[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

سونامی پوکی استخوان ، روزنامه شیراز نوین

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به عوارض قابل توجه جسمی و روحی و حتی مرگ زودهنگام در موارد ابتلا به پوکی استخوان، از افزایش چشمگیر این بیماری در دنیا خبر داد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «عباس رضاییان زاده» در کارگروه تخصصی پوکی استخوان دانشگاه گفت: شیوع پوکی استخوان در جمعیت بالای ۶۰ سال کشور بیش از ۴۲ درصد است و دو سوم بانوان بالای ۶۰ سال به پوکی استخوان مبتلا هستند.
او افزود: بررسی‌ها نشان داده است در هر سه ثانیه یک شکستگی در جهان، در هر روز حدود 25هزار شکستگی و هر سال حدود 9میلیون شکستگی به علت پوکی استخوان رخ می‌دهد.
این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: با توجه به افزایش سن جمعیت و نیز تغییر سبک زندگی، روند ابتلا به پوکی استخوان در دنیا و کشور به طور چشمگیری در حال افزایش است.
او با بیان اینکه در سنین بالای ۷۵ سال،‌ شیوع پوکی استخوان به بالای ۸۰ درصد می‌‌رسد، گفت: این آمار به این معنی است که از هر پنج خانم بالای ۷۵ سال، چهار نفر پوکی استخوان دارند.
در ادامه دکتر «فریبا مرادی» مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه ضمن بیان اینکه پیشگیری از پوکی استخوان در سه سطح قابل انجام است، گفت: در پیشگیری سطح اول، با شناخت بیماری و عوامل خطر آن و همچنین ترویج سطح زندگی سالم با رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی، می‌توان از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرد.
او ضمن بیان اهمیت و نقش ویتامین D در پیشگیری از بروز پوکی استخوان و بسیاری از بیماری‌های دیگر، گفت: حدود 56 درصد از جمعیت کشور دچار کمبود ویتامین D هستند.
دکتر مرادی افزود: در سطح دوم پیشگیری باید با شناسایی بیماری در گروه‌های در معرض خطر و جلوگیری از بروز عوارض بیماری و مدیریت و درمان استاندارد بیماران، از بروز عوارض ناشی از پوکی استخوان جلوگیری کرد.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز توضیح داد: در سطح سوم ارائه خدمات پیشگیری، برای افزایش کیفیت زندگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان که از عوارض آن رنج می‌برند، ارائه خدمات توان‌بخشی استاندارد باید در دستور کار 
قرار گیرد.
او از برگزاری پویش آموزش و اطلاع رسانی پیشگیری و کنترل پوکی استخوان با تأکید بر آموزش گروه‌های هدف و پرخطر در خصوص عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان همچون کم تحرکی، کمبود ویتامین D و تغذیه نامناسب و تهیه و انتشار مطالب آموزشی و پست‌های فضای مجازی به عنوان مهم‌ترین اقدامات معاونت بهداشت دانشگاه در راستای پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرد.
اهمیت شناسایی به‌موقع افراد دچار شکستگی استخوان برای پیشگیری از پیامدهای بعدی
عضو هیئت علمی گروه داخلی و رئیس کارگروه تخصصی پوکی استخوان دانشگاه نیز با بیان اینکه اهمیت و ضرورت پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در جامعه بسیار روشن است، اظهار کرد: یکی از چالش‌های بزرگ این بخش این است که افراد دچار شکستگی استخوان، در معرض خطر بسیار بالاتری برای شکستگی‌های بعدی هستند و در صورتی که بتوانیم افراد دچار شکستگی اولیه را شناسایی کنیم، می‌توانیم با درمان و آموزش آنها جلوی شکستگی‌‌های بعدی را بگیریم.
دکتر «محمدحسین دباغ منش» راه اندازی کلینیک خدمات یکپارچه شکستگی (FLS) بیمارستان چمران را گامی مؤثر در کاهش بار وارده ناشی از پوکی استخوان و شکستگی‌های ناشی از آن در استان دانست و هدف اصلی از راه اندازی این کلینیک را ارائه خدمات جامع پیشگیری از شکستگی به بیماران مبتلا به پوکی استخوان عنوان کرد.
دکتر دباغ منش با اشاره به اینکه گروه هدف ارائه خدمات در این کلینیک، تمامی افراد بالای 50 سال هستند که در اثر بروز یک ترومای خفیف دچار یک شکستگی جدید شده اند، تأکید کرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌توان روند راه اندازی این کلینیک حیاتی را تسریع کرد.
 «ابوذر پاریزی» مدیر روابط عمومی دانشگاه،  «عبدالحسین فرح بخش» مشاور معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه،  «محمدرضا کریمی» معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر «سیدعلی هاشمی» رئیس و «سید روح اله موسوی» مدیر مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر چمران،  «محسن ایزدی» کارشناس پوکی استخوان معاونت بهداشت دانشگاه،  «محمدعلی سعادت» کارشناس مدیریت تجهیزات پزشکی معاونت درمان و «ناهید نصری» کارشناس معاونت درمان دانشگاه دیگر حاضران در این نشست بودند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی