[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

لئو جـام را به خانه برد، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
تیم ملی فوتبال آرژانتین با شکست مدافع عنوان قهرمانی در یکی از مهیج‌ترین مسابقات تاریخ، بر قله فوتبال جهان ایستاد.
آرژانتینی‌ها که آخرین بار با فوق ستاره محبوبشان، مارادونای فقید، قهرمان جام جهانی 1986 شده بودند، دیشب مقابل فرانسه‌ای قرار گرفتند که همین 4 سال قبل، دومین قهرمانی جهانش را در روسیه جشن گرفته بود.
داور: سیمون مارسینیاک، کمک داور اول: پاول سوکولونیکی، کمک داور دوم: توماش لیتسکیه‌ویچ، ساعت 18:30 به وقت ایران. بازیکنان فرانسه: هوگو لوریس، دایوت اوپامکانو، رافائل واران، تئو هرناندز، ژول کنده، اورلین شوامنی، آدرین ربیو، آنتوان گریزمان، عثمان دمبله، کیلیان امباپه و اولیویه ژیرو.
بازیکنان آرژانتین: امیلیانو مارتینز، ناهوئل مولینا، کریستین رومرو، نیکلاس اوتامندی، نیکلاس تاگلیافیکو، رودریگو دی‌پائول، انزو فرناندز، آنخل دی‌ماریا، الکسیس مک آلیستر، جولین آلوارز و لیونل مسی. آرژانتین از همان ابتدای مسابقه تیم برتر میدان بود و در 20 دقیقه ابتدایی هفت بار به دروازه فرانسه یورش برد که دو بار ضربات دی پائول و دیماریا توانست خطراتی روی دروازه هوگو لوریس ایجاد کند.
اما در دقیقه 21 بود که حرکت زیبای آنخل دیماریا درون محوطه جریمه با خطای عثمان دمبله مواجه شد و داور لهستانی اعلام پنالتی کرد. لیونل مسی با گل کردن این پنالتی، به نخستین بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل شد که در تمامی مراحلِ یک دوره جام جهانی گلزنی می‌کند. در ادامه باز هم این آرژانتین بود که تیم برتر میدان بود و فرانسه حرفی برای گفتن نداشت. بالاخره در دقیقه 37 کار گروهی فوق العاده زیبای آرژانتینی‌ها با پاس مسی به مک آلیستر و پاس زیبای این بازیکن به دیماریا همراه شد و او گل دوم را وارد دروازه لوریس کرد. بدین ترتیب نیمه نخست با برتری قاطع آرژانتین به پایان رسید. در نیمه دوم آرژانتین میلی به حمله نداشت و فرانسه هم توانی از خود نشان نمی داد. اما این وضعیت تا اواسط نیمه دوم پایدار بود. دیدیه دشام با چند تعویض، تغییرات گسترده ای در تیمش ایجاد کرد و بالاخره در دقیقه 80 صاحب ضربه پنالتی شد که امباپه این توپ را به گل تبدیل کرد. امباپه با این گل در عدد 6 با مسی در جدول گلزنان مساوی شد. در عین ناباوری، یک دقیقه بعد لو دادن یک توپ در میانه میدان از سوی لیونل مسی، ثانیه‌هایی بعد به گل دوم امباپه و فرانسه تبدیل شد. امباپه با این گل به بهترین گلزن یک دوره جام جهانی در 16 سال اخیر تبدیل شد. در ادامه، بازی بسیار هیجان انگیز و فوق العاده حساس دنبال شد. هم کیلیان امباپه و هم لیونل مسی در وقت‌های تلف‌شده این شانس را داشتند که با ضربات پشت محوطه جریمه، گل قهرمانی تیمشان را به ثمر برسانند، اما پس از 9 دقیقه وقت تلف‌شده، هیچ گل دیگری زده نشد و بازی به وقت‌های اضافه کشیده شد. در وقت‌های تلف‌شده، اوج هیجان تاریخ فوتبال را شاهد بودیم. نیمه نخست وقت‌های اضافه بدون گل دیگری به پایان رسید، اما در دقیقه چهارم وقت‌های اضافه دوم، لیونل مسی توانست گل سوم تیمش را به ثمر برساند تا تقریباً همه مطمئن شوند آرژانتین کار را تمام کرده، اما امباپه موفق به هت‌تریک شد! در زمانی که شوت بازیکن فرانسه در دقیقه 116 به آرنج «پارِدس» هافبک آرژانتین برخورد کرد و داور دستور به ضربه پنالتی دیگری به نفع فرانسه داد. امباپه پشت توپ قرار گرفت و سومین گل خود و تیمش را وارد دروازه امیلیانو مارتینز کرد. اما مارتینز در دقیقه 123 با گرفتن یک موقعیت صددرصد گلزنی از مهاجم فرانسه، باعث شد تا تیمش بتواند در ضربات پنالتی شرکت کند! امیلیانو مارتینز در ضربات پنالتی هم مانند بازی با هلند، ستاره تیمش شد و با مهار دو پنالتی، بیشترین نقش را در قهرمانی تیمش داشت.  آرژانتین هر 4 پنالتی را به گل تبدیل کرد و فرانسه با از دست دادن دو پنالتی، مانند جام جهانی 2006 فینال را در ضربات پنالتی از دست داد. بدین ترتیب لیونل مسی فوق ستاره فوتبال جهان در احتمالاً آخرین جام جهانی خود، توانست قهرمانی جهان را جشن گرفته و به زعم بسیاری از طرفداران فوتبال، به بهترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان تبدیل شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی