[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

قنات‌ها در مهلکه خشک‌سالی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: از مجموع 99 رشته قنات موجود در شهر شیراز، 35 رشته خشک و 30 رشته آن نیز از آبدهی کمی برخوردار و در حال تبدیل شدن به قنوات غیرفعال می‌باشد. محمدتقی تذروی در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز، با گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، خطاب به شهردار شیراز گفت: پیرو بخش نامه سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه، تمامی نیروهای خانواده ایثارگران شاغل در شهرداری کلان‌شهر شیراز که به صورت پیمانی، قراردادی، شرکتی و حجمی مشغول به کار می‌باشند، مشمول قانون تبدیل وضعیت گردیده اند که می‌بایست در اسرع وقت این مهم صورت پذیرد، ولی متأسفانه این روند در شهرداری شیراز با تأخیر و به کندی پیش رفته و موجب گلایه‌مندی و نارضایتی پرسنل محترم شهرداری گردیده است. وی افزود: همچنین نیروهای حجمی با توجه به این دستورالعمل تاکنون تبدیل وضعیت نگردیده اند و تعدادی از این نیروهای حجمی جهت احقاق حق خود مبنی بر بهره‌مندی از مزایای قانون فوق به دیوان عدالت اداری شکایت و حکم الزام شهرداری مبنی بر تبدیل وضعیت از نیروهای حجمی به نیروی رسمی را اخذ نموده اند. 
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مدیران ارشد استان افزود: با توجه به پدیده خشک‌سالی و کم‌بارانی که سال‌هاست استان فارس را تهدید کرده و طی این سال‌ها علی‌رغم اطلاع از مخاطرات حاصل از آن، همچنان کشت و زرع به روش‌های سنتی اجرا می‌شود که در پی این مسئله مشکل دیگری در سطح کشور از جمله استان فارس به عنوان فرونشست ایجاد شده و در این خصوص مراکز علمی و تحقیقاتی کشور و استان بارها اعلام خطر کرده اند که به دلیل جدی نگرفتن موضوع فرونشست این پدیده به مرحله بحرانی رسیده و از جمله در استان تهران، اصفهان، کرمان و شهرهای مانند مشهد و سبزوار مشاهده شده است. تذروی در ادامه بیان کرد: متأسفانه استفاده از آب سفره‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی و صنعت و همچنین عدم توازن میان میزان برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی و بارندگی در استان منجر به بروز پدیده‌هایی چون فروچاله و فرونشست زمین شده است.
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به این موضوع که طی سال‌های اخیر در پی خشک‌سالی‌های به وجود آمده، قنات‌های شهر شیراز نیز در معرض مشکلات متعددی قرار گرفته، اظهار داشت: از مجموع 99 رشته قنات موجود در شهر شیراز 35 رشته خشک و 30 رشته آن نیز از آبدهی کمی برخوردار و در حال تبدیل شدن به قنوات غیرفعال می‌باشد. از مسئولان مربوطه و ذی ربط خواهشمندم با توجه به اینکه برخی از شبکه‌های قناتی که در سطح شهر وجود دارد و ممکن است این قنات‌های قدیمی و در زیرسازه‌های شهری باشند، نسبت به شناسایی و مسیریابی قنات‌ها اقدام و مقاوم‌سازی و پایدارسازی آن‌ها صورت گیرد. وی با هشدار نسبت به این موضوع که قنات‌های خشک و متروک شده ممکن است موجب فرونشست گردد، تصریح کرد: در جهت پیشگیری از پدیده فرونشست، با بررسی و شناسایی چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق که به صورت غیرقانونی حفر گردیده اند، نسبت به پلمب آن‌ها اقدام و از صدور مجوز‌های حفر چاه جدید ممانعت و با ایجاد روش‌های آبخیزداری و کشاورزی صنعتی و مکانیزه مدرن و نوین از هدررفت آب ممانعت نمایند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی