[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تالاب مهارلو، چاله فاضلاب شد ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس گفت: نزدیک به ۴٠ درصد از فاضلاب شهر شیراز به صورت خام وارد تالاب مهارلو می‌شود. به گزارش دریافتی شیرازنوین، عطا پورشیرزاد در آیین گرامیداشت روز جهانی خاک با بیان اینکه نزدیک به ۴٠ درصد از فاضلاب شهر شیراز به صورت خام وارد تالاب مهارلو می‌شود، گفت: به علت وارد شدن فاضلاب شهر شیراز به تالاب مهارلو، این تالاب ارزش خود را از دست داده است؛ این در حالی است که با ورود این فاضلاب به منطقه شاهد تغییر اکوسیستم در منطقه نیز هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس ادامه داد: متخصصان حوزه خاک هشدارهایی در خصوص فرسایش خاک بیان کرده اند که این هشدار‌ها رو به رشد بوده و در مرز بحران قرار گرفته است؛ از این رو تکالیفی برعهده تمامی آحاد جامعه اعم از دستگاه‌های اجرایی، مردم و نهاد‌های متولی است که بیش از هر زمان سنگین است.
وی در ادامه با تصریح این موضوع که محیط‌زیست موضوعی چندوجهی بوده که در تمامی مسائل اجتماعی دخیل است، بیان کرد: حفظ خاک از جمله اساسی‌ترین موضوعاتی است که در تأمین امنیت غذایی جامعه نقش اثرگذاری دارد؛ این در حالی است که امنیت غذایی در جامعه جهانی نزدیک به بحران بوده که باید در این بخش نیز تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شود.
پورشیرزاد ادامه داد: یکی از طرح‌هایی که در کشور در حال پیگیری است، موضوع سدسازی بوده، اما اکنون باید این پرسش مطرح شود که چقدر این سد‌ها مورد بهره برداری قرار گرفته است؟ لازم به یادآوری است، بخشی از تالاب‌های استان که حوزه آبریز سدهای فارس بوده، خشک شده است که این موضوع مدیریت در این بخش را الزام‌آور کرده است. البته نباید فراموش کرد که در حوزه مدیریت خاک نیز نگاه حاکم مبتنی بر توسعه پایدار نبوده است.
این مقام مسئول با تأکید بر این موضوع که امنیت غذایی در جامعه بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: مسکن ملی و تأمین مسکن در جامعه از اولویت‌ها و مطالبات مردمی است که قابل کتمان نیست، اما برخی به دنبال وارد کردن فشار به محیط‌زیست هستند تا ریه‌های شهر را هم تبدیل به مسکن کنند.
او ادامه داد: پارک ملی بمو تنها ریه تنفسی شیراز است که برخی به دنبال تغییر کاربری اراضی پارک ملی بمو و تبدیل آن به 
مسکن هستند.
وی اظهار داشت: بخش قابل توجهی از آب شرب شیراز از چاه‌هایی تأمین می‌شود که در حومه پارک ملی بمو قرار دارند و سد درودزن نیز بخش کمی از آب شرب را تأمین می‌کند.
پورشیرزاد افزود: آیا کشاورزی استان در مسیر کشاورزی پایدار قرار دارد؟ چه برنامه‌هایی برای کشاورزی پایدار در استان فارس طراحی و اجرایی شده است؟ این‌ها سؤالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود. لازم به ذکر بوده که برنامه در استان وجود دارد، اما کاربردی و عملیاتی نیست و هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار دارد.
به گفته او، زمان کشت و نوع کشت محصولات کشاورزی در استان فارس در محور توسعه پایدار قرار ندارد که لزوم بازنگری را در این بخش اولویت‌دار می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس اظهار کرد: فارس در تلاش است تا با ایجاد خانه محیط‌زیست توسط انجمن‌های مردم‌نهاد، این آگاهی‌بخشی و آموزش همگانی را در جامعه به گونه ای توسعه دهد که دغدغه‌مندی در تمام افراد ایجاد شده و مشکلات محیط‌زیستی نیز تا حد قابل قبولی کاهش یابد.
وی با اشاره به ایجاد کانون‌های ریزگرد محلی در فارس نیز خاطرنشان کرد: منطقه بختگان اکنون دارای ریزگرد محلی است و این کانون در منطقه ایجاد شده و امید است که با بارش باران و طرح‌های حفاظتی بتوان این مشکل را برطرف کرد.
پورشیرزاد افزود: اگر روند کنونی ادامه یابد، ایجاد کانون‌های ریزگرد و نمک در آینده شیراز دور از ذهن نیست و تنها راهکار نیز تخلیه شهر شیراز خواهد بود.
او ادامه داد: برخی به دنبال ایجاد سد تنگ سرخ هستند و محیط‌زیست به تنهایی در مقابل تمامی دستگاه‌های متولی در این بخش ایستادگی کرده که این ایستادگی نیز بنا به دلایل قانونی و بر اساس ارزیابی محیط‌زیستی بوده و متولیان نباید تنها یک بخش را ببینند و سایر بخش‌ها را فراموش کنند.
به گفته این مقام مسئول، تنها دوهزار هکتار از باغات شیراز که ۳۰هزار هکتار بود باقی مانده است؛ اگر کلان شهر شیراز برخلاف سایر کلان‌شهرهای ایران دارای آلودگی نیست، به علت فضای سبزی است که در آن وجود دارد.
پورشیرزاد خاطرنشان کرد: دریچه‌های هوای شیراز در قلات و گویم قرار گرفته است؛ از این رو اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس مخالف بهره‌برداری از معادن سنگ در این مناطق است.
این مقام مسئول مدیریت پسماند در شیراز را به عنوان یکی از کلان‌شهرهای قانونمند در کشور عنوان کرد و گفت: این در حالی است که طرح پایش کلان‌شهر شیراز در حوزه مدیریت پسماند نیز در دستور کار این اداره قرار گرفته است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی