[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

گل‌فروش‌های ورشکسته ، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
مالک قدیمی‌ترین گل‌فروشی شیراز از پرپر شدن گل‌ها در تورم و اقتصاد متلاطم به ویژه در دو سال اخیر ابراز نگرانی کرد. رویا سلطان محمدی دختر قدیمی‌ترین گل‌فروش شیراز، زنده‌یاد غلامرضا سلطان‌محمدی، طی گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: گل‌فروشی اطلس‌گل که با گل‌فروشی زمین کشاورز جزو اولین پایه‌گذاران گل‌فروشی در شیراز هستند، به نقطه کور امید از ابتدای سال 1400 تاکنون رسیده‌اند؛ به طوری که درآمد ناخالص ماهیانه گل‌فروشی ما در کل 20میلیون ریال است؛ در حالی که باید حقوق 7 فروشنده خود را تأمین کند و این یعنی غیرممکن بودن حفظ حیات!
وی با تأسف گفت: بسیار سخت و دشوار است که ناگزیریم با یدک کشیدن پیشه پدرم که از جان خود برای حفظ آن مایه گذاشت و آخر قربانی این عشق خود به گل و گیاه شد و به منظور روح‌بخشی و شادی آفرینی یا تسلای خاطر بازماندگان اموات با چنگ و دندان بایستیم و مقاومت کنیم تا خاطر شیرازی‌ها از تعطیلی قدیمی‌ترین گل‌فروشی‌شان مکدر نشود؛ اما چاره‌ای نداریم که مبادرت به تعطیلی واحد فروش خود کنیم. وی با گله‌مندی از هیچ نوع حمایت بخش کشاورزی از پرورش‌دهندگان گل و گیاه و گل‌فروشی‌های عمده و جزئی در شهر گل و بلبل، افزود: در کل کشور وضعیت به همین شکل است و بزرگ‌ترین معدن‌های پرورش گل و گیاه که در بازار تهران و شهرستان محلات است، با هزینه‌های بالایی که به اعم از باغبان تا دلال تا فروشنده تحمیل می‌شود، مجبورند بر قیمت گل بیفزایند؛ در حالی که اگر مسئولان حمایت قاطبه‌ای از ما داشتند، می‌توانستیم به بزرگ‌ترین صادرکنندگان گل در دنیا با توجه به شرایط آب‌وهوایی کشور چهارفصل ایران بدل شویم؛ نه اینکه یکی یکی عرضه‌‌کنندگان گل از دکه‌ها تا گل‌فروشی‌ها به ورشکستگی برسند و به قول ما گل‌فروش‌ها، گل و گیاه را یتیم کنند. سلطان‌محمدی ادامه داد: مفیدترین معالج تشویش و بهترین روان‌پزشک روح، گل و گیاه است و کسی نمی‌تواند علاقه خود را بدان‌ها کتمان کند، اما مانع بازدارنده در خرید گل، اقتصادی است که جیب‌ها را تهی کرده و دیگر پولی برای خرید دلربایان طبیعت خدادادی باقی نگذاشته و به آسانی برنامه‌های مسئولان به صورت سوبسید، کاهش قیمت‌ها، کمک به خرید ارزان گل و... می‌تواند از این رخداد تلخ جلوگیری کند. وی در ادامه گل‌ها را دسته‌بندی کرد و گفت: در صدر بیشترین طرفداران، برگزارکنندگان مراسم ازدواج و عروس و دامادها، گل رز با 80 درصد فروش و سپس گل عروس قرار دارد و برعکس آن بیشتر افراد برای تاج گل مراسم عزاداری 90 درصد گل گلایل را برمی‌گزینند و 10 درصد داودی و آنتریوم. وی میانگین قیمت خرید برای هر دسته گل عروس را به صورت نرمال بین 3میلیون ریال تا 7میلیون ریال تخمین زد و برای تاج گل نیز بین 8میلیون ریال تا 20میلیون ریال و بیان کرد: البته در وضع ناجور اقتصادی، تمامی گل‌فروشی‌های شیراز از سه ماه گذشته برای مشتری‌های مجالس عروسی، تقریباً صفر درصد فروش داشته‌اند و فعلاً با افزایش میزان مرگ و میرها، تاج گل به فروش می‌رسد.
رویا سلطان‌محمدی در پایان خواستار شد: در این اوضاع آشفته بازار گل، مسئولان چرخشی روی سیاست‌های اعمالی داشته و گل‌فروشان را دریابند تا چراغ رونق گل‌فروشی‌ها به خاموشی نگراید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی