[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۷۱
  • دوره جدید

از سینما فـرار کن ...، روزنامه شیراز نوین

بدترین‌ آثار پرده نقره‌ای را در سال 2018 بشناسید
از سینما فـرار کن ...

 

شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

سینما همیشه برای مردمانش مایه افتخار نیست. در میان هزاران اثر سینمایی که در سراسر دنیا اکران می‌شوند، فقط تعداد معدودی از آن‌ها در فستیوال‌های سینمایی به جوایز معتبر دست یافته و بقیه، به فروش‌ گیشه و نقدهای مثبت  منتقدان دلخوش می‌شوند. کیفیت آثار هم همیشه یکسان نیست. هدف از ساخت گروه عمده‌ای از آن‌ها دستیابی به رونق اقتصادی، اشتغال‌‌زایی و بازگشت سرمایه به همراه سود‌های چند ده برابری است و شماری دیگر، فقط در اندیشه دستیابی به اعتبار و تمجید و تحسین منتقدان هستند. از میان هزاران فیلمی که هر سال در‌ هالیوود، بالیوود و سینمای وام‌دار و مستقل ملل شکل می‌گیرند، فقط تعداد محدودی در لیست بلاک‌باسترها قرار گرفته و از صاحب‌‌نظران سینمایی نمره قبولی کسب می‌کنند. برای دستیابی به این موفقیت، راهکارهای شناخته شده‌ای هم وجود دارد. این قبیل آثار سینمایی معمولاً به صورت زیرکانه‌ و خزنده‌، توانایی تحریک حس همذات‌پنداری در مخاطبان را در بن‌مایه‌‌های داستان‌های خود می‌پرورانند و با بهره‌‌گیری از مضامین قهرمان‌‌پروری و ادبیات سینمای ضدقهرمانی، درصدد شیفتگی مخاطبان هستند. برخی از فیلم‌‌سازان با اندیشه‌های نوآورانه، از جلوه‌های ویژه و بدیع یارانه‌ای کمک گرفته و با توسل به دستاوردهای تکنولوژیکی، از روزمرگی‌ها رها می‌شوند. اما همیشه اوضاع بر وفق مراد فیلم‌ساز و پیش‌بینی‌هایش پیش نمی‌‌رود و فرمول‌های متدوال، پاسخ‌‌گوی انتظارات سرمایه‌گذاران و جامعه هدف نیست. گاهی محتوای کلی سناریو‌ها، روایت‌های جذابی برای ارائه دارند و بر صندلی کارگردان هم فیلم‌‌ساز صاحب‌‌سبکی نشسته و در تیتراژ فیلم هم انبوهی از ستارگان خوش‌رنگ و لعاب دیده می‌شوند. با این حال، گاهی بدترین کابوس اهالی سینما، یعنی گیشه‌های درهم شکسته و نقدهای منفی منتقدان، گریزناپذیر است و زندگی حرفه‌‌ای کارگردان و نقش‌آفرین و عوامل را به آتش می‌کشد. معمولاً رسم بر این است که در پایان سال، بدترین‌ و بهترین فیلم‌های اکران شده از سوی منتقدان و تماشاگران معرفی شده و با تکیه بر آمار و ارقام، به دلایل شکست آن‌ها پرداخته شود. در روزهای اخیر، منتقدان نشریه ورایتی بدترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ را انتخاب کرده‌اند که در میان آن‌ها برخی نام‌های مطرح دیده می‌شود؛ فیلم‌هایی که ممکن است در میان آن‌ها آثار محبوب شما هم باشند. اگرچه سال ۲۰۱۸ گیشه سینماهای جهان فروش خوبی داشت؛ تعداد فیلم‌های خوب و متوسط بیشتر از آثار ضعیف بود و در کنار آن، آثاری به معنای شاهکارهای واقعی کم داشتیم. این دو منتقد مجله ورایتی، جسورانه و با شهامتی مثال‌زدنی، لیستی از بدترین فیلم‌های سال ۲۰۱۸ را منتشر ساختند. برای آن‌ها مهم نبوده که این آثار سینمایی در زمره ده فیلم پرفروش باکس‌آفیس بوده یا مستندی منفعل و بی‌روح که تماشاگران را به ستوه می‌آورد. در نظر داشته باشیم که بدترین فیلم‌های هر منتقدی، ممکن است در زمره بهترین فیلم‌های صاحب‌نظر سینمایی دیگری قلمداد شود. گاهی باید از سینما فرار کرد.

انتقام‌جویان: جنگ ابدیت
کارگردان: آنتونی و جو روسو
امتیاز: ۶۸ از ۱۰۰
این قدرت و ایده‌های دیوانه‌وار پشت جهان مارول، دیگر از کنترل خارج شده است. اول کل سیاره زمین را می‌ترکانند، بعد با خنده همه چیز را کنار می‌گذارند و نوبت به خشونت تانوس می‌رسد. تانوس می‌آید و نصف همه موجودات زنده کهکشان را نابود می‌کند. وقتی این اتفاق افتاد، می‌خواستم فریاد بکشم که: «تو نمی‌تونی این کارو بکنی!» و البته این فریاد به خاطر این نبود که نگران کاراکترهای فیلم بودم. به هر حال، حالا مجبوریم یک سال دیگر صبر کنیم تا ببینیم با کدام روش سردستی قرار است همه آن خرابی‌ها و نابودی‌ها بی‌اثر و خنثی شود. در فیلمی که مارول سال ۱۹۷۸ ساخته بود، سوپرمن بر فراز زمین آن‌قدر با سرعت پرواز می‌کرد که زمان به عقب برمی‌گشت و می‌توانست لویس لین را احیا کند. بعد در «لیگ عدالت» سوپرمن توسط دومزدی به چهار میخ کشیده می‌شود و بعد البته متوجه می‌شویم که او «تقریباً» مرده است. می‌دانم که آن‌ها کاراکترهای دی‌سی هستند؛ اما دوستان کمپانی مارول این حرف مرا گوش کنید: بیست فیلم در عرض ده سال بیش از حد زیاد است.
گوتی
کارگردان: کوین کانلی
امتیاز: ۲۴ از ۱۰۰
باید قانونی علیه فیلم‌هایی مثل این باشد. تقریباً مطمئنم جان تراولتا با خودش فکر کرده تلاش بیش از حد او برای فرو رفتن در نقش مرد سرسخت گاتهام، یعنی جان گوتی، احتمالاً می‌تواند برگ برنده او برای افتخارآفرینی در اسکار باشد. جان گوتی رئیس مافیای خانواده گامبینو بوده که متهم به پنج فقره قتل و هشت جرم دیگر شد. اما تراولتا برای رسیدن به این هدفش انگار با شیطان معامله کرده است. او بیش از اندازه با آدم‌هایی که فیلم می‌خواهد به تصویرشان بکشد صمیمی شده است. تا حدی که این اثر خنده‌آور گنگستری شبیه یک فیلم بدسلیقه درباره یکی از قدیسین مافیایی شده است! 
خود زندگی
کارگردان: دن فاگلمن
امتیاز: ۲۱ از ۱۰۰
احتمالاً دن فاگلمن که شخصیت محبوب و عزیز پرده کوچک تلویزیون است، واقعاً فشار زیادی تحمل کرده تا کاراکترهایی را که مخاطبان در سریال «این ما هستیم» او عاشقشان شده‌اند، بکشد. اما وقتی تلاش می‌کند همین کار را در ملودرامش انجام بدهد که بیش از حد با کاراکترهایی از نسل‌های مختلف انباشته شده، شکست می‌خورد. چون ساختاری که فیلمش را روی آن بنا می‌کند از ابتدا خیلی حس واقعی بودن به شما نمی‌دهد. شبیه برخی فیلم‌های درجه دوی کمرون کرو، فاگلمن دوست دارد این باور را به مخاطبش بدهد که فیلم‌هایش عمیق‌تر و سخنورتر از کارهای بقیه فیلم‌نامه‌نویسان است. 
زمین‌های لندن
کارگردان: ماتیو کالن
امتیاز: ۱۶ از ۱۰۰
حالا که حرف از راویان غیرقابل اعتماد شد، خوب است سراغ رمان اسرارآمیز پسا اتمی مارتین امیس برویم که هیچ‌وقت نباید سفرش از صفحات کتاب به سمت پرده سینماها آغاز می‌شد. این اقتباس تکه‌پاره مطلقاً هیچ نکته تازه‌ای ندارد. در سایت روتن تومیتوز صفر درصد امتیاز دارد و در گیشه سینماها هم فاجعه بود. دومین فیلم کم‌فروش سال شد. اینکه میان تهیه‌کنندگان و کارگردان سابق موزیک ویدیوها ماتیو کالن اختلاف‌های شدیدی وجود داشت توجیه مناسبی برای کیفیت ضعیف این فیلم نیست. همان‌طور که کات‌ها هم به کندی و کشداری رمان امیس کمکی نمی‌کنند.
مرگ ملت
کارگردان: بروس اسکولی، دینش دی سوزا
امتیاز: ۱ از ۱۰۰
اول اینکه بگوییم چشمتان اشتباه نمی‌بیند و خطایی رخ نداده. واقعاً امتیاز این فیلم یک از ۱۰۰ است. این داکیودرام (درام مستندگونه) می‌خواهد به طور موازی بین دوران ریاست جمهوری آبراهام لینکلن و دونالد ترامپ قیاس انجام بدهد. این پروپاگاندای دست راستی افراطی دروغگو آشغال مطلق است. در دوره‌ای که حتی رئیس‌جمهور ایالات متحده هم می‌تواند واقعیت‌های خودش را به هر شیوه‌ای که دوست دارد به مردم غالب کند، حس وحشتناکی دارد که یک تاریخ‌دان اخبار جعلی مثل دی سوزا به بالا رفتن از این کوه دروغین ادامه می‌دهد. آخرین فیلم خسته‌کننده و کش‌دار او، دموکرات‌ها را با نازی‌ها مقایسه می‌کند. فیلم به وضوح وانمود می‌کند لیبرالیسم آمریکایی بعد از جنگ ایده‌اش را از هیتلر گرفته است.
بدآموزی کامرون پست
کارگردان: دزیره اخوان
امتیاز: ۶۹ از ۱۰۰
احتمالاً می‌شود در این رابطه بحث کرد که این بدترین فیلمی است که تا به حال جایزه بزرگ هیئت داوران را در ساندنس کسب کرده که البته این صرفاً قضاوتی درباره یک هیئت داوران بد است. حتی اگر جایزه‌ای را که این فیلم به سختی می‌شود تصور کرد لیاقتش را داشته در نظر نگیریم، این اقتباس از داستان سال ۲۰۱۲ امیلی ام.دانفورث همه چیزهایی را که ما را نسبت به یک فیلم مستقل بی‌میل و رغبت می‌کند، نمایش می‌دهد. به خصوص که به‌نظر می‌رسد همان رویکرد فیلم‌سازی استودیی را به شکل جعلی دارد که در آن دستکاری‌هایی صورت گرفته. به سختی می‌شود سوژه فیلم را جدی گرفت. نقطه عطف قهرمان داستان نه انسانی است و نه مضطرب‌کننده. بیشتر شبیه یک سیتکام کمدی شده است.
کریستوفر رابین دیزنی
کارگردان: مارک فورستر
امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰
اوه خدای من! کریستوفر رابین حالا تبدیل به مردی میان‌سال و کودن (با بازی ایوان مک‌گرگور) شده که بیشتر زمانش را در دفتر کارش می‌گذراند. (درنتیجه بیشتر فیلم هم در دفتر کار او می‌گذرد). اما بعد در جنگل با رفیق قدیمی‌اش دوباره ارتباط می‌گیرد. فیلم تعداد زیادی از مفاهیم قصه‌های مختلف را در خودش دارد. از اینکه چطور با کودک هشت ساله درونتان در ارتباط باشید که به طرز غیرقابل تحملی شیرین است! بعد با استفاده از گرافیک کامپیوتری، وینی‌ پوی محبوبمان را می‌بینیم که از نسخه قدیمی دیزنی وسط این فیلم آورده‌اند. انگار خاطرات کودکی‌مان توسط یک خرس خوابالو تسخیر شده بود.
در مهمانی صحبت کنید
کارگردان: جان کامرون میچ
امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰
جان کامرون میچل فقط چهار فیلم کارگردانی کرده است. او الهام‌بخش ساخت فیلم‌های جسورانه بود؛ اما همه آن الهامات موقع ساختن این فیلم آخر گم شد. فیلمی که اقتباسی از داستان کوتاهی نوشته نیل گیمن است که سال ۲۰۰۶ منتشر شده. حتی به عنوان یک فیلم علمی-تخیلی هم عجیب به نظر می‌رسد، چه برسد به یک فیلم کمدی-موزیکال که مایه‌های تخیلی هم دارد. داستان موجود بیگانه‌ای که سرتاسر کهکشان را می‌گردد و از گروهش دور می‌افتد و با دو تا از ساکنان خطرناک‌ترین نقطه جهان برخورد می‌کند.
قاتل شکارچی
کارگردان: داناوان مار
امتیاز: ۴۳ از ۱۰۰
یک کاپیتان بیکار با نیروی دریایی آمریکا تیمی تشکیل می‌دهد تا رئیس‌جمهور ربوده شده روسیه را نجات دهد. چند دهه از زمانی که تام کلنسی این رمان را نوشته می‌گذرد. ستاره فیلم جرارد باتلر است که البته کم‌فروغ‌ترین نکته فیلم هم به شمار می‌رود. «قاتل شکارچی» می‌خواهد یک شیوه جدید در فیلم‌سازی درباره جنگ سرد باشد؛ اما در نهایت باعث می‌شود درباره دوره‌ای که وقتی فیلم‌هایی مثل این ساخته می‌شد، سازندگانشان می‌دانستند چه کاری انجام می‌دهند، حس نوستالژیکی پیدا کنید.
مرد بازی تمام شد
امتیاز مثبت: 32 درصد
کارگردان: کایل نیوچک
این فیلم داستان اتفاقات زندگی سه بازنده است که آدم دی‌واین، آندرس هولم و بلیک اندرسون نقش آن‌ها را بازی می‌کنند.
سرقت در طوفان
امتیاز مثبت:  35 درصد
کارگردان: راب کوهن
از نظر منتقدان، این فیلم یکی از احمقانه‌ترین نسخه فیلم‌های هیجانی است که در رابطه با شرایط آب‌وهوایی ویژه ساخته شده است.
کلوپ پسران میلیونر
امتیاز مثبت: 30 درصد
کارگردان: جیمز کاکس
این فیلم داستان واقعی جوانان دهه 80 لس‌آنجلسی است که طرح مرگ‌باری برای پول‌دارشدن دارند. اصلی‌ترین دلیل عدم موفقیت این فیلم حضور کوین اسپیسی، بازیگری است که به خاطر جنجال‌های اخیرش حسابی بدنام شده است.
رابین هود
امتیاز مثبت: 32 درصد
کارگردان: اوتو بثروست
تارون ایگورتون در نقش رابین و جیمی فاکس در نقش جان کوچولو نتوانستند باعث موفقیت فیلم رابین هود در سال 2018 شوند. در نتیجه، آن‌ها صاحب عنوان حضور در یکی از بدترین فیلم‌ها سال 2018 شدند.
بهترین پدر امسال
امتیاز مثبت: 32 درصد
کارگردان: تایلر اسپیندل
این فیلم از شبکه نتفلیکس و با بازی دیوید اسپید و نت فاکسون عرضه شد. جالب است بدانید که در وب‌سایت Rotten Tomatoes امتیاز این فیلم 0 درصد است!
وینچستر
امتیاز مثبت: 28 درصد
کارگردان: مایکل اسپیریگ و پاول اسپیریگ
حتی حضور هلن میرن، یکی از بازیگران باسابقه‌ هالیوودی هم نتوانسته به فیلم وینچستر کمک کند حضور موفقی در سینما داشته باشد.
تایتان
امتیاز مثبت: 33 درصد
کارگردان: لنارت روف
فیلم علمی‌تخیلی نتفلیکس با بازی سم ورینگتون و تیلور شیلینگ در روتن تومیتو از نگاه منتقدان و ببیندگان به ترتیب امتیاز 19درصد و 16درصد را کسب کرده است.
ترمینال
امتیاز مثبت: 27 درصد
کارگردان: وان استین
این فیلم با بازی مارگو رابی و سایمون پگ انتظارات را برآورده نکرد و از نگاه منتقدان روتن تومیتو امتیاز 21درصد را کسب کرد.
اقدام به خشونت
امتیاز مثبت: 28 درصد
کارگردان: برت دانوهو
اگر طرف‌دار بروس ویلیس و فیلم‌های اکشنی هستید که او بازی می‌کند، متأسفیم که اعلام می‌کنیم فیلم جدید او یکی از بدترین فیلم‌های سال 2018 است. از نگاه منقدان این فیلم غیرقابل تحسین و خسته‌کننده است.
سیبری
امتیاز مثبت: 34 درصد
کارگردان: متئو راس
کیانو ریوز ستاره به عنوان یک فروش الماس آمریکایی در فیلم سیبری حضور دارد که در روسیه گرفتار خواهد شد. نظر منتقدان در رابطه با این فیلم هم به هیچ وجه مثبت نیست و آن را بسیار خسته‌کننده عنوان کرده‎اند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی