[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تراکم غیررسمی جمعیت ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش دریافتی شیرازنوین به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (فارس)، مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه بافت فرسوده شهری در این استان بالغ بر ۵۳۷هزار نفر ساکن دارد، ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی در ۵ شهر فارس را حدود ۱۷۰هزار نفر اعلام کرد.
محمودرضا طالبان در جمع خبرنگاران گفت: راه و شهرسازی نگاه ویژه‌ای به بازآفرینی محلات هدف بازآفرینی دارد و اعتبارات پروژه‌های بازآفرینی بر اساس موافقت نامه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تعریف شده است.
او به پروژه‌های بازآفرینی شهری که در استان در دست اقدام است، اشاره کرد و احداث مجموعه فرهنگی ورزشی شیخ علی چوپان شیراز، تکمیل خانه محله گلکوب شیراز، تکمیل خانه محله ده پیاله شیراز، تکمیل کتابخانه آخر فردوسی مرودشت، احداث سالن ورزشی کوشکک جهرم، احداث مجتمع فرهنگی دشتاب جهرم، احداث خانه کاراته جهرم، احداث مجتمع فرهنگی فراغتی اسفریز جهرم و احداث زمین چمن داراب را از جمله این پروژه‌ها ذکر کرد.
طالبان همچنین احداث مجتمع فرهنگی فراغتی شهرک بهار شیراز، اصلاح شبکه روشنایی معابر شهرک سعدی شیراز، احداث کانال مشترک تأسیسات سنگ سیاه، احداث مجموعه چندعملکردی کوشک میدان شیراز، احداث مجموعه ورزشی سهل‌آباد شیراز، مجتمع فرهنگی مصلی کازرون، خانه محله نفرآباد مرودشت و بهسازی معابر کوچه شاه استهبان را از پروژه‌های جدیدی اعلام کرد که برای امسال تعریف شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس خاطرنشان کرد: بنا به راهبردهای ابلاغی و تأکید بر تعریف و طراحی پروژه‌های چندعملکردی، پروژه‌های مختلف زیربنایی و روبنایی مشخص شده که ضمن گستردگی در سطح بافت‌های ناکارآمد شهرهای هدف استان، امید است موجب افزایش کیفیت زندگی، عدالت اجتماعی و توسعه پایدار محلات هدف در استان شود.
طالبان به مهم‌ترین پروژه‌هایی که اکنون در حال اجراست و ضرورت و میزان تأثیر آنها بر کیفیت زندگی مردم اشاره و عنوان کرد: مجموعه فرهنگی ورزشی شیخ علی چوپان شیراز از مهم‌ترین این پروژه‌هاست که به دلیل پایین بودن سرانه فضای خدماتی و جمعیت جوان ساکن در محله و همچنین معضلات اجتماعی و نبود امکانات تفریحی و آموزشی ضرورت احداث مجموعه را دوچندان کرده است.
او همچنین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها را به طور متوسط ٦٠ درصد اعلام و خاطرنشان کرد که به دلیل ابلاغ نشدن موافقت‌نامه و کمبود اعتبار، پروژه‌های جدید در سال ١٤٠١ هنوز آغاز 
نشده است.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه اعتبارات پروژه‌های بازآفرینی در تمام استان‌ها بر اساس موافقت نامه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بین شرکت بازآفرینی شهری و سازمان مدیریت برنامه کشور تعریف شده است، افزود: متأسفانه موافقت‌نامه‌های ابلاغی عموماً با تأخیر زیاد و حتی در سال بعد ابلاغ می‌شود. امسال نیز به روال سال‌های گذشته تاکنون ابلاغ اعتباری انجام نشده است.
طالبان مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در سکونتگاه‌های غیررسمی را هم شامل احداث خانه محله در محلات گودشیری، دباغی، مرودشت، احداث بخشی از شبکه آب و فاضلاب محله مهدی آباد شیراز، احداث و اصلاح شبکه روشنایی معابر محلات حاشیه نشین مرودشت، احداث مجموعه ورزشی تل سبز مرودشت، احداث پارک کودک کازرون، احداث سالن‌های ورزشی چندمنظوره جهرم، اختصاص قیر رایگان برای بهسازی معابر محلات ناکارآمد شهری به شهرداری‌های استان، برگزاری مانور ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی، برگزاری مانور زلزله و اطفای حریق، برگزاری ٨ مانور آموزشی برای پیشگیری از خطرات چهارشنبه سوری در مدارس مختلف محلات هدف بازآفرینی، برگزاری جشنواره مسابقات ورزشی و اوقات فراغت بانوان خانه محلات شیراز در دو سطح مقدماتی و نهایی، برگزاری مسابقات آشپزی خانه محلات هدف شیراز و... عنوان کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: هم‌اینک ٥٣٦هزار و ٧٩٨ نفر از جمعیت این استان در بافت‌های فرسوده ۲۸ شهر از شهرستان‌های شیراز، جهرم، مرودشت، داراب، کازرون، نورآباد، استهبان، اقلید، آباده، سعادت شهر، فراشبند، فسا، گراش، لار، لامرد و نی‌ریز و در محدوده‌ای با مساحت ۳٩٩٤ هکتار ساکن هستند. طالبان در ادامه خاطرنشان کرد: ١٦٩هزار و ٨٣٤ نفر از جمعیت کل استان فارس در شهرهای شیراز، مرودشت، کازرون، داراب و نورآباد، ساکن سکونتگاه‌های غیررسمی هستند که مساحتی حدود ١٤١٩.٤ هکتار را در بر می‌گیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در ادامه به میزان آسفالت معابر خاکی محلات هدف هم اشاره و اضافه کرد: از محل قیر تخصیص یافته در سال ١٤٠٠، میزان ٣٥٥هزار متر مربع از سطوح فاقد آسفالت معابر در ١٥ شهر استان آسفالت و بهسازی 
شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی