[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ایران قوی موضوع گفتمان‌سازی، روزنامه شیراز نوین

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه گفتمان‌سازی مناسبی در کشورهای اسلامی انجام نشده است، گفت: فعالان فرهنگی باید به میدان بیایند و مسئله ایران مستقل و قوی را با جدیت پیگیری کنند و آن را گفتمان اصلی قرار داده و در ذهن جوانان و نوجوانان تقویت کنند.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نمازجمعه دیروز شیراز اظهار کرد: متأسفانه یک مطلبی را دیگران که دست برتر قدرت نظامی و اقتصادی داشتند، شروع می‌کنند و ما نسبت به آن واکنش نشان می‌دهیم.
امام‌جمعه شیراز ادامه داد: ضعف ما در مسئله تبلیغ گفتمان ماست که رهبر معظم انقلاب هم ناظر به این مسئله تأکید کرده‌اند که نمی‌توانیم تبلیع و تبیین نسبت به مسائل مختلف به صورت مناسب ارائه دهیم و گفتمان باید از خودمان شروع شود.
آیت‌الله دژکام اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در این فاصله چند ماه اخیر بحث ایران قوی و مستقل است. دعوایی که آمریکا و ابرقدرت‌ها با شما دارند، سر این است که ایران قوی و مستقل نداشته باشید؛ آنها با استقلال شما مخالف‌اند، با عظمت و قدرتمندی شما مخالف‌اند.
وی افزود: این همه دعوا برای این است که دست از استقلال و عظمت برداریم. آنها نوکر می‌خواهند. وقتی نخواهی نوکری کنی می‌خواهند تو را از سر راه بردارند.
آیت‌الله دژکام بیان داشت: این باید تبدیل به گفتمان عمومی در کشور شود؛ همه ملت ید واحده باشند. امروز جریان‌های مختلف سیاسی در کشور است که می‌گویند نظام اسلامی را قبول داریم، ایران قوی می‌خواهیم. شعار می‌دهند اما اگر راست می‌گویید در این شرایط چرا متحد عمل نمی‌کنید؟
وی افزود: اگر راست می‌گویند رقابت‌ها را در سطحی دنبال کنند که دشمن سود نبرد. ید واحده بودن به معنی این است.
آیت‌الله دژکام عنوان کرد: ممکن است از هم‌ گله هم داشته باشیم ولی نباید به اصل دین و حیثیت ایران ضربه بزنیم. ید واحده و ایران قوی و مستقل باید گفتمان همه ما باشد؛ جمعی از کنشگران فرهنگی و سیاسی به این مسئله رسیدند که خواسته رهبر معظم انقلاب چیست و دنبال می‌کنند و ما هم دعا می‌کنیم که این ید واحده را هیچ وقت دشمن نتواند متفرق کند؛ چراکه در این حالت همه محکم می‌شوند و پای کار ایران می‌ایستند.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه حفظ استقلال کشور و قدرت کشور مسئله اول است، گفت: باید گفتمان بسازیم؛ در جمع نمازگزاران انسان‌های فعال فرهنگی بسیارند که باید به میدان بیایند و مسئله ایران مستقل و قوی که به عنوان مسئله اصلی قرار داده شده را با جدیت تقویت کنند و به عنوان گفتمان اصلی قرار داده در ذهن جوانان و نوجوانان تقویت کنیم.
وی با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به این ید واحده بودن مربوط می‌شود، گفت: حوزه و دانشگاه دو گروه پیشران در جامعه هستند. در طول دو یا سه هفته گذشته مطالبه‌ای از دانشگاه شیراز داشتیم که این مطالبه در خصوص افزایش بهره‌وری از دریا بود.
آیت‌الله دژکام افزود: سه مجمع علمی ارزشمند در دانشگاه شیراز پیش‌بینی شده که یکی درباره اقتصاد دریامحور است و مطالعاتش در دانشگاه شیراز آغاز شده بود. این در حالیست که طبق آمار در کشورهایی که دسترسی به دریا دارند، حداقل ۱۰ درصد اقتصاد از دریا تأمین می‌شود و در کشور ما این رقم به ۲ درصد می‌رسد؛ با اینکه ۵ برابر این می‌توانیم از دریا استفاده کنیم تا به مرحله متعارف و معمولی برسیم. از دانشگاهیان توقع داریم که در این قضیه پیشران شوند.
وی بیان کرد: در زمینه علوم انسانی هم حرکت خوبی شده است؛ از جمله کارهایی که در مسئله ایران قوی بسیار مهم است، بحث هویت ایرانیان است که در دانشگاه شیراز مجموعه‌ای از اساتید درگیر هستند و از مجموعه‌های فرهنگی و تبلیغی هم می‌خواهیم از دانشگاه حمایت کنند؛ چراکه این امر مهم نیاز جامعه ماست.
او گفت: مسئله دیگر که برای ایران قوی مهم است، این است که بدانیم در آینده چه قدم‌هایی برای ایران قوی برداریم؛ اکنون برنامه هفتم به صورت جدی مطرح است اما در محافل نخبگانی آنطور که باید مورد اهمیت نیست؛ برنامه ششم فقط ۳۰ درصد اجرا شده و ۷۰ درصد را شاید دولت و مجلس کم‌کاری کرده باشند، اما قسمتی تقصیر خودمان است.
آیت‌الله دژکام یادآور شد: متأسفانه مطالبه‌گری‌ها تنزل پیدا کرده و به چیزهایی رسیده که ارزش لازم را ندارد. برنامه پنج‌ساله کشور زمین مانده و هیچ کس مطالبه نمی‌کند و برنامه پنج‌ساله بعدی را می‌خواهند بنویسند. چرا هیچ کس کاری نمی‌کند؟ به عنوان مثال روز شنبه روز حمل و نقل و راهداری است؛ در زمینه راه و راهداری و ارتباطات جاده‌ای و ریلی برنامه چیست؟
وی با بیان اینکه فارس در موقعیتی قرار گرفته که مسیر اصلی ترانزیت کالاست، گفت: کالاهای چین از شرق برای رسیدن به خلیج فارس مقرون به صرفه است که از پاکستان تا مرز ما بیاید و از آنجا به کشورهای عربی مثل کویت برود.
آیت‌الله دژکام اضافه کرد: خط آهن کرمان تا شیراز در شرف تکمیل است. خط آهن شیراز به اهواز اگر به جد دنبال شود، می‌توان خطی که کالای چین را می‌آورد در کشورهای عربی پخش کرد. در برنامه هفتم این مسئله باید بیاید که در زمینه راه باید چه کار کرد؟ البته تلاش‌های خوبی انجام شده است اما تا عملیاتی نشود باید به عنوان نیاز و مطالبه دنبال کنیم. وی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران عرصه حمل‌ونقل، گفت: افراد فعال در این عرصه آن روزها مردانگی را به صورت خاص نشان دادند. اینکه یک نفر دست آموخته معاندین به طرف این ماشین‌ها تیر بزند اما رانندگان کار خود را انجام دهند. عزیزان ما که اجر مجاهد دارند، برای اینکه ملت و کشور عزیز باشد پشت فرمان حرکت می‌کند. برخی از این ماشین‌ها را تیر زده بودند اما محکم ایستادند. بدهکار همت و مردانگی اینها هستیم. دژکام ادامه داد: جا دارد از خدمتگزاران اداره راهداری استان فارس هم تشکر و قدردانی ویژه‌ای داشته باشیم؛ چراکه گفتند ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی احداث می‌شود و ۱۰۰ کیلومتر را در این سال تحویل می‌دهند. امیدوار هستم که با قوت و جدیت کار کنند و حمایت‌های خوب استانداری برای کار کرده اینها ادامه پیدا کند.
امام جمعه شیراز گفت: باید دسترسی روستا به شهر را راحت کنیم و مدیران این موارد را در برنامه‌های توسعه کشور نیز مورد توجه قرار دهند. آیت‌الله دژکام افزود: انقلاب اسلامی بر پایه یک عقاید و باورهایی شکل گرفته است. ذهنیت دشمنان انقلاب و در رأس آن جریان‌های تصمیم ساز در آمریکا این است که این انقلاب تمام می‌شود. این خیالی واهی است؛ اگر باورهایی که پایه انقلاب اسلامی است تمام شد، انقلاب اسلامی هم تمام می‌شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی