[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بازنگری طرح‌های هادی ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس گفت: از یک‌هزار و ۶۹۷ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فارس که افق طرح هادی آنها به اتمام رسیده، تاکنون در ۷۵۲ روستا معادل ۴۴ درصد طرح‌های هادی بازنگری شده و این در حالی است که متوسط بازنگری طرح‌های هادی در کشور کمتر از این شاخص است.
عطاءالله زمانی مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس روز جمعه در حاشیه بازدید اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن کشور از طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر صدرای شیراز اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس به عنوان یکی از نهادهای برخاسته از نظام جمهوری اسلامی، در طول فعالیت خود اقدامات مؤثر و ارزشمندی را در روستاها و برای ساکنان محروم آنها انجام داده است و در حال حاضر شاهد به ثمر رسیدن این فعالیت‌ها و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در محرومیت‌زدایی از روستاهای استان فارس هستیم.
زمانی ادامه داد: فعالیت‌های عمران روستایی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌در امر عمران و آبادی روستاهای استان فارس به شمار می‌رود که با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تأمین عادلانه امکانات و هدایت فیزیکی جهت ارتقای شرایط زیست‌محیطی و بهبود چشم‌انداز آتی نقاط روستایی در سراسر این استان به انجام می‌رسند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به آمارهای عملکرد موجود، یادآور شد: شاخص‌های توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در استان فارس فراتر از متوسط کشوری در حال حرکت و پیشرفت است. بر این اساس از ابتدا تاکنون برای ۱۰۰درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان فارس طرح هادی تهیه شده است.
وی افزود: همچنین از ابتدا تاکنون در یک‌هزار و ۲۸۴ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فارس طرح هادی اجرا شده که معادل ۵۴.۹۲ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از اجرای طرح هادی بهره‌مند شده است. این شاخص توسعه روستایی نیز در استان فارس فراتر از متوسط کشوری است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس خاطرنشان کرد: از دیگر شاخص‌هایی که توسعه روستایی در استان فارس را با دیگر استان‌ها متمایز می‌کند شاخص اعطای اسناد مالکیت روستایی است؛ به طوری که از ابتدا تاکنون ۲۹۴هزار و ۱۷۶ جلد سند روستایی در استان فارس صادر شده و ۷۲.۴۴ درصد از خانوارهای روستایی این استان را بهره‌مند ساخته است. این شاخص توسعه و محرومیت‌زدایی با فاصله قابل توجه بیشتر از متوسط شاخص اعطای اسناد مالکیت روستایی در سایر استان‌هاست.
وی همچنین با برشمردن مزایای صدور اسناد مالکیت روستایی گفت: صدور اسناد مالکیت روستایی مزایایی قابل توجه دارد که از جمله آنها می‌توان به تضمین مالکیت و ارزش دادن به تثبیت مالکیت خانه‌های مسکونی، جلوگیری از تعارض مالکان، وجود وثیقه‌ای مطمئن برای اخذ تسهیلات، جلوگیری از مهاجرت جامعه روستایی به شهرها، برنامه‌ریزی مؤثر در بازار خرید و فروش و قانونمند کردن این فعالیت و همچنین تسریع در امر آموزش و بهداشت، در روستاها اشاره کرد. زمانی اضافه کرد: شاخص صدور اسناد مالکیت در شهرهای استان فارس نیز فراتر از متوسط کشوری است؛ به طوری که از ابتدا تاکنون ۴۰هزار و ۷۵۸ جلد سند شهری در استان فارس صادر شده که ۲۲.۷۳ درصد از خانوارهای شهری از مزایای آن بهره‌مند شده اند. واگذاری اراضی به متقاضیان روستایی و زوج‌های جوان در استان فارس نیز از دیگر کارکردهای بنیاد مسکن است که می‌توان به آن اشاره کرد. تاکنون ۱۱۱هزار و ۱۰۹ قطعه زمین در مناطق روستایی این استان واگذار شده که ۲۷.۳۶ درصد خانوارهای روستایی از آن بهره مند شده اند.
وی افزود: از دیگر عملکردهای قابل اشاره در بنیاد مسکن استان فارس مقاوم‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در این مناطق است. تاکنون تعداد ۲۵۳هزار و ۴۷۴ واحد مسکن روستایی معادل ۶۷.۴ واحدها در مناطق روستایی فارس تسهیلات مقاوم‌سازی، نوسازی و بازسازی را دریافت کرده و به این کار مبادرت ورزیده اند. هرچند این شاخص توسعه روستایی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، اما راهی که بنیاد مسکن در این عرصه پیموده، قابل ستایش است و به افقی روشن منتهی خواهد شد. قطعاً با افزایش استقبال روستاییان از وام‌های بهسازی و نوسازی مسکن روستایی امید می‌رود در سال‌های آینده شاخص‌های مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن روستایی رشدی دوچندان 
داشته باشد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس کارکردهای نهضت ملی مسکن در استان فارس را هم بیان کرد و گفت: این طرح افقی روشن و درخشان در پیش دارد. هم اکنون ۱۱هزار و ۳۴۵ متقاضی مسکن در قالب این طرح وجوه لازم را واریز کرده اند. تعداد افراد ثبت نام شده در طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس ۱۸۸هزار و ۲۹۴ متقاضی است که تعداد ۲هزار و ۶۰۵ تقاضا در حال بررسی است. همچنین تقاضای ۱۳۷هزار و ۴۴۸ متقاضی تأیید نشده و نیاز به بررسی بیشتر دارد.
زمانی افزود: از بین ۴۷هزار و ۶۵۹ تقاضای تأییدشده هم ۳هزار و ۹۱۳ تقاضا در انتظار تأیید استعلام است و ۱۶هزار و ۱۸۴ متقاضی واریز وجه به مبلغ ۶هزار و ۵۷۲میلیارد ریال انجام داده اند. با مشارکت و همراهی راه و شهرسازی استان فارس برای ساخت ۲۶هزار و ۳۸۸ واحد، زمین تأمین شده و برای ساخت ۸هزار و ۴۸۷ واحد پروانه ساختمانی اخذ شده است و ۷هزار و ۲۴۵ واحد نیز در حال اجرای عملیات ساختمانی قرار دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی