[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مشکلات اجتماعی را انکار نمی‌کنیم ، روزنامه شیراز نوین

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز گفت: در محیط علمی دانشگاه و حوزه، موضوعات مورد ابتلای جامعه باید یکی‌یکی مطرح و دانشگاه درگیر حل مسائل کشور شود و بعد از طرح مسئله و پیدا کردن پاسخ، به راهکار تبدیل شود و بعد، آن راهکار به مسئول مربوطه ارائه شود.
به گزارش دریافتی روز چهارشنبه از روابط عمومی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس، آیت الله لطف الله دژکام در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی شهر شیراز به مناسبت ۱۶ آذرماه روز دانشجو، با تأکید بر اینکه نباید حس ناامیدی و یأس در جامعه به صورت مستمر اظهار شود، افزود: اگر معتقد شدیم که وضع ما نهایتاً همین است و تغییرپذیر نیست و ما در نقطه ای که ایستاده ایم، تا ابد خواهیم ماند، قاعدتاً باید ناامید باشیم، اما باید توجه داشت امام راحل که جلودار حرکت و انقلاب بودند، در یک فضای خیلی سخت‌ امیدوار به تحول و آینده درخشان برای ایران بودند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت:‌ امام راحل می‌دانستند که بستر جامعه بشری تحول‌پذیر است؛ باید ابزار این تحول را تولید کنیم.
وی ادامه داد: اکنون هم جامعه ما دچار مشکلاتی است که انکار نمی‌کنیم؛ اما آیا این مشکلات می‌خواهد تا ابد بماند؟ اگر بپذیریم یک جامعه انسانی در حال تکامل و در فرایند تغییر است، باید تلاش کنیم تا این فرایند را به نفع مصالح خود، ملت‌ و کشورمان تغییر دهیم و من از شما دانشجویان می‌خواهم این را مبنا قرار دهید.
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت:‌ تحولات آینده وضع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور ما را قطعاً بهتر خواهد کرد و آینده درخشانی در انتظار ملت ماست.
آیت الله دژکام با طرح ۲ پرسش مبنی بر اینکه آیا ما در جامعه دائماً در فرایند تغییر قرار داریم یا بستر جامعه بستر ثبات و عدم تغییر است، یادآور شد: عمده ناامیدی‌ها از تئوری دوم ناشی می‌شود.
وی ادامه داد: اگر پذیرفتیم تکامل و تحول امکان‌پذیر است، گام دوم این است که بدانیم این تکامل و تحول باید کجا شکل بگیرد؛ امام راحل(ره) در وصیت‌نامه خود فرموده اند: ۲ مرکز در کشور است که بایستی راهبری حرکت را به‌عهده داشته باشد؛ حوزه و دانشگاه. اما اکنون جای این ۲ مرکز در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها پیدا نیست. از نظر اجتماعی مشکلی به‌ وجود آمده که باید آن را حل کنیم؛ حوزه و دانشگاه این قدرت را دارند اما سازمان‌دهی و ابزارسازی نمی‌کنیم. امام جمعه شیراز اظهار داشت:‌ بارها گفته‌ام که باید به بازآفرینی نقش دانشگاه و حوزه در تصمیم‌گیری‌ها و حرکت‌های اجتماعی بپردازیم.
وی خاطرنشان کرد:‌ در محیط علمی دانشگاه و حوزه، موضوعات مورد ابتلای جامعه باید یکی‌یکی مطرح شود و دانشگاه درگیر حل مسائل کشور گردد و بعد از طرح مسئله و پیدا کردن پاسخ، به راهکار تبدیل شود و بعد آن راهکار به مسئول مربوطه ارائه شود؛ جایگاه دانشگاه باید آنقدر ارتقا یابد که بشود آزادانه به طرح دیدگاه درباره مسائل کشور پرداخت. بعد درباره این دیدگاه استدلال می‌شود و این استدلال می‌شود زمینه انتخاب آگاهانه و این یعنی مردم‌سالاری.
آیت الله دژکام با تأکید بر لزوم گفت‌وگو و هم‌فکری و حرکت در مسیر حل مشکلات در جامعه گفت:‌ شیراز به‌عنوان یکی از شهرهایی که همواره مرکز تفکر و منطق و فلسفه بوده، بایستی بتواند پاسخ‌گوی این نیاز برای کشور باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی