[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

مدیرکل غله و بازرگانی فارس: دغدغه کالاهای اساسی نداریم، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
مدیرکل غله و بازرگانی استان فارس گفت: کشت قراردادی گندم به‌عنوان یک طرح مترقی در هفت استان به‌صورت پایلوت شروع شد و امسال به کل کشور تسری پیدا می‌کند.
مهدی جمالی، ظهر چهارشنبه 16 آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اطمینان خاطر پیرامون تأمین کالاهای اساسی گفت: اداره کل غله و خدمات بازرگانی متکفل تأمین کالاهای اساسی شامل گندم، برنج، روغن، شکر است و  استان فارس در زمینه این ذخایر مهم و حیاتی در وضعیت مطلوبی قرار داد.
او با اشاره به آمار و ارقامی پیرامون فعالیت‌های انجام‌شده گفت: خرید کلزا در سال جاری 5032 تن و ارزش ریالی آن 115میلیارد و 356میلیون تومان بوده و در بحث گندم به ارزش پنج‌هزار و 671میلیارد تومان در سال جاری خریداری شده است. وی با اشاره به این موضوع که استان فارس دارای 17 کارخانه آرد است و سه‌هزار و 400 نانوایی در سطح استان وجود دارد، اظهار داشت: کشت قراردادی گندم یک طرح مترقی محسوب می‌شود و در هفت استان به صورت پایلوت شروع شد و امسال به کل کشور تسری پیدا کرد. در این طرح یارانه بذر و کود به کشاورزان ارائه می‌شود و این باعث می‌شود دلال‌ها و واسطه‌ها حذف شوند. با اجرای این طرح کشاورزان دغدغه خاطری نخواهند داشت و کشاورزان ما در این طرح بیشترین خدمات را می‌گیرند.
جمالی با اشاره به اینکه در سال گذشته 200هزار تن گندم وارداتی داشتیم برای تأمین نیاز و کسری مصرفی، اظهار کرد: در سال گذشته حدود 550هزار تن آرد بین واحدهای نانوایی‌های استان توزیع شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه انبارهای شکر هم پر هستند، اضافه کرد: کارخانجات شکر در حال تصفیه شکر خام هستند و تبدیل به شکر سفید و 30هزار تن شکر توسط کارخانجات تصفیه می‌شود.
مدیرکل غله و بازرگانی فارس با اشاره به اینکه خط تولید آرد کامل راه‌اندازی شده است و با حداقل جداسازی سبوس نان کامل تولید می‌شود، اظهار کرد: 60 واحد نانوایی انتخاب شدند و یک سری شاخص‌ها در نظر گرفته شد و الان بر اساس شاخص‌ها، 17 واحد نانوایی مهیا شد و عیب و ایراد گرفته و طی مدت 2 ماه به شکل مداوم جلسات برگزار شد و الان آرد مطلوب نانوایی تهیه و توزیع شده است.
مدیرکل غله و بازرگانی استان فارس با یادآوری این مطلب که دولت یارانه سنگینی برای کالاهای اساسی پرداخت می‌کرد و این باعث می‌شد که کالا دو یا چندنرخی شود و دولت برای همین شیوه پرداخت یارانه را تغییر داد، اظهار کرد: این یارانه مستقیم به خود مردم ارائه شد و در بحث واحدهای نانوایی باید پوزهای هوشمند نصب شود و یارانه آرد از مصرف‌کننده به تولیدکننده ارائه و مابه‌التفاوت آن را به نانوایی ارائه کند.
جمالی گفت: این طرح هنوز به مرحله نهایی نرسیده و این پوز باید به سامانه فروش آرد وصل شود که هنوز انجام نشده، اما در همه واحدهای نانوایی این پوزها نصب شده است. وی با اشاره به اینکه نظارت بر واحدهای نانوایی وظیفه اداره کل غله نیست اما نظارت‌هایی بر حسب همکاری خواهیم داشت، تأکید کرد: اداره غله روی هر کیلو آرد، 6 درصد هزینه را از نانوایی می‌گیرد و 94 درصد یارانه آرد به نانوایی‌ها می‌دهیم. مردم در صورت وجود شکایت با 124 تماس بگیرند؛ چراکه نانوایی‌ها نباید فروش آزاد آرد داشته باشند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی