[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خدمت بر اساس قانون و شفافیت، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
کسب موفقیت‌های کشوری در عرصه گردشگری، گسترش متوازن زیرساخت‌های فرهنگی، بهبود وضعیت مبلمان شهری، احیای کارت منزلت شهروندی و ارائه خدمات مشاوره در قالب 137 از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی بود که معاون شهردار شیراز در تشریح عملکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به آنها اشاره کرد.
 پاسخ‌گویی به مطالبات ورزشی
مصطفی مشفقیان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت‌هایی که در حوزه ورزشی انجام شده، گفت: بیش از 2هزار نفر در رویداد استعدادیابی ورزشی در 13 رشته، با عنوان جام پرچم و جام رمضان شرکت کرده‌اند و این در حالی است که شهروندان استقبال مطلوبی از پیاده‌روی‌های خانوادگی و مسابقات دو و میدانی به عمل آوردند.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه برای احداث 14 زمین چمن مصنوعی در مدارس با محوریت محلات محروم، گفت: بنا بر تعاملاتی که با آموزش و پرورش ایجاد شده، این زمین‌ها در نوبت صبح در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته و استفاده از آنها بعد از ظهر‌ها برای عموم آزاد است. این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌هایی که در حوزه تیم‌داری شهرداری با رعایت ضوابط اقتصادی صورت گرفته، اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد رونمایی از تیم بسکتبال شهرداری شیراز بودیم که در مسابقات سطح لیگ یک کشور فعالیت می‌کند. مشفقیان با بیان اینکه ۶۰ درصد درخواست‌های شهروندان از مراکز ۱۳۷ در حوزه ورزش است، عنوان کرد:۴۰ درصد درخواست‌‌ها در حوزه‌های دیگر است.
 تقویت فرهنگ اصیل شیراز
او در ادامه با تشریح برخی از اقدامات فرهنگی گفت: افزایش ضریب فرهنگ شهروندی به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌انجامد؛ چراکه با ورود خرده‌فرهنگ‌ها و عدم آموزش مناسب شاهد بروز برخی از آسیب‌های اجتماعی هستیم و در پرتو احداث اولین مرکز تخصصی فرهنگ شهروندی می‌توانیم از هویت شهرمان در حوزه‌های مختلف حفاظت کنیم. معاون شهردار شیراز با اشاره به این موضوع که فرهنگ‌سرا‌های شیراز دارای پراکندگی مطلوبی نیستند، افزود: تعداد فرهنگ‌سرا‌های شیراز 27 مورد است که با یک فرهنگ‌سرای افتتاح‌شده طی دو هفته گذشته ویژه معلولان و افراد توان‌خواه تعداد فرهنگ‌سرا‌ها به 28 مورد رسید، اما این فضا‌ها پراکندگی مطلوبی در سطح شهر شیراز ندارد و توزیع مناسب آن‌ها صورت نگرفته است. مشفقیان افزود: در وضعیت امروز ساخت یک فرهنگ‌سرا 30میلیارد تومان هزینه دارد؛ اما با توجه به پراکندگی مساجد در سطح شهر که تعداد آن‌ها بیش از 400 مسجد است، این فضا‌ها به مثابه یک فرهنگ‌سرای کوچک مقیاس در نظر گرفته شد و خدمات فرهنگی و اجتماعی و گردشگری از طریق مساجد به مردم ارائه گردید. 
مشفقیان در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اعتراض یکی از اعضای شورای شهر شیراز نسبت به خصوصی‌سازی فرهنگ‌سرا‌های سطح شهر، پاسخ داد: هیچ فرهنگ‌سرایی امروز در سطح شهر شیراز به بخش خصوصی واگذار نشده است و با توجه به فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های مردمی و کانون‌ها در این فضاها، اما هیچ‌گونه فرهنگ‌سرای خودگردانی در سطح شهر شیراز وجود ندارد. گفت‌وگو‌هایی در کمیسیون فرهنگی در جریان است تا خدمات فرهنگ‌سرا‌ها و مراکز فرهنگی و اجتماعی به مردم واگذار شود، اما این موضوع هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. وی همچنین به اقدامات اجرایی در حوزه تولید محتوای فاخر در حوزه فرهنگی اشاره و عنوان کرد: اجرای رویداد میدانی نمایش محشر و ساخت سریال تلویزیونی حضرت شاهچراغ(ع) و طرح پنج‌ساله احیای محلات با محوریت مساجد با هدف پاسخ‌گویی مساجد به مشکلات معنوی، فرهنگی و اجتماعی مردم از جمله آنهاست. احداث سینما محله در فرهنگ‌سراهای شهر شیراز موضوع دیگری بود که معاون شهردار شیراز به آن پرداخت و گفت: به دلیل نبود تراکم مناسب سینماهای شهر شیراز، در تمام محلات فرهنگ‌سرای شهروند در شرق شیراز مجهز به سینما محله 
خواهد شد.
 بودجه‌هایی که نیامدند
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با اشاره به بودجه مصوب سال جاری سازمان که رقمی بالغ بر 650میلیارد تومان است، گفت: این رقم در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری و تبلیغات شهری پخش شده است. وی با بیان اینکه شهرداری یک سازمان هزینه درآمد است، افزود: تا به امروز بالغ بر 45میلیارد تومان از این میزان بودجه، تخصیص منابع داشته ایم و رقم تحقق یافته بودجه سازمان بین 6 تا 7 درصد است. مشفقیان خاطرنشان کرد: عمده هزینه‌کرد سازمان طی یک سال گذشته در حوزه زیرساخت بوده است که در پروژه‌های باغ مهربانو، فرهنگ‌سرای معلولین، تعمیر و نگهداری فرهنگ‌سرا‌ها و سالن‌های ورزشی بیشترین هزینه‌کرد صورت گرفته است. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در خصوص میزان بدهی سازمان پاسخ داد: میزان بدهی در شهرداری یک عدد مشخص است و شهردار شیراز باید آن را اعلام کند. 
مشفقیان اضافه کرد: سازمان فرهنگی در این خصوص استثنا از مجموعه شهرداری نبوده است، اما در حال حاضر سازمان فرهنگی شهرداری شیراز از بابت ساخت فرهنگ‌سرای معلولین، باغ مهربانو، دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) و سایر پروژه‌ها بدهی دارد و تنها بیش از 20میلیارد تومان بدهی عمرانی به یک شرکت دارد. معاون شهردار با بیان اینکه بدهی این سازمان جدا از بدهی شهرداری نیست، افزود: سازمان فرهنگی شهرداری بدون طی کردن مراحل قانونی و بدون اخذ مجوز از نهاد‌های ذی‌ربط در شهرداری نمی‌تواند یک ریال هزینه کند و یک ریال تعهد ایجاد کند.
 تحقق آرزوی شهربازی
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بُعد زیرساخت یکی از کمبود‌های جدی شهر شیراز در حوزه شهربازی است و متأسفانه این کلان‌شهر یکی از ایرادات جدی که دارد برای تفریح و گردش کودکان و نوجوانان فضا‌های مناسب‌سازی شده و اختصاصی ندارد، با اقدامات انجام‌شده تلاش برای ساخت شهربازی در اولویت اول کاری قرار گرفت. مشفقیان با بیان اینکه ساخت و اجرای شهربازی هزینه بسیاری دارد و نیازمند حضور سرمایه‌گذار بود، افزود: طی ماه‌های گذشته با یک هلدینگ کشوری برای اجرای این پروژه وارد مذاکره شده که در نهایت ماه گذشته تفاهم‌نامه میان شهرداری و این هلدینگ برای احداث شهربازی و تم‌پارک در شهر شیراز منعقد شد و جانمایی آن در پارک کوهستانی دراک دیده شده است. 
مشفقیان در ادامه به حوزه زیرساختی اشاره و عنوان کرد: در حوزه زیرساختی نیز طی دو هفته آینده بزرگ‌ترین سازه تبلیغی جنوب کشور در قالب دیوارنگاره عظیم میدان امام حسین(ع) که بخش اعظمی از نیاز تبلیغات فرهنگی شهر شیراز را پوشش خواهد داد، به بهره‌برداری خواهد رسید.
 صدور هفت‌هزار کارت شهروندی
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همچنین در این جلسه ضمن درخواست از اصحاب رسانه شیراز به جهت پیگیری و مطالبه کارت منزلت شهروندی، گفت: کارت منزلت شهروندی چند جامعه هدف را در بر می‌گیرد که اصحاب رسانه، سالمندان بالای 60 سال شیرازی، جامعه ایثارگران و افراد توان‌خواه و معلول و خانواده‌های دارای سه فرزند از جمله آنها هستند. مشفقیان اظهار داشت: کارت منزلت شهروندی یک کارت الکترونیکی است که بر اساس آن جامعه هدف می‌توانند از خدمات فرهنگی و کلاس‌های برگزار شده در سطح سرای محلات و فرهنگ‌سرا‌ها و سانس‌های ورزشی به صورت نیم‌بها استفاده کنند.معاون سابق شهردار با بیان اینکه در فاز نخست برای 7هزار نفر شهروند شیرازی کارت منزلت صادر شده است، افزود: در خصوص صدور کارت منزلت برای خبرنگاران با توجه به اینکه شرکت صادرکننده کارت در شهر شیراز نیست، اما تعداد 110 نفر خبرنگار و عکاس معرفی شده و مدت زمان صدور کارت طی 60 تا 70 روز است. مشفقیان اضافه کرد: خدمات کارت منزلت اجتماعی در پنج حوزه است که حوزه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری و حمل و نقل است که در همه بخش‌ها خدمات به صورت نیم‌بها ارائه می‌شود، اما بخش حمل و نقل رایگان است.
 موفقیت‌های کشوری در حوزه گردشگری
مشفقیان درباره فعالیت حوزه گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی گفت: بخش گردشگری این سازمان طی دو سال متوالی برتر در کشور شده است. همچنین برای نخستین بار مسیر گردشگری در دهه گردشگری در ۵ مسیر تعریف شده است تا ضمن رونق گردشگری مساجد، گردشگری شهر نیز معرفی گردد.
او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ایجاد مراکز پردیس مهر مشاوره ای شهرداری شیراز در ۶ نقطه شهر راه اندازی شده است، گفت: مرکز ۱۳۷شهرداری شیراز بخش مشاوره‌های تخصصی غیرحضوری را به خدمات خود اضافه کرده است. در این بخش تماس شهروندان برای مشاوره به مراکز تخصصی پردیس مهر وصل می‌گردد. تأسیس و فعالیت شش مرکز مشاوره پردیس در شهر شیراز، احداث سالن‌های ورزشی در سطح شهر و احداث اولین سینما محله در فرهنگ‌سرای شهروند در بوستان شهروند که تا پایان سال افتتاح می‌شود، از دیگر اقدامات اجرایی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بود که رئیس سازمان به آن‌ها اشاره کرد. 
وی در پایان تأکید کرد که کلیه خدمات انجام گرفته در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بر اساس قانون و شفافیت صورت گرفته است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی