[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت در شیراز آغازبه‌کار کرد، روزنامه شیراز نوین

چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت در شیراز، با حضور فعالان عرصه سلامت و صاحب‌نظران داخلی و خارجی با هدف به‌اشتراک‌گذاری تجارب و دانش کسب‌شده در حوزه سلامت اجتماعی، به میزبانی علوم پزشکی شیراز، آغاز به کار کرد.
به گزارش ایرنا، رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت، روز چهارشنبه ۳۰ آذرماه در آیین گشایش این کنگره بیان کرد: نظام سلامت نیاز به اصلاحات دارد و قاعدتاً اگر این اصلاح بر مبنای یک نقشه راه نباشد، ما را دچار انحراف خواهد کرد.
دکتر کامران باقری‌لنکرانی ادامه داد: از سال ٩٣ رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی نظام سلامت را ابلاغ کردند و این سیاست‌ها باید مبنای سیاست‌های نظام سلامت قرار می‌گرفت.
وی خاطرنشان کرد: نظام سلامت پس از ٨ سال علاوه بر اینکه نیاز به روزآمدی دارد، هیچ ارتباطی هم با سیاست‌های ابلاغی نداشته و هرکس با فهم خود مطالبی را دنبال کرده است و این گسست از نقشه راه موجب شد علی‌رغم تلاش‌های زیاد، اما به جهش مدنظر نرسیم. رئیس مرکز سیاست‌گذاری سلامت استان فارس با بیان اینکه طی این هشت سال شاهد تلاش چندانی در این باره نبودیم، گفت: سال‌هاست که تجربه‌های مدیریتی، داوطلبان سلامت و... را داشته‌ایم اما همراه با توانمندی، مسئولیت‌پذیری، مشارکت ساختارمند و... نبوده است؛ لذا باید الگوسازی کنیم.
باقری‌لنکرانی یکی از چالش‌های مهم در این‌باره را موازی‌کاری بیان و اضافه کرد: حدود ٢٠ پیشانی مشارکت اجتماعی داریم؛ این تعدد موجب ایجاد سردرگمی بین مردم می‌شود. در این مشارکت‌جویی باید بخشی از قدرت را به نمایش بگذاریم و لذا باید نیازهایی که از سوی مردم اعلام می‌شود را مدنظر قرار داد.
رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت اظهار کرد: وقتی از مشارکت اجتماعی سخن گفته می‌شود، به این مهم توجه خواهیم کرد که سلامت ابعاد مختلفی دارد که سلامت اجتماعی از دیگر ابعاد مهم‌تر است. عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز امیدواری کرد که شاهد اصلاحات نظام سلامت در سطح خرد و کلان و پررنگ‌شدن مشارکت اجتماعی در سلامت اجتماعی باشیم و تأکید کرد: در این مسیر به مشارکت دستگاه‌های دولتی نیاز داریم. مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه این سمینار به ماهیت بسیار پیحیده سلامت و تأثیرپذیری نظام سلامت از عوامل سیاسی پرداخت.
دکتر افشین امینی، با تأکید بر لزوم هم‌گرایی بین ذی‌نفعان در حوزه سلامت، گفت: نظام سلامت در کشور ما همانند سایر کشورهای در حال توسعه با افزایش بیماری‌های واگیردار، افزایش سن جمعیت و... مواجه است.
امینی به سیاست‌های کلی نظام سلامت اشاره کرد و با بیان اینکه متأسفانه حدود ٨ سال زمان تلف شد و عملاً کاری نشد، افزود: سال گذشته در مرکز سیاست‌گذاری دانشگاه با دعوت از اعضای هیئت‌رئیسه و بعضی اساتید توانستیم تمام اسناد بالادستی در حوزه سلامت را به تفکیک به معاونت‌های مختلف واگذار و این عملکرد را هم پایش کنیم. مشاور رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز همچنین گفت: دولت لایحه‌ای در این باره برای سیاست‌های کلی نظام آماده و تقدیم مجلس کرده است. عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران هم عنوان کرد: اجتماعی شدن نظام سلامت طی سال‌های اخیر بحث و ساختارها در وزارتخانه ساختاری برای آن تعریف شد، اما به فراموشی سپرده شد. دکتر حسین ملک‌افضلی، شناخت، سازمان‌دهی، توانمندسازی و به‌کارگیری را از ارکان مهم در امر اصلاح و بازنگری نظام سلامت ذکر و خاطرنشان کرد: باید مکانیزم‌هایی ایجاد شود که مردم در برنامه‌ریزی و ارزشیابی‌های این مهم حضور داشته باشند. ملک‌افضلی همچنین به ضرورت اجتماعی شدن به دلیل وجود بیماری‌های واگیر و آسیب‌های اجتماعی اشاره و بر پایداری برنامه‌ها و دانشگاه‌های نسل چهارم و نگاه اجتماعی در آن تأکید کرد و افزود: سلامت پایدار، پایه توسعه پایدار است.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: حاصل مشارکت اجتماعی، افزایش کیفیت سبک 
زندگی است.
چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، صبح چهارشنبه ۳۰ آذر آغاز به کار کرد و تا روز پنجشنبه اول دی‌ماه، ادامه خواهد داشت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی