[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۷۵۷
  • دوره جدید

ترانزیت روی ریل آزادراه اجرای آزادراه شیراز - اصفهان ارزش اقتصادی بالایی برای کشور خواهد داشت، روزنامه شیراز نوین

عملیات اجرایی آزاد راه شیراز- اصفهان به عنوان یکی از پروژه‌های آزادراهی مهم ملی از سال ۸۹ آغاز شد و ۶ قطعه نخست آن به طول ۲۱۲ کیلومتر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بهره‌برداری از این طرح بزرگ تا پایان امسال در دولت سیزدهم نوید بخش افزایش شاخص‌های توسعه یافتگی فارس است.
به گزارش شیراز نوین به نقل از ایرنا، این پروژه ۲۲۵ کیلومتری فاصله بین شیراز تا اصفهان را حدود ۱۳۰ کیلومتر و به میزان ۲ ساعت کاهش می‌دهد و علاوه بر این، کاهش حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن را به دنبال خواهد داشت.
طول مسیر فعلی شیراز - اصفهان ۴۸۵ کیلومتر است که طی آن پنج و نیم تا ۶ ساعت به طول می‌انجامد که با افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان که مسیر مستقیم را طی می‌کند از زمان مذکور حدود ۲ ساعت کاسته خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، روز شنبه در میزگرد بررسی روند اجرای آزادراه شیراز - اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: این پروژه در حقیقت بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور است که تکمیل آن ارزش اقتصادی بالایی برای کشور خواهد داشت و با تکمیل آن گام مهمی در جهت جابه‌جایی مسافر و ترانزیت کالا از استان‌های جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور برداشته خواهد شد. محمود رضایی کوچی افزود: البته بر اساس روند پیشرفت پروژه و سرعت کار، این پروژه می‌بایست سال گذشته از قطعه یک تا ۶ آماده بهره‌برداری می‌شد که افزایش قیمت مصالح از یک سو و کمبود منابع مالی از سوی دیگر این کار را به تأخیر انداخت.
رضایی کوچی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: امروز مجموعه مدیران کشوری و استانی تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا از مجموع ۲۲۵ کیلومتر این پروژه ۲۱۲ کیلومتر آن در ۶ قطعه به بهره‌برداری برسد.
وی، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: نیمی از این اعتبار صرف تکمیل قطعه اول تا ششم و نیم دیگر نیز صرف اجرا و تکمیل قطعه پایانی پروژه آزادراه شیراز - اصفهان یعنی قطعه هفت و قطعه نخست آزادراه شیراز - بوشهر یعنی قطعه هشت خواهد شد.
او بیان کرد: با توجه به اهمیت قطعه هفت آزادراه به دلیل نقشی که در اتصال قطعه ۶ به شیراز و اتصال آزادراه شیراز - اصفهان به آزادراه شیراز - بوشهر دارد، اجرا و تکمیل این قطعه که هم اینک حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با جدیت دنبال می شود.
رضایی کوچی افزود: اجرای قطعات یک تا ۶ آزادراه شیراز - اصفهان تاکنون افزون بر هشت هزار میلیارد تومان هزینه به دنبال داشته که امیدواریم با توجه به اهتمام ویژه دولت سیزدهم به این پروژه شاهد تأمین اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل قطعه هفت و در ادامه اجرای قطعه هشت یا قطعه نخست آزادراه شیراز - بوشهر که از ابتدای جاده قلات تا حوالی خان زنیان را شامل می‌شود، باشیم.
عزم جدی برای تکمیل پروژه تا پایان سال
مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس هم گفت: با توجه به اهمیت آزادراه شیراز - اصفهان و تأثیری که در کاهش زمان سفر، کاهش طول مسیر، افزایش ایمنی سفر و کاهش هزینه‌ها دارد، همه تلاش و کوشش خود را به کار بسته‌ایم که با تأمین اعتبار آزادراه، شاهد افتتاح این پروژه تا پایان سال باشیم.
محمود رضا طالبان افزود: ساخت این پروژه با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع آغاز شد و تا این مرحله که پروژه در ۶ قطعه نخست حدود ۹۵ درصد و در قطعه هفت نیز حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد اعتباراتی از سوی هم وزارت راه و شهرسازی، هم وزارت دفاع و در مقطعی با ورود سرمایه گذار جدید یعنی شرکت عمران شهرهای جدید توسط این شرکت تأمین شد.
وی ادامه داد: در بحث سهم وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول داد که از محل منابع دولتی مبالغی را پرداخت کند که تاکنون یک سوم آن پرداخت شده است. او اظهار داشت: بنا به دستور وزیر وقت راه و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی فارس مکلف شده که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تهاتر یا فروش املاک و اراضی دولتی برای تزریق به پروژه آزادراه شیراز - اصفهان تأمین کند که این کار در حال طی روال قانونی خود است. مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: وزارت دفاع نیز باید به همین میزان اعتبار تأمین و به پروژه تزریق کند. طالبان ادامه داد: اینکه بنا است با فروش املاک و اراضی دولتی نسبت به تأمین اعتبار پروژه اقدام کنیم بیانگر اهمیت پروژه و اهتمام دولت به تکمیل و افتتاح این پروژه مهم است که امیدواریم با پیشرفت مطلوب کارها تا پایان امسال شاهد زیربار ترافیک رفتن ۶ قطعه نخست آزادراه شیراز - اصفهان باشیم.
ساخت ۲ مجتمع خدماتی بین راهی در دست انجام
مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس هم گفت: از مجموع هشت مجتمع بین راهی پیش بینی شده برای ۶ قطعه نخست آزادراه، عملیات تسطیح ۲ مجتمع آغاز شده و روند ساخت در حال انجام است.
امیر حسین جمشیدی افزود: بر اساس آخرین جلسه‌ای که با حضور استاندار فارس داشتیم مقرر شد که تا پایان امسال علاوه بر ۲ مجتمع خدماتی، ۲ پاسگاه انتظامی و ۲ پایگاه اورژانس نیز توسط شرکت ساخت آزادراه تا قبل از افتتاح آن ساخته شود.
وی ادامه داد: هم اینک ۶۰ درصد اجرای نیوجرسی و خط کشی و نصب علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی در ۶ قطعه نخست انجام شده است.
او اظهار داشت: میزان پیشرفت فیزیکی ۶ قطعه نخست ۹۵ درصد و قطعه هفت نیز افزون بر ۶۰ درصد است و عملیات اجرای قطعه هشت نیز به تازگی آغاز شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی