[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۶۵
  • دوره جدید

یادداشت روز، روزنامه شیراز نوین

کلیدواژه رشد 

 

شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

حمایت از تولید ملی، نشانه وطن‌پرستی است. در بحبوحه هزاره سوم، مسائل اقتصادی جنبه یک سویه خود را از دست داده‌اند و شاخصه‌های مالی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در آوردگاه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ورزشی به‌شمار می‌آیند. با به حرکت درآمدن چرخ‌های صنعت، شاهد رکود طیف گسترده‌ای از چالش‌های محیط پیرامون خواهیم بود و با رونق گرفتن مارکت ایرانی، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌های مدنی رویه زوال می‌پیمایند. با این حال، به‌نظر می‌رسد در مبحث حمایت از تولیدات وطنی، تا حدودی دچار یک‌سونگری و سطحی‌پنداری شده‌ایم. با نگاهی جهان‌شمول، به این نتیجه می‌رسیم که طرح حمایت از تولید ملی فقط به بسط سخت‌افزارها و گسترش خطوط تولید کارخانه‌ها خلاصه نمی‌شود و باید با درنظر داشتن جمیع جوانب و نگاهی کلان، سودای توسعه و توجه به همه طیف‌های تولیدکننده ایرانی داشته باشیم از آنجایی که مباحث فرهنگی به عنوان زیرساخت‌های اصلی جوامع به حساب می‌آیند و از آنجایی که دسیسه شوم استثمارگران بر اشاعه بی‌هویتی استوار شده است، اندیشمندان و فرهنگ‌وران ایرانی در کارزار جنگ نرم باید رویه مجاهدت در عرصه تولیدات فرهنگی را پیشه کرده و همه مسئولیت‌ها را به اهالی صنعت واگذار نکنند. 
در زمینه حمایت از تولیدات نرم‌افزاری فرهنگی، آموزه‌های رفیع دینی به همراه تمدن غنی ایرانیان، دست اندیشمندان و هنرمندان را برای ارائه تولیدات گرانمایه باز گذاشته است. هر گوشه‌ای از این خاک پرگهر، سرشار از معانی و مضامین ارزشی است و کمبود سوژه‌های ناب، محلی از اعراب ندارد. پرسشی که در این مجال مطرح می‌شود، این است که اهالی فرهنگ و هنر تا چه‌اندازه با الهام از مضامین ارزشی به تولید مفاهیم فاخر همت گماشته‌اند و آثار ارائه شده از سوی آنها، تا چه اندازه در بازارهای داخلی با استقبال روبرو شده است. برای پاسخ به این پرسش، می‌توانیم به ویترین آثار فرهنگی و هنری که هنرهای نمایشی و پرمخاطب است نگاهی بیندازیم. در عرصه پویانمایی و سینمای کودک، تا حدود زیادی مارکت ایرانی به آثار جهت‌دار و بعضاً آلوده فرامرزی هبه شده و گروه کودک و نوجوان، از تولیدات ارزش‌مدار ایرانی محروم هستند. در گذشته، تلاش‌هایی برای به تصویر کشیدن زندگی پیامبران و ائمه اطهار در عرصه انیمیشن انجام شد؛ اما متأسفانه فعالیت‌های انجام شده به صورت مقطعی بود و نشانی از تکنیک‌های تصویرسازی پیشرفته که موجب جذب مخاطبان شود، در آنها دیده نمی‌شد. از سوی دیگر، سردمداران اکران سینماها نیز با آثار پویانمایی وطنی رابطه خوشایندی ندارند و بسیاری از آثاری که برای طیف سنی کودک و نوجوان تولید می‌شود، محجور می‌مانند.
 به یاد داشته باشیم که اولین قدم برای حمایت از تولید ملی، ارائه محصولات باکیفیت است و چنانچه کالای ارائه شده، وسوسه‌کننده و دارای توجیه منطقی نباشد، نمی‌توان انتظار پشتیبانی از جامعه هدف داشت. در همین زمینه، در عرصه ادبیات و مشاهیر این سرزمین نیز شاهد فعالیت‌های چشمگیری نبوده‌ایم. آیا رسانه ملی و فعالان بخش خصوصی آن‌چنان که شایسته است در به تصویر کشیدن زندگی ادیبان، شاعران، رزمندگان، پهلوانان و به‌طور کلی بزرگان این سرزمین، تلاش کرده‌اند؟ در شرایطی که تولیدات فرهنگی ما سودای گیشه در سر می‌پروانند و بر‌مداری واحد طی‌طریق می‌کنند، نمی‌توان از عموم جامعه انتظار حمایت از تولید ملی در جنبه‌های نرم‌افزاری داشت.
در راستای حمایت از تولید ملی، باید با نگاهی جهان شمول همه جنبه‌های آن را در نظر گرفت و پرداختن صرف به جنبه‌های سخت‌افزاری نظیر پویایی چرخ‌های صنایع و خطوط تولید کارخانه، نشان از یک‌سونگری و سطحی‌نگری دارد؛ چرا‌که جامعه ایران به شدت نیازمند تولیدات ارزش‌مدار فرهنگی و تزریق هویت به همه اقشار جامعه در بحبوحه جنگ نرم است. توجه به اصول فرهنگی و اقتصادی، کلیدواژه رشد ملت به حساب می‌آید. رسالت حمایت از تولید ملی وظیفه‌ای همگانی است و همه اقشار جامعه، با هر دیدگاهی و در هر جایگاهی موظف به پیروی از آن هستند. در مسیر بازخوانی تاریخ، با این نکته مواجه می‌شویم که رمز پیشرفت و تکامل بسیاری از کشورهای پیشرفته، همانا تکیه بر توانمندی‌های داخلی است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی