[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

عبور از مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی فریاد شیرها فغان سه‌شیر، روزنامه شیراز نوین

مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2022 در نوع خودش خاص بود. به گزارش فوتبال ۳۶۰، شنبه‌شب مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی فوتبال با مشخص شدن ۴ تیم راه‌یافته به نیمه‌نهایی به پایان رسید تا تورنمنت رؤیایی قطری‌ها که بعد از ۱۲ سال انتظار از راه رسیده‌ بود، به روزهای پایانی خود نزدیک شود. مسابقه دیدنی هلند در مقابل آرژانتین با بازگشت نافرجام هلند و برتری آلبی‌سلسته در ضربات پنالتی پایان یافت تا سناریوی ۲۰۱۴ بار دیگر تکرار شود. شیرینی پیروزی آبی و سفیدها با توجه به شکست تلخ برزیل مقابل کرواسی دوبرابر شده بود؛ درست ۲۴ ساعت قبل از آن‌که مدل اروپایی برزیل در مقابل مراکش زانو بزند. در واپسین تراژدی جام، پنالتی از دست‌رفته هری کین، حسرت سرد انگلیس برای فتح مجدد جام را ۶۰ ساله کرد.
**شیرهای شگفتی‌ساز 
در شب ناامیدکننده پرتغال در مقابل دفاع سرسخت و مستحکم مراکش، تک گل یوسف النصیری برای صعود شیرهای کازابلانکا به نیمه‌نهایی جام جهانی کافی بود. مراکش به نخستین کشور آفریقایی، نخستین کشور مسلمان و نخستین کشور عربی تبدیل شد که به جمع ۴ تیم برتر فوتبال جهان می‌رسد. پیش از مراکش تنها ۲ بار تیمی‌خارج از اروپا و کانمبول به نیمه‌نهایی رسیده بود؛ آمریکا در ۱۹۳۰ و کره‌جنوبی در ۲۰۰۲. رگراگی به نخستین سرمربی آفریقایی حاضر در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی تبدیل شد. النصیری با ۳ گل به بهترین گلزن تاریخ کشورش در جام جهانی تبدیل شد. یاسین بونو به نخستین دروازه‌بان آفریقایی تبدیل شد که در یک دوره جام جهانی ۳ بار کلین شیت می‌کند. دروازه مراکش حالا در ۹ مسابقه اخیر ‌این تیم (۵ مسابقه در جام جهانی) تنها یک بار باز شده. سفیان امربات بیش‌تر از هر بازیکن دیگری در ‌این جام مالکیت توپ را از آن خود کرده؛ رکوردی که در جام جهانی قبلی در اختیار بهترین بازیکن جام، لوکا مودریچ قرار داشت. پرونده رونالدو در جام جهانی با ۲۲ مسابقه در ۵ دوره، ۸ گل، تنها ۲ پاس گل و بدون گل زده در دور حذفی به پایان رسید. او البته در ‌این مسابقه به رکورد ۱۹۶ بازی ملی رسید؛ بیش‌تر از هر بازیکن دیگری در تاریخ فوتبال جهان و فقط برابر با بدر المطوع‌. 
**رقص مرگ سلسائو 
برتری دیر به دست آمده برزیل خیلی زود با گل پتکوویچ از دست رفت تا شطرنجی پوشان برای دومین دوره متوالی راهی نیمه‌نهایی جام جهانی شوند. چرخه بیهوده برزیل برای پنجمین جام جهانی پشت سر هم رقم خورد؛ شروع پر امید و حذف بعد از برخورد به اولین قدرت اروپایی. از ۹ مسابقه حذفی اخیر کرواسی در یورو و جام جهانی، ۸ مسابقه به وقت‌های اضافه کشیده. شطرنجی‌ها در هر ۴ مسابقه جام جهانی که به ضربات پنالتی کشیده، برنده شده‌اند. مارسلو بروزویچ مانند تمام مسابقات قبلی تیمش، بیش‌تر از هر بازیکن دیگری در زمین دوید و رکورد خارق‌العاده ۱۵.۷۲ کیلومتر را در مقابل برزیل به ثبت رساند. لیواکویچ با ۱۱ مهار رکورد بیشترین واکنش در ‌این تورنمنت را شکست‌. او به سومین دروازه‌بان تاریخ فوتبال تبدیل شد که در یک دوره جام جهانی ۴ پنالتی آخر بازی را دفع می‌کند. برزیل سیزدهمین تیمی ‌بود که در وقت‌های اضافه یک مسابقه جام جهانی با نتیجه یک بر صفر از حریف پیش می‌افتد؛ هر ۱۲ تیم قبلی موفق به پیروزی شده‌ بودند. نیمار به رکورد ۷۷ گل ملی با پیراهن برزیل رسید؛ بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در تاریخ فوتبال ‌این کشور و فقط برابر با پله. هیچ وقت تیمی ‌که قبل از آغاز جام جهانی صدرنشین رنکینگ فیفا بوده به قهرمانی نرسیده؛ طلسمی ‌که با شکست سلسائو پابرجا ماند. 
**مسی قهرمان شب پرشور لوسیل 
بازگشت رؤیایی نارنجی پوشان در دقایق پایانی می‌توانست دومین تراژدی تلخ در ورزشگاه ۹۰ هزار نفری را برای آلبی سلسته رقم بزند اما شاگردان اسکالونی کار را به ضربات پنالتی کشاندند تا جشن آخر مسابقه متعلق به مسی و یارانش باشد. متئو لاهوز با ۴۸ خطا و ۱۵ کارت زرد رکورد بیش‌ترین اخطار در تاریخ جام جهانی را شکست. تعداد مهارهای امیلیانو مارتینس در ضربات پنالتی (۲) از واکنش‌هایش در طول ۱۲۰ دقیقه (صفر) بیش‌تر بود. آرژانتین بیش‌تر از هر کشور دیگری در تاریخ جام جهانی(۵) در ضربات پنالتی پیروز شده. مسی به رکورد ۱۰ گل در جام جهانی و ۲۳ گل در تورنمنت‌های معتبر رسید؛ بیش‌تر از هر بازیکن آرژانتینی دیگر در هر 2 زمینه و فقط برابر با گابریل باتیستوتا. او همچنین به پنجمین بازیکن تاریخ آمریکای جنوبی تبدیل شد که تعداد گل‌های زده‌اش در جام جهانی را دورقمی ‌می‌کند. تنها رونالدو برزیلی (۱۵) و پله (۱۲) آمار بهتری دارند. مسی با بازی در ۲ مسابقه باقی‌مانده جام، بالاتر از لوتار متیوس (۲۵) به رکورد بیش‌ترین بازی در تاریخ جام جهانی خواهد رسید. او همچنین به رکورد گرفتن ۶۵ خطا در مسابقات جام جهانی رسید؛ بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در تاریخ جام و فقط کم‌تر از مارادونا (۱۵۲). مسی علاوه بر ‌این به رکورد بیشترین پاس‌ گل در دور حذفی جام جهانی رسید (۵). تیم ملی هلند از ۱۰ مسابقه‌ای که در تاریخ خود به ضربات پنالتی کشیده شده تنها ۲ بار به پیروزی دست یافته. وگهورست به نخستین بازیکن هلندی تبدیل شد که به عنوان یار تعویضی ۲ بار موفق به گلزنی در یک مسابقه جام جهانی می‌شود‌. تعداد گل‌های زده او مقابل آرژانتین با مجموع گل‌هایش برای برنلی (۲) برابر شد! فن‌خال بعد از اسکولاری به دومین سرمربی تاریخ فوتبال تبدیل شد که در هیچ یک از ۱۲ مسابقه نخست خود در جام جهانی شکست نخورده. 
**جام باز هم به خانه برنگشت 
در آخرین مسابقه ‌این مرحله فرانسه با گذر از سد انگلیس به نیمه‌نهایی رسید؛ شاگردان دشان ۲ بار از شیرها پیش افتادند اما هری کین هر ۲ بار از روی نقطه پنالتی فرصت به تساوی کشیدن کار را به دست آورد که بار دوم در ‌این کار ناکام ماند. فرانسه به نخستین مدافع عنوان قهرمانی در هزاره جدید تبدیل شد که در دوره بعد به نیمه‌نهایی می‌رسد. هوگو یوریس با عبور از لیلیان تورام با ۱۴۳ مسابقه به رکورد بیش‌ترین بازی با پیراهن تیم ملی فرانسه رسید. گریزمان در تمام مسابقات فرانسه در ۴ تورنمنت معتبر اخیر حاضر بوده و در ۲۳ مسابقه روی ۱۷ گل تأثیر مستقیم گذاشته. خروس‌ها همچنین با وجود تقدیم ۲ پنالتی به حریف برنده مسابقه شدند؛ اتفاقی که حداقل در ۵۶ سال اخیر بی‌نظیر بوده. بعد از فینال ۲۰۰۶، فرانسه در هیچ‌ یک از مسابقات جام که گل اول را زده بازنده نبوده؛ از جمله در هر ۱۱ مسابقه اخیر که با برد به پایان رسیده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی