[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

پوست‌اندازی واجب‌تر از نان شب، روزنامه شیراز نوین

تیم ملی ایران به عنوان پیرترین تیم جام جهانی 2022، نیاز به پوست‌اندازی در ترکیب خود دارد. به گزارش فوتبال 360، جام جهانی 2022 به تلخ‌ترین شکل ممکن برای تیم ملی ایران تمام شد و شاگردان کارلوس کی‌روش با 2 باخت در بازی‌های اول و سوم برابر انگلیس و آمریکا و یک پیروزی مقابل ولز با جام وداعی تلخ داشتند و در ششمین حضور نتوانستند اولین صعود به دور یک‌هشتم نهایی را رقم بزنند.
یکی از نکات قابل توجه تیمی که عازم قطر شد، میانگین سنی بالایش بود. ایران بالاتر از 31 تیم دیگر با متوسط سنی 28.9 سال پیرترین تیم جام بیست‌ودوم نام گرفت. ابوالفضل جلالی با 24 سال، جوان‌ترین بازیکن ایران و تنها مهره‌ زیر 26 سال سرمربی پرتغالی بود که در لیست نهایی جای گرفت و تنها چند دقیقه برابر آمریکا به میدان رفت. سوی دیگر ماجرا حضور 9 بازیکن 30 و بالای 30 سال در بین 25 بازیکن حاضر در قطر بود که وحید امیری با 34 سال پیرترین بازیکن به‌حساب می‌آمد.
بعد از پایان کار تیم ملی ایران و بازگشت کاروان اعزامی به کشور احتمالاً باید شاهد یک پوست‌اندازی وسیع تا فرا رسیدن جام جهانی بعدی باشیم، پوست‌اندازی که چه با حضور کارلوس کی‌روش و چه بدون حضور او قطعاً رخ خواهد داد و می‌توان آثار آن را در جام ملت‌های 2023 قطر هم مشاهده کرد، رقابت‌هایی که زمستان سال آینده برگزار می‌شود و حدود یک سال تا فرا رسیدن آن زمان داریم. حریفان اصلی ایران در جام ملت‌ها فرایند جوان‌سازی تیم‌های خود را از مدت‌ها قبل آغاز کردند و در ترکیب آن‌ها شاهد حضور بازیکنان جوان قابل توجهی هستیم و همین مسئله کار ایران را دشوارتر می‌کند.
20 بازیکن از 25 بازیکن کنونی تیم ملی در جام جهانی 2026 بالای 30 سال سن خواهند داشت و تنها بازیکنان زیر 30 سال صادق محرمی، سعید عزت‌اللهی، علی قلی‌زاده، مجید حسینی و ابوالفضل جلالی هستند. نکته‌ای که نشان می‌دهد کار وسیعی باید روی لیست کنونی صورت بگیرد. بازیکنانی مانند وحید امیری، شجاع خلیل‌زاده، احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد و رامین رضاییان در جام جهانی بعدی بین 35 تا 38 سال سن خواهند داشت و احتمالاً بعید است دیگر شاهد حضور آن‌ها در جام بعدی باشیم. 
در کنار این بازیکن بد نیست به سن و سال ستاره‌های کنونی تیم هم نگاهی بیندازیم. علیرضا بیرانوند (30)، علیرضا جهانبخش (29)، مرتضی پورعلی‌گنجی (30) و مهدی طارمی (30) که جزو نفرات اصلی تیم ملی در جام جهانی بودند از لحاظ سنی وارد چهارمین دهه‌ زندگی خود شده‌اند و یا در شرف ورود هستند و این مسئله روی کیفیت فنی آن‌ها مؤثر است. آن‌ها در جام بیست‌وسوم بین 32 تا 34 سال خواهند داشت و احتمالاً در این جمع هم باید شاهد ریزش باشیم.
**دروازه‌بان‌ها
پست دروازه‌بان با الباقی پست‌ها تفاوت دارد و گلرها در چهارمین دهه‌ زندگی خود به اوج پختگی می‌رسند و اگر از لحاظ بدنی در شرایط استانداردی خود را نگه دارند، می‌توانند تا چندین سال بدون مشکل به کار خود در سطح اول ادامه دهند. علیرضا بیرانوند در حال حاضر 30 ساله است و می‌تواند این شرایط را داشته باشد. دروازه‌بان‌های دیگر تیم ملی هم به جز نیازمند تقریباً وضعیتی مانند بیرو دارند. حسینی 30 ساله است و عابدزاده 29 سال دارد. دروازه‌بان سپاهان با 27 سال جوان‌ترین سنگربان ایران در قطر بود که فرصت بازی پیدا نکرد.
**مدافعان مرکزی
شجاع خلیل‌زاده (33 سال)، مرتضی پورعلی‌گنجی (30 سال)، محمدحسین کنعانی‌زادگان (28 سال)، روزبه چشمی (29 سال) و مجید حسینی(26 سال). این بازیکنان مدافعان تیم ملی در جام جهانی بودند. شجاع فرصت حضور را پیدا نکرد و احتمالاً در تورنمنت بعدی جایی در لیست تیم ملی نخواهد داشت. پورعلی‌گنجی هم در جام جهانی بعدی حدود 33 سال خواهد داشت و کنعانی‌زادگان و چشمی هم حدود 31 و 32 ساله می‌شوند. مجید حسینی تنها بازیکنی است که در دوره‌ بعدی مسابقات زیر 30 سال خواهد داشت. این نشان می‌دهد که باید شاهد یک پوست‌اندازی قابل توجه در این پست باشیم. این تغییرات احتمالاً به زودی تا حدی رخ می‌دهد و برای جام ملت‌ها شاهد حضور نفرات جدیدی خواهیم بود.
**مدافعان راست
صادق محرمی و رامین رضاییان 2 بازیکن فعلی تیم ملی در سمت راست خط دفاعی هستند. محرمی جزو جوان‌ترین بازیکنان تیم ملی به‌حساب می‌آید. این بازیکن 26 ساله با توجه به موقعیت‌اش در رده‌ باشگاهی فعلاً در تیم ملی می‌تواند حضوری بدون دردسر داشته باشد. رامین اما به احتمال زیاد در قطر آخرین جام جهانی‌اش را تجربه کرده و باید دید در جام ملت‌های 2023 با حدود 33 سال جزو مسافرین تیم ملی خواهد بود یا خیر.
**مدافعان چپ
میلاد محمدی با 29 سال و ابوالفضل جلالی با 24 سال، گزینه‌های اصلی تیم ملی در سمت چپ خط دفاعی بودند. محمدی بازیکن اصلی بود و نمایش بسیار ضعیفی در 2 مسابقه مقابل انگلیس و آمریکا داشت. بعید است با توجه به فرم کنونی میلاد و همچنین سن و سالش دیگر او را به این راحتی در تیم ملی ببینیم، مگر اینکه کی‌روش همچنان سرمربی تیم ملی باشد و بازهم به بازیکن محبوبش میدان بدهد. جلالی ولی یکی از معدود نماینده‌های نسل بعدی تیم ملی بود. این بازیکن 24 ساله در چند دقیقه حضورش برابر آمریکا نشان داد پتانسیل بالایی دارد و قابلیت این را دارد تا با اعتماد بیشتری مواجه شود.
**هافبک‌های میانی
سعید عزت‌اللهی (26 سال)، علی کریمی (28 سال) و احمد نوراللهی (29 سال). عزت‌اللهی با توجه به سن و سال و تجربه خوبی که دارد می‌تواند از همین حالا یکی از گزینه‌های اصلی خط میانی در جام جهانی بعدی باشد. کریمی و نوراللهی اما شرایط‌شان در دوره‌ بعدی مسابقات مبهم است. آن‌ها قطعاً بالای 30 سال سن خواهند داشت و کارشان برای حضور در لیست دشوار است. آن‌ها البته در آن لیست بازیکنان مسن تیم ملی حضور ندارند که باید هر چه سریع‌تر در پروسه‌ پوست‌اندازی قرار بگیرند. به این جمع می‌توان احسان حاج‌صفی 32 ساله را هم اضافه کرد. کاپیتان تیم ملی گاهی اوقات در مرکز زمین به میدان می‌رود و جزو همان دسته‌ای است که احتمالاً در مسیر جوان‌سازی تیم می‌تواند کنار برود و جای خود را به مهره‌های جوان‌تر و آماده‌تر بدهد.
**وینگرها
علیرضا جهانبخش (29 سال)، وحید امیری (34 سال)، سامان قدوس (29 سال)، مهدی ترابی (28 سال) و علی قلی‌زاده (26 سال). نفر آخر جمله‌ قبلی می‌تواند تیم ملی را در سمت راست بیمه کند. قلی‌زاده یک مرتبه‌ دیگر در عرصه‌ ملی بازیکنی خوش‌نام بود و جواب اعتمادها را داد. او در جام جهانی بعدی هم کمتر از 30 سال دارد و این یک خبر خوب برای ما خواهد بود. 180 درجه آن طرف‌تر وحید امیری حضور دارد، یکی از بازیکنانی که در جام جهانی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد. او با 34 سال سن احتمالاً در سرلیست بازیکنانی است که می‌توانند جای خود را به بازیکنان جوان‌تر بدهند. علیرضا جهانبخش، سامان قدوس و مهدی ترابی در جام ملت‌ها هم می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای حضور در تیم باشند اما برای جام جهانی 2026 آمریکا - مکزیک - کانادا کمی زود است قضاوت داشته باشیم. فعلاً فقط می‌توان گفت حضور هر سه بازیکن نمی‌تواند اتفاق جالبی در کناره‌های زمین باشد، چرا که بازیکن در آن پست باید از چابکی و قدرت بدنی بالایی برخوردار باشد و بتواند بارها حدفاصل 2 باکس حرکت کند.
**مهاجمان
مهدی طارمی(30 سال)، کریم انصاری‌فرد (32 سال) و سردار آزمون (27 سال). در همین جام بیست‌ودوم هم کمبود مهاجم را حس کردیم و شاید اگر اللهیار صیادمنش با بدشانسی جام را از دست نمی‌داد، می‌توانست جوان اول تیم کی‌روش باشد. سه بازیکن مذکور اما شرایط سنی متفاوتی دارند. انصاری‌فرد جزو همان لیست بازیکنانی است که شاید بهتر است جای خود را به نفرات جایگزینی بدهند که تعدادشان کم نیست. مهدی طارمی در دوره‌ بعدی مسابقات قریب به 34 سال خواهد داشت اما کلاس بازی او به گونه‌ای است که اگر روی فرم باشد، می‌تواند در آن سن هم کمک‌کننده باشد. سردار آزمون هم از لحاظ سنی وضعیت خوبی برای جام ملت‌ها و جام جهانی بعدی دارد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، شاهد سومین حضور او در این تورنمنت بزرگ خواهیم بود.
باید بازهم به 2 پروسه‌ جوان‌گرایی اشاره کنیم. فاز اول این جوان‌گرایی می‌تواند از همین حالا فارغ از اینکه چه کسی سرمربی تیم ملی باشد، رخ دهد، چیزی که در جام ملت‌های 2015 هم تا حدی مشاهده کردیم و بازیکنانی مثل سردار آزمون، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، وریا غفوری و ... در همان دوره به تیم اصلی تزریق شدند. شاید همان پنج بازیکنی که در ابتدای گزارش به آن‌ها اشاره کردیم، گزینه‌های خوبی برای آغاز ماجرای جوان‌سازی تیم ملی باشند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی