[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دلایلی برای همیشه بی حال و خواب آلود بودن، روزنامه شیراز نوین

برخی از افراد در طول روز به طور مداوم احساس بی‌حالی و خواب آلودگی دارند، خواب آلودگی و بی‌حال بودن همیشگی دلایل مختلفی دارد که باید از آن‌ها مطلع شوید.
به گزارش مشرق، حتماً بسیاری از افراد را ملاقات کردید که مدام در مورد خواب آلودگی خود شکایت دارند و از شما می‌پرسند که چرا مدام احساس خواب آلودگی دارند. هنوز نمی‌توان علت دقیقی بیان کرد اما معمولاً زندگی‌های پرمشغله و رژیم غذایی ناصحیح باعث شده که افراد حس خواب آلودگی داشته باشند. فردی که احساس خواب آلودگی دارد، نباید برچسب تنبل بودن به او بخورد زیرا ممکن است به دلایل پزشکی، افسردگی و خستگی و ... غلبه کرده باشد. در ‌این قسمت دلایل خواب آلودگی و بی‌حالی همیشگی را به شما معرفی خواهیم کرد.
غذا نخوردن صحیح
اگر زندگی پر مشغله‌ای دارید یا استرس مداوم بر شما غلبه کرده، باید از کافئین و چیزهای شیرین در طول روز برای انرژی بیشتر استفاده کنید. مصرف زیاد کافئین و شکر بر عکس عمل می‌کند و شما را خسته و خواب آلوده خواهد کرد. بیشتر آب بنوشید و میوه و سبزیجات بخورید.
کمبود ورزش
کمبود ورزش یکی دیگر از دلایل خواب آلودگی است. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که ۴ روز در هفته حداقل ۴۰ دقیقه ورزش کنید. بدن شما مانند یک ماشین می‌باشد و اگر فقط استراحت کند هم خراب خواهد شد. تمرین ورزشی مناسب انرژی بدن را تأمین می‌کند. ۳۰ دقیقه ورزش روزانه به شدت در میزان خواب شما تفاوت ‌ایجاد خواهد کرد.
خواب به هم ریخته
بعضی افراد به اندازه کافی نمی‌خوابند و علت آن هم برنامه شلوغ آن‌ها در طول روز است. در نتیجه مدام احساس خواب آلودگی دارند. خواب کافی باید یکی از اولویت‌های ما در زندگی باشد. خواب کم‌تر از ۶ ساعت در شبانه روز به صورت مداوم یکی از علت‌های خواب آلودگی شماست. پس باید آن را به ۸ ساعت خواب برسانید. البته بدن خانم‌ها بیشتر از آقایان به خواب نیاز دارد.
کم خونی
افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، به طور منظم احساس ضعف و خستگی دارند و دوست دارند بخوابند. کم خونی می‌تواند از کمبود آهن نشأت بگیرد و به فرد احساس شبیه سنگین بودن عضلات و ضعیف بودن بدن می‌دهد. کم خونی برای خانم‌های باردار و خانم‌هایی که قاعدگی‌های سنگین دارند، هم رایج و شایع است.
بیماری سلیاک
بیماری سلیاک اساساً ناپایداری بدن به گلوتن است. افرادی که به ‌این بیماری مبتلا هستند نمی‌توانند نان، کیک و غذاهای گندم دار بخورند که ردپایی از گلوتن دارد. ‌این بیماری باعث کاهش وزن، کم خونی، خستگی و احساس خواب آلودگی می‌شود.
سندروم خستگی مزمن
سندروم خستگی مزمن یک نوع خستگی شدید است و معمولاً بیشتر از ۶ ماه طول می‌کشد. فرد مبتلا به‌ این سندروم معمولاً احساس خواب آلودگی و خستگی را تجربه خواهد کرد.
آپنه خواب
در ‌این وضعیت هنگامی‌که فرد خوابیده، گلو بسته می‌شود و یا باریک می‌گردد که عاملی برای تنگی نفس است. در نتیجه سطح اکسیژن در خون کاهش پیدا کرده و باعث خواب آلودگی خواهد شد.
تیروئید کم کار
تیروئید کم کار به معنای ‌این است که تیروکسین یا هورمون تیروئید در بدن کم است. در نتیجه اضافه وزن‌ ایجاد می‌شود و احساس خستگی و خواب آلودگی را ‌ایجاد می‌کند.
دیابت
دیابت به معنای قند خون بالا است و باعث کاهش انرژی می‌شود و فرد احساس خستگی و خواب آلودگی خواهد کرد.
افسردگی و اضطراب
افسردگی و اضطراب یکی از دلایل رایج خستگی و ضعف بدن است. خستگی ذهن و بدن با یکدیگر مرتبط هستند و عاملی برای خواب آلودگی می‌باشند.
تب غده‌ای
تب غده‌ای یکی از دلایل رایج خستگی در نوجوانان است و علائم دیگر آن شامل تب، گلو درد و ورم غده‌هاست. ‌این تب حدوداً ۴ الی ۶ هفته طول می‌کشد و خستگی را مدت زمان زیادی روی بدن فرد باقی می‌گذارد.
پای بی‌قرار
احساس ناراحتی و بی‌قراری در بدن در طول شب یکی از وضعیت‌هایی است که به آن پای بی‌قرار می‌گویند.‌ این احساس باعث می‌شود که فرد در قسمت پا احساس راحتی داشته باشد و درد به او غلبه کند. ‌این افراد معمولاً پای خود را مدام تکان می‌دهند تا درد کمتر شود و در نتیجه خواب آن‌ها به هم می‌ریزد و در طول روز احساس خواب آلودگی خواهند داشت.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی