[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

راهنمای کاشت، پرورش و مراقبت از سنبل، روزنامه شیراز نوین

شرایط لازم برای کاشت و پرورش سنبل
اگر قصد دارید این گل‌های زیبا را در خانه پرورش دهید باید شرایط لازم و مورد نیاز سنبل را بدانید، شرایطی که شامل:
نور
پیاز سنبل را در مکانی بکارید که آفتاب کامل یا نیمه سایه داشته باشد مانند تمام پیازهای بهاری، سنبل‌ها جوانه می‌زنند، شکوفه می‌شوند و قبل از اینکه برگ آن‌ها به طور کامل بریزد شروع به ضعیف شدن می‌کنند، بنابراین لازم نیست نگران سایه بیش از حد درختان مجاور باشید. این گیاه حداقل به شش تا هشت ساعت روزانه نور خورشید نیاز دارد.
خاک
خاک پیاز سنبل سست و دارای زهکشی مناسب است و بهترین عملکرد را دارد. آن‌ها خاک مرطوب را تحمل نمی‌کنند. خاک غنی می‌تواند منجر به ایجاد ساقه‌های شل شود، بنابراین هنگام آماده سازی یا اصلاح خاک، مواد آلی را به راحتی مصرف کنید. خاک مناسب برای سنبل کوکوپیت و پیت ماس می‌باشد یا اینکه مخلوطی از کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه البته پیاز سنبل را درون باغچه هم می‌توانید بکارید و با شرایط آب و هوای بیرون خودش سبز شده و به گل می‌نشیند.
آب
پس از کاشت پیازها، زمین را به خوبی آبیاری کنید. در صورت عدم بارندگی منظم، آبیاری را تا زمستان ادامه دهید اما، بین دو آبیاری اجازه دهید زمین خشک شود. اگر پیازها در خاک خنک و مرطوب قرار بگیرند در نهایت پوسیده می‌شوند. با فرو کردن انگشت خود زمین را بررسی و فقط زمانی آبیاری کنید که کاملاً خشک شده باشد. معمولاً آبیاری یک یا دو بار در هفته به آب و هوا بستگی دارد. به طور کلی، حدود 1/2 اینچ آب در هفته آبیاری و بارندگی ترکیبی برای سنبل کافی است اما، این بستگی به میزان زهکشی خاک دارد. این گیاهان بومی ‌مدیترانه شرقی هستند. هنگام تعیین میزان و دفعات آبیاری، خشکی نسبی آن منطقه را در نظر داشته باشید. آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز می‌شود.
دما و رطوبت
می‌توان انتظار داشت که سنبل در فصل زمستان زنده بماند. آن‌ها ممکن است به حفاظت زمستانی در ناحیه سردتر و مقداری پیش سرد در نواحی گرم‌تر بسته به تنوع نیاز داشته باشند. در نواحی که دما در زمستان بالای 60 درجه فارنهایت باقی می‌ماند، پیازها را بیرون بیاورید و قبل از کاشت مجدد به مدت 6 تا 10 هفته در جایی تاریک و سرد منجمد کنید.
کود
ساده‌ترین راه برای تغذیه پیازهای جدید این است که در زمان کاشت، مقداری کود را داخل چاله بریزید. کودهای زیادی برای تغذیه پیازها وجود دارد، در صورت امکان مقداری (10 درصد) کود دامی ‌یا ورمی ‌به خاک آن در زمان کاشت اضافه گردد یا می‌توانید از پودر استخوان معمولی استفاده کنید. در هنگام کاشت و دوباره در بهار، زمانی که رویش جدید برای اولین بار ظاهر شد پیازها را با آبیاری و کوددهی خوب تغذیه کنید.
هرس
پس از پایان گلدهی پیازها، ساقه‌های گل را قطع اما، برگ‌ها را رها کنید تا گیاهان برای ذخیره انرژی در پیازهای خود برای فصل بعد تشویق شوند.
نگهداری
سنبل یک گل دائمی ‌نیست و دوام گل نهایتاً یک ماه می‌باشد اما بعد از، از بین رفتن گل می‌توانید پیاز آن را از خاک در بیارید و ساقه آن را قطع کنید، در محلی خشک و تاریک بگذارید تا سال دیگر هم می‌توانید بکارید و سبز می‌شود.
نکاتی برای کاشت سنبل در محیط بیرون از خانه
اگر می‌خواهید سنبل را در باغچه بکارید، باید پیاز سنبل در اوایل پاییز کاشته شود، این گونه گیاه شما زمان کافی برای رشد و ریشه دهی مناسب تا قبل از زمستان خواهد داشت.
برای پرورش سنبل باید از خاکی غنی، مرطوب و دارای زهکش مناسب استفاده کنید و پیاز سنبل را در نقطه‌ای بکارید که در آفتاب کامل به سمت شمال و سایه به سمت جنوب قرار داشته باشد. برای غنی کردن خاک مقداری کود آلی را با خاک به خوبی مخلوط نموده و پیاز را در عمقی حدوداً 24 سانتی‌متر با فاصله 6 تا 9 سانتی‌متر در خاک بکارید.
ادامه دارد ..

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی