[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تحقق مردم سالاری دینی از شاهراه پارلمان شهری، روزنامه شیراز نوین

 شیرازنوین - گروه خبر
نشست مشترک نمایندگان وزارت کشور و کمیسیون امور داخلی  کشور و شوراهای مجلس، در شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد. نشست مشترک نمایندگان وزارت کشور و کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای اسلامی و شهردار کلان‌شهر شیراز و رؤسای شورای اسلامی شهرستان شیراز و استان فارس به میزبانی شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، نشست مشترک نمایندگان وزارت کشور و کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای اسلامی و شهردار کلان‌شهر شیراز و رؤسای شورای اسلامی شهرستان شیراز و استان فارس به میزبانی شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد.

 ابتکار عمل شهرداری شیراز در اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: اعتقادی که در سیستم حاکم در وزارت کشور وجود دارد، حکمرانی غیرمتمرکز و مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است. محسن کوشش تبار در این نشست افزود: مصادیق این نوع حکمرانی همین شوراهای اسلامی شهر و روستاها است. او بیان کرد: باید بتوانیم به‌درستی در فضای جامعه عمل کرده و با شفافیت و صداقت خدمت کرده و اقشار مختلف را با همین راهکارها همراه کنیم. تقویت جایگاه شوراها و نظارت و هم‌راستا کردن همه اقشار جامعه با تفکر مردم‌سالاری دینی از مقولاتی بود که معاون وزیر کشور به آن پرداخت. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با تصریح به صندوق توسعه شهری به عنوان زمینه‌ساز تسهیلات شهری گفت: شهرداری شیراز دارای ابتکار عمل در بحث اوراق مشارکت بوده است و در زمینه سرمایه‌گذاری نیز پیشرو بوده است.کوشش تبار عنوان کرد: افزایش یک درصد قانون ارزش ‌افزوده نیز با پیگیری کمیسیون امور داخلی مجلس انجام گرفت.

 بررسی طرح مدیریت یکپارچه شهری در صحن علنی مجلس
رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش برای تبدیل طرح جامع مدیریت واحد شهری به قانون گفت: طرح مدیریت یکپارچه و جامع شهری به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسیده است. محمدصالح جوکار در این نشست تصریح کرد: برای تبدیل طرح جامع مدیریت واحد شهری به قانون تلاش خواهیم کرد. او با تأکید بر نقش ریل‌‌گذاری و نظارتی قانون برای ایجاد بسترهای لازم برای این ریل‌گذاری در شوراهای اسلامی عنوان کرد: اعتقاد ما بر این است که حکمرانی مردم سالاری دینی از طریق شوراهای اسلامی شهر و روستاها تقویت شود. رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح مدیریت یکپارچه و جامع شهری به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسیده است، ابراز کرد: برای تبدیل طرح جامع مدیریت واحد شهری به قانون تلاش خواهیم کرد. جوکار یادآور شد: پنجره واحد مجلس و دولت نیز در حال پیگیری است و کمیته سه‌ضلعی با حضور شهرداری، شورا و مجلس تشکیل شده است.

 لایحه مدیریت واحد شهری با فوریت به تصویب مجلس برسد
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با انتقاد نسبت به عدم تصویب لایحه مدیریت واحد شهری در صحن مجلس شورای اسلامی؛ گفت: باید با نگاه انقلابی به امور مدیریت شوراها در شورای عالی استان‌ها، این طرح با نظر شورای اسلامی کلان‌شهرها بازنگری و با فوریت در مجلس تصویب شود. مهدی طاهری نیز در این نشست مشترک به ضرورت پیشنهاد اصلاحات در قوانین از جمله قوانین بودجه سنواتی و سایر قوانین مربوط به شهرداری شیراز تأکید کرد. او با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه شیراز به عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: در این مبحث پر اهمیت و تحقق جایگاه شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) لازم است اعتباراتی نیز در شأن حرم سوم اهل‌بیت(ع) اختصاص داده شود. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین به ضرورت تدوین و تصویب برنامه پنج‌ساله توسعه هفتم و قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در راستای برنامه‌ریزی برای اعتلای این کلان‌شهر و استان فارس به جایگاه سومین حرم اهل‌بیت(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: ضروری است که در برنامه‌ای کوتاه مدت و میان‌مدت امکان ارتقای رسیدن به این جایگاه فراهم شود. طاهری تصریح کرد: با توجه به حجم وسیع مسئولیت‌ها و مسائل در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها این ضرورت ایجاب می‌کند تا سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مانند سازمانی مستقل در ذیل نهاد ریاست جمهوری و یا وزارت مستقل به اجرای قانون مدیریت واحد و یکپارچه شهری بپردازد. او با اشاره به ضرورت ساماندهی برخی مسائل مرتبط به شهرداری‌ها از جمله قانون ساماندهی برخی مشاغل گفت: در این راستا باید اختیارات در ساختار قانونی از جمله واگذاری مدیریت بحران به شهرداری‌ها مدنظر باشد.

 ارتقای جایگاه شوراها به پارلمان محلی
رئیس شورای اسلامی استان فارس بیان کرد: مجلس شورای اسلامی باید تلاش کند تا جایگاه شوراها را از سطح یک شورای شهرداری به مجلس و پارلمان محلی طبق قانون اساسی ارتقا دهد. سید ابراهیم حسینی نیز در این نشست با اظهار رضایت از برگزاری این نشست، تصریح کرد: هر دو پارلمان هم در سطح ملی و هم سطوح استانی و شهری قانون‌گذار هستند، پس هم‌افزایی‌ و تبادل اطلاعاتی که باید باشد یک ضرورت است. او با اشاره به بررسی سه محور کلی مورد هدف در جلسه گفت: از آنجا که در آستانه بحث بودجه ۱۴۰۲ هستیم؛ این مسئله مهم بررسی شد و نگرانی‌های مدنظر شوراها مطرح و مورد استقبال قرار گرفت. رئیس شورای اسلامی استان فارس با بیان اینکه مسئله دیگر برنامه هفتم توسعه است که در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد، گفت: در این خصوص نیز هم اندیشی صورت گرفت و پیرامون نقطه نظرات گفته‌شده تبادل‌نظر انجام شد. به گفته این عضو شورای اسلامی کلان‌شهر شیراز؛ بحث قانون انتخابات و وظایف شوراها اکنون در دستور کار مجلس است و دولت هم در حال پیگیری درباره این مسئله بوده است. حسینی افزود: این نشست فرصت بسیار خوبی بود که دغدغه‌ها و نگرانی‌های شورا مطرح شد و البته مجلس هم کارهای بسیار خوبی انجام داده است. او تصریح کرد: همچنین بحث قانون درآمدهای پایدار با مدیریت یکپارچه شهری یک مسئله جدی بوده که در این نشست همگی به آن اذعان و پیگیر بودند. رئیس شورای اسلامی استان فارس ابزار نظارتی را مهم‌ترین مسئله مطرح‌شده در این نشست دانست و افزود: شوراها برای موفقیت در کار خود نیاز به ابزار نظارتی قوی دارند که این ابزار ضعیف است. حسینی خاطرنشان کرد: سطح کاری که برای شوراها در قانون اساسی دیده شده است، در قانون مصوب مجلس و در آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها باید یک تفاوتی برای آن ایجاد شود. او تصریح کرد: مجلس باید تلاش کند جایگاه شوراها را از سطح یک شورای شهرداری به یک مجلس و پارلمان محلی طبق قانون اساسی ارتقا دهد.رئیس شورای اسلامی استان فارس با بیان اینکه همه اعضای نشست بر ادامه این جلسات اتفاق‌نظر داشتند، گفت: این جلسات به‌نوعی کار کارشناسی بسیار خوبی است و اعلام آمادگی کردیم که برای ادامه جلسات کارشناسی بتوانیم سطح قانون و سطح نظارت مجلس و شوراها را ارتقا دهیم.

 تسهیل مدیریت یکپارچه شهری با  اجرای قانون شوراها
رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز با اشاره به حضور خود در سه دوره شورای اسلامی شهر و اشراف در این حوزه، بر استفاده کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس از ظرفیت نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و شهرستان‌ها تأکید کرد. محمدتقی تذروی در ادامه این نشست بر عدم اجرای بند ۳۲ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران شوراها اظهار کرد: بنابراین بند ماده ‌قانونی همه دستگاه‌های خدمات رسان اعم از عمومی و غیرعمومی و دولتی و غیردولتی باید بودجه سال آینده خود را برای تصویب در اختیار شورای اسلامی شهر قرار دهند که این موضوع در هیچ دوره‌‎ای اتفاق نیفتاده است. به گفته او؛ این بند از ماده قانونی اجرای قانون مدیریت خدمات یکپارچه شهری را تسهیل می‌کند. رئیس شوراهای اسلامی شهرستان شیراز همچنین بر اختصاص بودجه به شوراهای اسلامی شهر و روستاها نیز تأکید کرد.

 کارآمدسازی شوراها ملاک عمل قرار گیرد
رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل راهبردی امور حکمرانی و اداره کشور جزو رسالت و وظیفه این کمیسیون است، بیان کرد: کارآمدسازی شوراهای اسلامی شهر و روستا مهمترین موضوعی است که باید ملاک عمل قرار گیرد و نیاز است که نقش قانون‌گذاری شوراها از ارکان مشورتی صرف خارج و به ویژگی قانون‌گذاری حکومت محلی برسد.افسانه خواست‌خدایی در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه بر اساس اصل ۱۰۳ قانون اساسی مقامات استانی و کشوری که از طرف دولت انتخاب می‌شوند، در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آن‌ها هستند و آنچه ضرورت آن احساس می‌شود این است که ضمانت اجرایی لازم جهت به صف کردن دستگاه‌های اجرایی در راستای حل مسائل مرتبط با مدیریت شهری پیش‌بینی و ابزار و امکانات لازم جهت نظارت شوراها میسر شود. عضو هیئت ‌رئیسه ‌شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری جهت هرچه آسان‌تر کردن چرخه اخذ مجوزهای مورد نیاز طرح‌های اقتصادی امروز نیاز اساسی کشور است، افزود: در راستای ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری سالم نیاز است که چگونگی اجرای این هدف در قالب شیوه‌نامه بند ۴ و ۵ ماده ۸۰ قانون شورا‌ها  لحاظ شود. او با تأکید بر این موضوع که جایگاه لایحه درآمد پایدار و قانون مدیریت واحد شهری باید در قانون شوراها پیش‌بینی شود، تصریح  کرد: امروزه کمبود و کاهش منابع درآمدی پایدار برای شهرداری‌ها به‌عنوان یک چالش جدی مطرح است که باید به شکل ویژه به آن پرداخته شود. پیشنهادات اصلاح قانون شوراها تحت ۲۰ عنوان در این جلسه توسط افسانه خواست‌خدایی رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر شیراز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

 تصویب برنامه شیراز ۱۴۰۴ در شورای اسلامی شهر
شهردار شیراز نیز با اظهار امیدواری از نتایج این نشست مشترک با اشاره به بودجه ۱۵ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومانی سال جاری شهرداری این کلان‌شهر بیان کرد: بودجه امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ که با ۶هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان بسته ‌شده بود، رشد ۲۵۰ درصدی داشته است. او اظهار کرد: ۸۵ درصد بودجه امسال به فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی اختصاص دارد که شامل پروژه‌های مختلف عمرانی، ویژه و ستاره‌دار است. به گفته این مقام ارشد کلان‌شهر شیراز؛ با تلاش شبانه‌روزی شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز یک ردیف در بودجه به نام بودجه محرومیت‌زدایی اضافه شد که ۵۱۰۰ میلیارد ریال بوده و به ۴۰ محله با ۷۷ پروژه تعلق‌گرفته است. اسدی تصریح کرد: برنامه شیراز ۱۴۰۴ برنامه‌ای بسیار کاربردی است که با همت شورای اسلامی شهر تصویب‌شده و با عملیاتی شدن آن شاهد تغییرات زیادی در کلان‌شهر شیراز خواهیم بود. شهردار شیراز بیان کرد: در سال جاری فاز یک خط ۲ مترو با بیش از ۸.۵کیلومتر از ایستگاه قهرمانان تا میدان امام حسین(ع) به بهره‌برداری می‌رسد. او گفت: توسعه شمال شرقی فاز ۲ خط دو قطار شهری با طول بیش از ۵کیلومتر و اعتبار بیش از ۶ هزار میلیارد تومان نیز از میدان آزادی تا فضیلت به‌زودی آغاز می‌شود و خط سوم نیز در ادامه خط یک از معالی‌آباد تا ایستگاه راه‌آهن در درگاه شمال غربی شیراز ادامه پیدا می‌کند. بنابراین گزارش، این نشست مشترک با همت روح‌الله نجابت نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی و با حضور  رئیس و نمایندگان عضو این کمیسیون در مجلس شورای اسلامی، مقامات وزارت کشور و جمعی از مدیران ارشد استانی و شهری این وزارتخانه و رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، استان فارس و شهرستان شیراز به‌منظور بررسی موارد قانونی پیشنهادی شورای اسلامی و شهرداری کلان‌شهر شیراز و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون  امور داخلی و‌ شوراها برگزار شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی