[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

استعدادیابی و نشاط آفرینی با پیراهن فیروزه‌ای، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
نشست خبری با موضوع حضور تیم بسکتبال شهرداری شیراز در لیگ ملی و رونمایی از لباس ‌این تیم برگزار شد. ‌این مراسم صبح سه‌شنبه 29 آذرماه با حضور رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی ‌شهر شیراز، ریاست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، رئیس اداره ورزش و تفریحات سالم شهرداری شیراز، اعضای کادر فنی و کاپیتان تیم بسکتبال شهرداری شیراز و با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 تیم‌داری هدفمند با تمرکز بر استعدادیابی
رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز در ‌این آیین گفت: در سال گذشته با توجه به ضرورت‌هایی که وجود داشت کمیته ورزش در مجموعه شورا تشکیل شد، در آن زمان یکی از مواردی که توجه ما را به خود جلب کرد ‌این بود که کمک‌های شهرداری تا آن زمان بدون نظم و به صورت سلیقه‌ای با رقمی ‌قابل توجه صورت می‌گرفت. مهدی نصیری افزود: در‌ این میان قدیمی‌های شهر به ویژه نقاط کمتر برخوردار عنوان می‌کردند که اگر امروز موفقیتی دارند از زمین‌های خاکی شروع کرده‌اند. اما امروز همان زمین خاکی هم وجود  ندارد و همین باعث شده که استعدادهای کودکان و نوجوانان ما دیده نشود و به همین دلیل قرار شد رویدادهای استعدادیابی در دستور کار قرار گیرد. وی با اشاره به برگزاری دو رویداد جام‌ پرچم و رمضان در راستای استعدادیابی نوجوانان شهر در خصوص راه‌اندازی باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری شیراز هم گفت: در خصوص  راه‌اندازی باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری اساس و هدف ‌این است که جوانان و نوجوانان در تیم‌ها بازی کنند و تیم‌های قوی‌تر آن‌ها را به خدمت گیرند. ‌این مسئله ضرورت ‌ایجاد باشگاه فرهنگی و ورزشی بود، اما در ‌این ارتباط اختلاف نظر‌هایی وجود دارد که در حال رفع است.نصیری گفت: در خصوص برخی از موارد از جمله کمک به تیم‌ها دیگر مانند سال گذشته نیست و مجموعه موظف است که تیم‌های پایه خود را هم راه‌اندازی و استعدادیابی هم انجام دهد. عضو شورای شهر شیراز گفت: هدف از راه‌اندازی باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری معرفی استعدادهاست و  سقف قرارداد بازیکنان مشخص است و هیچ گاه دنبال فوتبال که هزینه زیادی دارد هم نمی‌رویم. نصیری گفت:یکی از دلایل مخالفان برای راه‌اندازی باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری‌ این بود که برخی شهرها قبلاً این کار را انجام داده و شکست خورده‌اند اما واقعیت آن است که آن‌ها به دنبال قهرمانی در لیگ بوده و هزینه‌های هنگفتی هم برای ‌این امر پرداختند، اما روش ما استعدادیابی علمی ‌است و نمی‌خواهیم هزینه زیادی برای شهر داشته باشد. عضو شورای شهر شیراز با اشاره به چند تصمیم شورا در راستای نشاط افزایی گفت: در ‌این مدت شورا مصوباتی را برای سلامت و نشاط افزایی داشت که از آن جمله می‌توان به ساخت ۱۴سالن ورزشی در نقاط مختلف شهر اشاره کرد.
 رشد و توسعه در عرصه ورزش
مصطفی مشفقیان رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در آیین رونمایی از پیراهن تیم بستکبال شهرداری شیراز گفت: با ابلاغ شورای شهر شیراز، فرایند استعدادیابی ورزشی از تابستان سال گذشته در سطح شهر شیراز در قالب مسابقات جام پرچم و رمضان آغاز به کار کرده بود. او با بیان ‌اینکه در برگزاری فرایند‌های استعدادیابی ورزشی  توسط شهرداری شیراز بیش از  ۲هزار نفر از نوجوانان و جوانان  در ‌این مسابقات شرکت کردند، افزود:  نخستین رشته‌ای که  براساس استقبال جوانان شیرازی در زمینه باشگاه‌داری آن شکل  گرفت بسکتبال بود و  فرایند استعدادیابی ورزشکاران‌ این رشته در انتها به تشکیل تیم بسکتبال  شهرداری شیراز  منجر شد. معاون شهردار شیراز با اشاره به  داشته شهر شیراز در زمینه مفاخر ورزشی خاطر نشان کرد: در فرایند استعدادیابی علاقه‌مندان و ورزشکاران به بسکتبال شیراز با حضور در دوره‌ها و تمرین‌ها با توجه به شناسایی ظرفیت‌ها، زمینه تشکیل  تیم بسکتبال شهرداری شیراز  را شکل دادند. مشفقیان با تأکید بر‌این مطلب که همین روند در هفت رشته ورزشی دنبال می‌گردد، تصریح کرد: تیم‌های شکل گرفته   از مسیر و فرایند استعدادیابی شکل می‌گیرند و قرار نیست شهرداری شیراز رقابت جدی به‌صورت حرفه‌ای در تیم‌داری داشته باشد چرا که تیم‌داری حرفه‌ای نیازمند رقم قراردادهای کلان با بازیکن شاغل در لیگ برتر است.معاون شهردار هدف از تیم‌داری شهرداری به ‌این صورت و سازوکار را ‌ایجاد بستر مناسب برای معرفی  استعدادهای ورزشی کلان شهر شیراز  به سایر میادین ورزشی و تیم‌های حرفه‌ای اعلام کرد. مشفقیان ضمن اشاره به ‌اینکه بازی‌های تیم بسکتبال شهرداری شیراز در لیگ حرفه‌ای  برگزار می‌گردد، اظهار امیدواری کرد؛ ‌این اقدام  بستری را فراهم نماید تا مسیر استعدادیابی ورزشی در سطح شهر شیراز که توسط تکلیف شورا و با اقدام شهرداری صورت می‌گیرد آینده  روشنی را برای ورزشکاران رقم بزند. او با تأکید بر این که هدف شهرداری از تیم‌داری رقابت حرفه‌ای و هزینه کردن میلیاردی به هر قیمتی نیست، تصریح کرد: شناسایی استعدادها و‌ ایجاد بستر مناسب برای رشد ‌این ورزشکاران مستعد هدف نهایی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز است. به گفته مشفقیان در اساسنامه سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز قید شده است که  اجازه قرارداد میلیاردی با بازیکن‌ها را نداریم و تنها مکلف شدیم نیازها در حوزه تیم‌داری از شناسایی استعدادها در  مسابقات  رقم بخورد. او با بیان ‌اینکه علاقه‌مندان در رشته‌های ورزشی با حضور در کلاس‌های آموزشی زیر نظر مربی استعدادهایشان شناسایی شده است، عنوان کرد: رقم قرارداد بازیکنان که در تیم بسکتبال نیز حضور دارند به ‌این دلیل که  از همین مسیر عبور کرده است کلان نیست. مشفقیان با تأکید بر ‌این نکته که در تیم‌داری هدف حمایت از استعدادهای شهر شیراز است، خاطرنشان کرد: امروز هنوز به مرحله تأسیس باشگاه ورزشی شهرداری نرسیدیم و هم اکنون در مرحله تیم‌داری هستیم و به عنوان نظر قطعی قرار نیست تیم‌های ورزشی شهرداری به سکوهای قهرمانی بروند. او با اشاره به ‌اینکه در بستر ورزش به دنبال نشاط اجتماعی و امید آفرینی هستیم، عنوان کرد: ‌ایجاد شهر بازی به‌عنوان یک خلأ در شهر شیراز، ‌ایجاد باغ‌های فرهنگی ورزشی مهر بانو و تیم‌داری ورزشی از جمله اقدامات با هدف شاد آفرینی است. به گفته  مشفقیان رنگ فیروزه‌ای  پیراهن  تیم بسکتبال شهرداری شیراز برگرفته از شیراز، شهر گنبدهای فیروزه‌ای  است
 نشاط آفرینی در پرتو ورزش
رئیس اداره ورزش و تفریحات سالم شهرداری شیراز در ادامه ‌این مراسم گفت: شهرداری شیراز به دنبال نشاط افزایی و باروری استعدادها در زمینه‌های مختلف ورزشی است. محمدجواد کشاورز با تقدیر از حمایت‌های شورای اسلامی ‌شهر شیراز و تلاش‌های ریاست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری افزود: ورزش زمینه ساز نشاط اجتماعی در مقیاس وسیعی است و ورود شهرداری به عرصه باشگاه‌داری جوانه‌های امید را در دل بسیاری از دوستداران بی‌شمار ورزش زنده کرده و ریاست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و شورای اسلامی ‌شهر نامه‌های متعددی را با موضوع حمایت از رشته‌های ورزشی دریافت می‌کنند که در دستور کار قرار می‌گیرند. وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند «ورزش قهرمانی قله است و ورزش‌های همگانی در دامنه قرار دارد»، اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در سطح ورزش شیراز وجود دارد ‌این است که حلقه گم‌شده‌ای میان ورزش تربیتی به تصدی‌گری آموزش و پرورش و ورزش‌های قهرمانی به مدیریت اداره کل ورزش و جوانان وجود دارد.‌ این حلقه مفقوده باعث بلاتکلیفی جوانان و نوجوانان شده و آینده روشنی را برای ورزش پیش بینی نمی‌کند. کشاورز در ادامه افزود: شهرداری شیراز در صدد است تا با راه‌اندازی باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی پیوند دهنده ‌این حلقه مفقوده باشد و رویدادهای بزرگ استعدادیابی را در رشته‌های مختلف ورزشی با دعوت از بانوان و آقایان در طیف‌های مختلف سنی برگزار کند. این مقام مسئول با اشاره به ‌این موضوع که تشکیل تیم بسکتبال شهرداری شیراز سرآغازی برای حضور قدرتمند در عرصه ورزش خواهد بود، اظهار داشت: کلان‌شهر شیراز دارای ورزشکاران مستعدی در رشته‌های مختلف ورزشی است و شهرداری شیراز در بسیاری از رشته‌ها نظیر کشتی فرنگی سرمایه گذاری‌هایی انجام داده که مورد استقبال نونهالان، نوجوانان و جوانان بسیاری قرار گرفته است.رئیس اداره ورزش و تفریحات سالم شهرداری شیراز با اشاره به ‌این موضوع که دستاورد فعالیت‌های ورزشی شهرداری شیراز در سنوات آتی مشخص خواهد شد، اظهار داشت: از ورزش قهرمانی به عنوان موتور محرک ورزش همگانی یاد می‌شود و امروزه یک رویداد ورزشی می‌تواند تأثیر فراوانی در رویدادهای سیاسی و اجتماعی برجای گذارد. کشاورز خاطرنشان کرد: بیش از نود درصد از تیم بسکتبال شهرداری شیراز متشکل از افراد بومی ‌است و فقط سه بازیکن غیر شیرازی در‌ این مجموعه حضور دارند. 
او با تقدیر از کادر فنی و بازیکنان تیم بسکتبال شهرداری شیراز افزود: کف رقم قرارداد بازیکنان در لیگ‌های مختلف کشوری در حدود 300 میلیون تومان است و ‌این در حالی است که در تیم بسکتبال شهرداری شیراز سقف قرارداد 70 میلیون تومان بسته شده است. البته هزینه‌ای که شهرداری شیراز در عرصه تیم‌داری می‌کند با جذب اسپانسر و تبلیغات قابل برگشت چند برابری است و به‌واسطه فعالیت‌های ورزشی می‌توان درآمدزایی چشمگیری را انجام داد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی