[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اقتصاد عشایر چندوجهی شود، روزنامه شیراز نوین

به گزارش دریافتی شیرازنوین در راستای شعار سال جاری به عنوان سال «اشتغال، تولید، دانش بنیان» اداره کل امور عشایر برگزاری جلسات و کارگروه‌هایی با حضور نخبگان عشایر استان فارس را برنامه‌ریزی نموده است که اولین جلسه آن با حضور تعدادی از نخبگان عشایری و اصحاب رسانه برگزار گردید.
کریمی مدیرکل امور عشایر فارس در ابتدا این جلسه با اشاره به اینکه عشایر استان فارس از 4 ایل بزرگ قشقایی، خمسه، لر و ایلات مستقل تشکیل شده است، گفت: بر طبق آمار ثبتی مبنایی تعداد عشایر کوچنده استان فارس 27هزار خانوار معادل 120هزار نفر جمعیت است که حدود 3 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند و همچنین عشایر استان با توجه به نقش مولد و تأثیرگذاری که دارند، 25 درصد گوشت قرمز استان، 47 درصد صنایع دستی استان و... را تأمین می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه با کوچک‌ترین تنشی در طبیعت من‌جمله خشک‌سالی، اولین گروهی که لطمات جدی به آنها وارد می‌شود، عشایر هستند، گفت: با همکاری اداراتی همچون منابع طبیعی و محیط‌زیست باید اتصال چندمحوری متشکل از گیاهان دارویی، زنجیره گوشت قرمز، صنایع دستی و... شکل گیرد که به طور مثال در بحث دامپروری عشایر که شغل اصلی آنان محسوب می‌گردد، فقط اکتفا به پرورش دام داشتی نشده و به تولید دام گوشتی و صنعتی و همچنین زنبورداری وارد شوند تا اقتصادی پویا داشته باشند.
کریمی در ادامه بیان داشت: در بحث گیاهان دارویی، عشایر کشور و علی الخصوص استان فارس ید طولایی داشته و به نوعی در گذشته پزشکان خود و طوایفشان بودند، ولی متأسفانه درحال حاضر عشایری که در قلب گیاهان دارویی خودرو در مراتع هستند، نمی‌توانند بهره ای از آن در اقتصاد و معیشت خود برده و این صنعت در اختیار دیگران قرار گرفته است که این موضوع از اهداف اداره کل امور عشایر فارس در جهت هدایت عشایر به سوی تولیدات گیاهان دارویی و آموزش آنان در این زمینه است.
مدیرکل امور عشایر فارس با ذکر اینکه صنایع دستی عشایر از گذشته سرآمد بوده است، افزود: به طور مثال قالی عشایری زبانزد خاص و عام در سطح جهانی است، ولی در صنایع دستی دیگر مثل جاجیم، گلیم و... نتوانسته ایم آنطور که باید عشایر را به سمت رشد در این زمینه سوق دهیم؛ لذا در صورت هدایت آنان به سمت افزایش تولیدات در محصولات صنایع دستی، امکان دسترسی به اقتصاد با رشد بالا برای سرمایه‌گذاران عشایری و در همین راستا رشد اقتصادی در طوایف رخ خواهد داد.
کریمی در ادامه با اشاره به اینکه در صنعت گردشگری و بومگردی تکیه عشایر بر طبیعت است، گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم اقتصاد پایدار عشایر در بومگردی و گردشگری رخ دهد؛ به صورتی که هر سیاه‌چادر به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی شناخته شود تا در کنار آن بتوانند تولیدات صنایع دستی و صنایع لبنی و... خود را ارائه نمایند. وی با ذکر اینکه از توانایی‌های عشایر تولید لبنیات و مشتقات آن با طعم و مزه خاص است، ادامه داد: بسیاری از تکنولوژی‌های نو در حال تحقیق به جهت دستیابی به این هستند تا بتوانند لبنیات و مشتقات آن را با مزه و طعم دست‌ساز‌های عشایری تولید کنند؛ لذا با توجه به اینکه هنر تولید محصولات لبنی به این شکل در اختیار عشایر است، یکی دیگر از اهداف ما هدفمند کردن این تولیدات است که البته در ادامه روند حمایت از عشایر در تلاشیم تا تولیدات عشایری با ورود تکنولوژی‌های فروش و مارکتینگ اعم از بسته‌بندی و... محصولات عشایر را به صورت از تولید به مصرف به مصرف کنندگان ارائه دهیم.
وی در انتهای سخنان خود گفت: موضوع مهم دیگری که مورد بررسی و در برنامه‌های آتی اداره کل می‌باشد، انتقال فناوری‌های نوین به زندگی عشایر استان است که در همین راستا با همیاری بسیج علمی و پژوهشی فناوری استان جلساتی را داشتیم که امیدواریم به نقطه نظرات مثبتی در جهت خدمات رسانی به عشایر برسیم.
در انتهای جلسه نخبگان عشایری حاضر در این نشست، پیشنهادات و راهکارهای خود در بحث ورود فناوری‌های نوین به زندگی عشایر ارائه نمودند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی