[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

وداع آسیایی‌ها با جام خانگی، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
هر قدر ژاپنی‌ها مدافع عنوان نایب قهرمانی را آزار دادند، کره‌ای‌ها مثل آب خوردن و در کمترین زمان ممکن، قافیه را به پرافتخارترین تیم جهان واگذار کردند.
چهره مضطرب لوکا مودریچ بهترین بازیکن جام جهانی 2018 که در وقت‌های اضافه جدال با ژاپن تعویض شد را می‌توان با رقص‌های تحقیر آمیز بازیکنان برزیلی پس از گل‌های پیاپی به کره جنوبی مقایسه کرد. 
کره جنوبی از قدرت‌های قدیمی ‌فوتبال آسیا محسوب می‌شود که از نیم قرن پیش به همراه‌ ایران در فوتبال آسیا آقایی می‌کرد. در حالی که ژاپن درست از 30 سال پیش، استارت زد و پیشرفتی خیره کننده داشت. در واقع اگر نسبت پیشرفت کره و ژاپن در سی سال گذشته یکسان بود، حالا کره باید به یک مدعی جدی قهرمانی در جهان تبدیل می‌شد.
ژاپن نیمه اول را مقابل کرواسی پیروز به رختکن رفت و امیدوار بود که با همان یک گل، راهی مرحله بعد شود. حتی می‌شد ‌این رؤیاپردازی را انجام داد که یک دیدار تمام آسیایی در مرحله یک چهارم نهایی ببینیم. اما ضربه سر دیدنی ‌ایوان پریشیچ، کار را به تساوی کشاند. ژاپن در تمام طول بازی مقابل کروات‌های آماده، بازی پایاپایی را انجام داد و توانست کار را به ضربات پنالتی بکشاند.
اما آنچه در پنالتی‌ها اتفاق افتاد، هیچ سنخیتی با 120 دقیقه پیش از آن نداشت. ژاپنی‌ها از همان ابتدا دست‌ها را به علامت تسلیم بالا بردند. آن‌ها برخلاف فلسفه زندگی‌شان، بسیار بی‌روحیه و بی‌رمق پشت ضربات پنالتی قرار گرفتند و دروازه‌بان کروات‌ها را به ستاره بازی تبدیل کردند. دومینیک لیواکوویچ سه ضربه پنالتی ژاپنی‌ها را به راحتی مهار کرد و در عوض فقط یک ضربه پنالتی کروات‌ها به تیر دروازه ژاپن برخورد کرد.
کرواسی که زمانی یکی از بخش‌های کشور یوگسلاوی محسوب می‌شد، از همان ابتدای استقلال گوی سبقت را در فوتبال از صرب‌ها ربود و خیلی زود عنوان سومی ‌جهان را به‌دست آورد. آن‌ها همواره در مسابقات یورو و جام جهانی عملکرد خوبی داشتند و 20 سال پس از کسب عنوان سومی، توانستند به سکوی دوم جهان تکیه بزنند. ‌این در حالیست که صربستان همواره در مرحله گروهی حذف می‌شود و عملاً در مقابل فوتبال کرواسی حرفی برای گفتن ندارد.
برزیلی‌ها هم که دوشنبه شب با توپ پر وارد نبرد با کره جنوبی شدند و هی گل زدند و رقصیدند، خیلی زود نسخه کره را پیچیدند و در نیمه دوم هم هیچ فشاری برای گلزنی به خود نیاوردند تا کره‌ای‌ها با یک گل تماشایی، وداعی خوب با جام داشته باشند. آن‌ها حریف شایسته‌ای برای برزیل نبودند و قطعاً شکست با اختلاف سه گل، توانسته آن‌ها را راضی نگه دارد.
بنابراین در مرحله یک چهارم نهایی، تیم‌های برزیل و کرواسی به مصاف هم می‌روند. ریزنقش‌های تکنیکی برزیل یکی از جذاب‌ترین تیم‌های امسال هستند که امیدوارند پس از 20 سال عنوان قهرمانی را کسب کنند. اما رقبای آن‌ها در ‌این راه بسیار سرسخت هستند. ابتدا با کرواسی، سپس با برنده آرژانتین و هلند، و اگر بتوانند به فینال برسند ممکن است با یکی از تیم‌های قدرتمند فرانسه، انگلیس یا اسپانیا روبه‌رو شوند.
با شکست ژاپن و کره، پرونده تیم‌های آسیایی‌ این جام بسته شد. عربستان با خاطره تاریخی و ابدیِ شکست آرژانتین، ‌ایران با خاطره خوش شکست دادن ولز که تحت الشعاع شکست‌های بد مقابل انگلیس و آمریکا قرار گرفت و قطر با سه شکست، از جام وداع کردند.
اما مغلوب شدن چهار قدرت بزرگ فوتبال جهان(آلمان، اسپانیا، آرژانتین و پرتغال) مقابل سه تیم آسیایی، می‌تواند نویدبخش روزهای بهتر برای فوتبال ‌این قاره باشد. درست است که ‌ایران همچنان در حسرت شکست دادن یک تیم بزرگ یا صعود از مرحله گروهی باقی مانده، اما شکی نیست که ‌این کشور دارای بهترین استعدادهای فوتبال قاره است و اگر فدراسیون و کادرفنی در اختیار آدم‌های سالم و کاربلد قرار بگیرد، قهرمانی در جام ملت‌های سال آینده و صعود از گروه در جام جهانی 2026 دور از دسترس نخواهد بود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی