[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ابداع یک ماده ابریشمی برای پرکردن دندان ، روزنامه شیراز نوین

محققان چینی در مطالعه اخیرشان از توسعه یک محلول خاص برای دندانپزشکان خبر دادند.
به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، دانشمندان چینی ماده جدیدی که بر پایه ابریشم است را برای استفاده در ایمپلنت‌های دندانی ایجاد کرده‌اند که ممکن است بتواند جایگزین مواد وارداتی گران‌قیمت شود و در نهایت هزینه‌های بیماران را کاهش دهد.
پس از کشیدن دندان، سوراخ کوچکی باقی می‌ماند که باید قبل از پوشاندن آن با غشا با پودر استخوان پر شود تا استخوان آلوئول بدون تداخل رشد کند. این ماده جدید که به عنوان غشای فیبروئینی ابریشم قابل جذب شناخته می‌شود، باعث بهبود استخوان می‌شود و به پرکردن سوراخ کمک می‌کند.
«ما ژائوچنگ»(Ma Zhaocheng) دانشیار کالج علوم باغبانی و جنگل‌داری در دانشگاه کشاورزی هوآژونگ در ووهان و سازنده اصلی این محصول گفت: غشایی که در حال حاضر استفاده می‌شود، عمدتاً از بافت حیوانی مانند کلاژن پوست خوک استخراج می‌شود اما مواد جدیدی که با استفاده از ابریشم ساخته شده است، پایداری و امنیت بیولوژیکی بهتری را ارائه می‌دهد و احتمال کمتری برای ایجاد عفونت وجود دارد. 
ما گفت: غشاهای موجود خیلی سریع تحلیل می‌روند، اما این غشا می‌تواند دو برابر بیشتر، تا چهار هفته دوام بیاورد، بنابراین بهتر است. وی افزود که او و همکارانش غشای جدید را در ۱۳۲ آزمایش بالینی در بیمارستان‌های برتر ووهان آزمایش کرده‌اند و نتایج بسیار امیدوار کننده بوده است.
وی افزود: این غشا اولین ابزار پزشکی مبتنی بر فیبروئین ابریشم برای ایمپلنت داخلی بود که در پروتزهای دندانی مورد تأیید اداره ملی محصولات پزشکی در ماه اکتبر قرار گرفت و وابستگی به ایمپلنت‌های دندانی پیشرفته خارجی را از بین برد.
ما گفت که علاوه بر این، غشای جدید ۱۰۰۰ یوان(۱۳۹ دلار) قیمت دارد که این قیمت نصف قیمت معادل وارداتی این ماده است و همین امر به کاهش فشار اقتصادی بر بیماران کمک می‌کند.
وی گفت: زمانی که در سال ۲۰۰۸ تحقیقات را آغاز کردم، هر سال تقاضا برای ۵۰ هزار ایمپلنت دندان وجود داشت و در سال‌های اخیر این رقم به پنج میلیون رسیده است و این امکان وجود دارد که این میزان در آینده حداقل ۱۰ برابر شود. با بالا رفتن سن جمعیت، دندان‌های خوب، تضمین کننده یک زندگی با کیفیت هستند.
تا چند ماه دیگر، این تیم مجوز تولید انبوه را دریافت خواهد کرد و غشا به تولید انبوه می‌رسد و عمدتاً به بازارهای داخلی و آسیا و اقیانوسیه فروخته می‌شود. آن‌ها به دنبال همکاری با هشت بیمارستان در سراسر کشور هستند.
انتظار می‌رود شرکت «Hubei CellaMatrix Biomaterial»، صد هزار غشا فیبروئین ابریشمی قابل جذب در سال آینده تولید کند. وو لین، مدیر کل این شرکت گفت که می‌توان از آن در جایگزینی بافت و بهبود زخم‌ها و استخوان‌ها نیز استفاده کرد.
ما و شریکش دنگ هونگ‌بینگ، استاد دانشکده منابع و علوم محیطی دانشگاه ووهان، در سال‌های اخیر مشغول به مطالعه کاربردهای سبز برای انواع زیست‌توده از جمله سلولز، کیتین و فیبروئین از چوب، کاه، پوسته میگو و خرچنگ و کرم ابریشم بوده‌اند. دنگ که یکی از توسعه دهندگان این غشا است گفت که در آینده انتظار دارد از محصولات زیست توده نوآورانه‌تری مانند فیبروئین ابریشم در کارهای بالینی استفاده شود و این تیم به کار بر روی پیشرفت‌های فناوری ادامه خواهد داد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی