) بودن را به رخ تمامی جهانیان بکشیم و صحنه‌ای پرشور مانند تشییع و تدفین شهدای حرم حضرت شاهچراغ (ع) خلق کنیم.
 آیت‌الله دژکام با اشاره به راه‌اندازی موکب‌های هیئات مذهبی شیراز اظهار کرد: هیئات مذهبی فعال شیراز در ایام فاطمیه بیش از ۲۰۰ موکب برپا خواهند کرد و شیراز در برگزاری ایام فاطمیه توانسته است یک حرکت فرهنگی مذهبی اصیل و عمیق رقم بزند. امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به اغتشاشات اخیر هم اشاره کرد و گفت: در این ایام برخی تظاهر به گناه کرده و برخی هم راه خود را جدا کردند و مردم ما به یاری خدا، موضعشان را نسبت‌ به افرادی که مخالف اسلام و مخالف نظام اسلامی هستند، مشخص کردند و هیئات مذهبی هم در این زمینه باید نقش‌آفرینی لازم را به انجام برسانند. وی افزود: هیئات مذهبی باید تقویت شوند و نباید اجازه دهیم که این هیئات از نظر سنتی صدمه بخورند زیرا هیئات به‌ صورت سنتی موجب انسجام یک محله و بلکه موجب انسجام یک شهر هستند و نذورات، برافراشتن پرچم، عَلَم و ... از اقدامات سنتی هیئات مذهبی است که باید تقویت شوند. آیت‌الله دژکام با تأکید بر اهمیت اثرگذاری فضای مجازی بیان کرد: برای اجرای برنامه‌های مذهبی از ظرفیت فضای مجازی باید بهره مناسب گرفته شود و آموزش در این زمینه مهم است و فعالیت شبکه‌ای از هیئات مذهبی در فضای مجازی در انعکاس برنامه‌های مذهبی انجام شده نقش مطلوبی ایفا می‌کند که باید به آن توجه کنیم.
 تدارک هیئات فارس برای بزرگداشت شهدای حرم
در ادامه این مراسم رئیس شورای هیئات مذهبی فارس هم با تقدیر از هیئات مذهبی در مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) گفت: امسال با توجه به این حادثه پیش آمده مراسم سالروز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (ع)متفاوت‌تر از گذشته است و باید مراسم متفاوت‌تر باشد. رضا محمدیان با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ایام فاطمیه اظهار داشت: امسال در  دهه فاطمیه با همت شما مراسم‌های زیادی در شهر خواهیم داشت و‌ در استان همه هیئات برنامه‌های ویژه‌ای را برگزار خواهند کرد.رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز ادامه داد: اما در برگزاری این مراسم‌ها باید چند مورد مد نظر هیئات‌ محترم باشد که اولین نکته  رعایت مسائل ایمنی و امنیتی برای جلوگیری از حوادث احتمالی و دقت در گرفتن نذورات  و توجه به افراد مشکوک است. وی ادامه داد: همچنین رعایت ساعت برگزاری مراسم، توجه به محتوای مطالب مطرح شده و بصیرت افزایی از جمله مواردی است که به ویژه رؤسای هیئات و مداحان باید به آن‌ها توجه کنند و به ویژه مسئولین هیئات می‌توانند در این زمینه نقش خوبی ایفا کنند. وی تصریح کرد: توقع ما ازهیئات مذهبی این است که پرچم حضرت زهرا(س) زمین نماند و هیات‌ها مثل هر سال پرچم را بلند کنند. محمدیان گفت: از سوی دیگر به مناسبت سالروز شهادت حضرت احمد بن موسی(ع)هم  امسال با توجه به وقایع اخیر باید توجهات نسبت به این مراسم بیشتر شود و همه هیات‌ها تلاش کنند و به اعضای خود هم بگویند که مراسم امسال متفاوت‌تر از سال قبل است.
 وی خطاب به رؤسا و اعضای هیات‌های مذهبی گفت:  اما کار دست شماست و  در رابطه با حرکت دسته‌جات و هیات‌ها اگر قرار شد هیاتی حرکت کند این کار با هماهنگی پلیس راهور انجام می‌شود.
 فراز شعائر مذهبی در ایام فاطمیه
معاون شهردار شیراز در این مراسم گفت: محتوای هیئات مذهبی باید به شکل اصیل دینی و سنتی با آموزه‌های رفیع ارزشی باقی بماند. مصطفی مشفقیان با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوعاتی که نیاز روز جامعه هستند، اظهار داشت: در آستانه ایام فاطمیه فرصتی شد تا در خدمت مسئولین هیئات مذهبی و مداحان شهر شیراز باشیم. اتفاقاتی که در مدت اخیر در جامعه روی داده اهمیت جهاد تبیین و روشن سازی مسائل روز برای مخاطبان را پررنگ‌تر از همیشه می‌کند و امیدواریم در ایام فاطمیه هیئات مذهبی با قدرت هر چه بیشتر رسالت دینی و فرهنگی خود را ایفا کنند. وی هدف از این گردهمایی و نشست هم اندیشی را ایجاد همگرایی و همدلی در حوزه‌های ارزشی توصیف کرد و افزود: این اهداف به حمدالله در پرتو بیانات آیت‌الله دژکام، نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز حاصل شد. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در حاشیه این مراسم گفت: یکی دیگر از اهداف این همایش سازماندهی و هماهنگی هیئات مذهبی در ایام فاطمیه بود که در دستور کار قرار گرفت و امیدواریم در پرتو این برنامه‌ریزی‌ها حال و هوای ایام فاطمیه پرشورتر از همیشه باشد. مشفقیان با تأکید براین موضوع که محتوای هیئات مذهبی باید به شکل اصیل دینی و سنتی با آموزه‌های رفیع ارزشی باقی بماند، اظهار داشت: قالب هیئات مذهبی نیز طی دهه‌ها و سالیان اخیر سیر تحول زیادی را پیموده و امروزه هیات‌ها دیگر به شکل گذشته اداره نمی‌شود. به همین دلیل هیئات مذهبی باید بتوانند خودشان را با نیاز و سلیقه جامعه و به ویژه نسل جوان در زمینه‌های فرم و قالب به‌روزآوری کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی