[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نشانه‌های کمبود منیزیم ، روزنامه شیراز نوین

از آنجایی که منیزیم در واکنش‌هایی که انرژی سلولی تولید می‌کنند دخالت دارد، پس عجیب نیست که کمبود منیزیم بتواند باعث احساس خستگی‌تان شود. اگر بیشتر ساعات روز خسته‌اید و احساس می‌کنید انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره و مورد علاقه‌تان را ندارید، می‌تواند نشان‌دهنده‌ کمبود منیزیم در بدنتان باشد. به گزارش بهداشت نیوز، طبق گزارش‌ها ممکن است نیمی ‌از افراد دچار کمبود منیزیم در بدن باشند. منیزیم یک ماده معدنی است که بدن برای عملکرد مناسب به آن نیاز دارد. منیزیم در بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی مربوط به عملکرد عضلات و عصب‌ها، عملکرد قلب و سلامت استخوان دخالت دارد. همچنین شما برای فعالیت بهینه‌ ویتامین D در بدن خود به منیزیم نیاز دارید.
منیزیم حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد و از ‌این طریق در کنترل بهتر قند خون نیز نقش دارد. تحقیقات نشان داده منیزیم می‌تواند عملکرد رگ‌های خونی را بهبود داده و فشارخون را کاهش دهد. ضمناً ‌این ماده معدنی نقش یک پشتیبان را در متابولیسم انرژی، عملکرد عضلات و سیستم عصبی و سنتز پروتئین بازی می‌کند. بنابراین خیلی مهم است که مطمئن باشید منیزیم کافی از طریق تغذیه دریافت می‌کنید. در ادامه از علائمی ‌می‌گوییم که نشان می‌دهند کمبود منیزیم دارید.
بیشتر اوقات احساس خستگی می‌کنید
از آنجایی که منیزیم در واکنش‌هایی که انرژی سلولی تولید می‌کنند دخالت دارد، پس عجیب نیست که کمبود منیزیم بتواند باعث احساس خستگی‌تان شود. اگر بیشتر ساعات روز خسته‌اید و احساس می‌کنید انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره و مورد علاقه‌تان را ندارید، می‌تواند نشان‌دهنده‌ کمبود منیزیم در بدنتان باشد.
اگر گرفتگی عضلات خصوصاً در شب ناراحت‌تان می‌کند بهتر است مصرف منیزیم را در رژیم غذایی‌تان بیشتر کنید یا از پزشکتان در مورد مصرف مکمل منیزیم سؤال کنید. بعضی از افراد با افزایش دریافت منیزیم می‌توانند گرفتگی‌های عضلانی را تخفیف دهند
خستگی می‌تواند ناشی از عوامل زیادی باشد مانند استرس، کمبود خواب و حتی افسردگی. کمبود آهن و ویتامین D یا کمبود ویتامین B12 نیز دو علت شایع خستگی‌اند. اگر متوجه شدید ‌این عوامل باعث احساس خستگی‌تان نیستند و همچنان بیشتر از حد معمول خسته‌اید، نگاه دقیق‌تری به رژیم غذایی خود بیندازید. شما باید مطمئن شوید که کالری کافی و درشت مغذی به اندازه دریافت می‌کنید، اما در مورد مصرف غذاهای سرشار از منیزیم چطور؟ اگر در رژیم غذایی‌تان زیاد از غذاهای فراوری شده استفاده می‌کنید پس احتمال ‌اینکه کمبود منیزیم داشته باشید بیشتر است.
عصبی و پُراسترس هستید
منیزیم نقش مهمی ‌در تنظیم سیستم عصبی و تسکین استرس دارد. مطالعات نشان داده‌اند پایین بودن سطح ‌این ماده معدنی مهم در بدن می‌تواند منجر به افسردگی یا اضطراب و حتی حملات پانیک شود. مشخص نیست آیا مصرف مکمل منیزیم می‌تواند ‌این عوارض را کاهش دهد یا خیر، اما یک سری از مطالعات ‌این اثر را تأیید کرده‌اند.
یکی از راه‌هایی که منیزیم به تسکین استرس کمک می‌کند، کاهش هورمون کورتیزول است. البته در‌این مورد به پژوهش‌های بیشتری نیاز است اما تاکنون شواهدی بوده‌اند که نشان داده‌اند مصرف بیشتر غذاهای منیزیم‌دار برای سلامت روان مفید است.
مشکل خواب دارید
منیزیم در تنظیم فرارسان‌های عصبی مانند سروتونین و ملاتونین که سیکل خواب را کنترل می‌کنند نقش دارد. اگر شب‌ها برای به خواب رفتن مشکل دارید یا مکرراً از خواب بیدار می‌شوید می‌تواند ناشی از پایین بودن سطح منیزیم در بدنتان باشد.
منیزیم یک شُل‌کننده طبیعی عضلات است، بنابراین مصرف منیزیم پیش از خواب می‌تواند به یک خواب خوب شبانه کمک کند. منیزیم می‌تواند برای تسکین سندروم پای بی‌قرار نیز مفید باشد. سندروم پای بی‌قرار یک مشکل بسیار شایع است که باعث احساس ناراحتی و بی‌قراری در پاها و تمایل به حرکت دادن مداوم آن‌ها در رختخواب یا در حالت نشسته می‌شود. مطالعه‌ای دریافته مصرف ۳۰۰ میلی‌گرم منیزیم در روز و به مدت سه ماه کمک می‌کند علائم سندروم پای بی‌قرار به نصف کاهش پیدا کنند.
عضلاتتان بی‌دلیل می‌گیرند
هرچند هنوز کاملاً مشخص نیست علت گرفتگی‌های دردناک عضلات چیست اما شواهد نشان داده‌اند پایین بودن سطح منیزیم در بدن می‌تواند در ‌این عارضه نقش داشته باشد. شما باید برای شُل شدن عضلات منیزیم مصرف کنید، بنابراین اگر بدنتان منیزیم کافی نداشته باشد ممکن است عضلاتتان دچار انقباض و اسپاسم شوند.
اگر گرفتگی عضلات خصوصاً در شب ناراحت‌تان می‌کند بهتر است مصرف منیزیم را در رژیم غذایی‌تان بیشتر کنید یا از پزشک‌تان در مورد مصرف مکمل منیزیم سؤال کنید. بعضی از افراد با افزایش دریافت منیزیم می‌توانند گرفتگی‌های عضلانی را تخفیف دهند.
تپش قلب دارید
اگر سابقه‌ بیماری‌های قلبی یا تپش قلب دارید حتماً باید با پزشک مشورت کنید. اگر تپش قلب‌تان در اثر عواملی مانند استرس، مصرف کافئین یا الکل و مصرف برخی از داروها نیست، پس ممکن است کمبود منیزیم علت آن باشد.
منیزیم کمک می‌کند ریتم قلب تنظیم شود، بنابراین کمبود ‌این ماده معدنی می‌تواند احتمال ضربان تند قلب یا بی‌نظمی ‌ضربان قلب را افزایش دهد. اما هنوز مشخص نیست آیا مصرف مکمل منیزیم می‌تواند جلوی تپش قلب را بگیرد یا خیر. مصرف غذاهای منیزیم‌دار را بیشتر کنید اما اگر همچنان تپش قلب داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
سردرد یا میگرن دارید
منیزیم به شل شدن عضلات و عصب‌ها کمک می‌کند و می‌تواند علائم دردناک سردردهای میگرنی را تسکین دهد. به گفته‌ انجمن میگرن آمریکا، مصرف ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم در روز می‌تواند تعداد سردردهای میگرنی را در افراد کاهش دهد. البته شما باید پیش از مصرف مکمل منیزیم حتماً با پزشک مشورت کنید.
در پایان
منیزیم در سبزیجات برگ‌دار و سبز مانند اسفناج، برگ چغندر، کلم کِیل، تربچه و کلم برگ به وفور وجود دارد. مواد غذایی دیگری که منیزیم دارند شامل لوبیا، عدس، غلات کامل، دانه‌ها و شکلات تلخ می‌شوند. همچنین می‌توانید با مصرف بیشتر مغزها، ذخایر منیزیم بدنتان را بالاتر ببرید. کینوآ، آرد گندم و بادام نیز دارای منیزیم‌اند. اگر تردید دارید دچار کمبود منیزیم هستید پیش از مصرف مکمل منیزیم حتماً با پزشک مشورت کنید.
مکمل منیزیم در انواع گوناگونی وجود دارد: منیزیم اکسید، منیزیم سیترات، منیزیم گلیسینات، منیزیم کلراید و منیزیم سولفات و هر کدام از ‌این انواع مزایا و معایب خود را دارند. در مورد ‌اینکه کدام نوع مکمل منیزیم برای شما مناسب است با پزشکتان صحبت کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی