[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۷۵۸
  • دوره جدید

مزایای بی‌شمار انجیر خشک، روزنامه شیراز نوین

مقدار بالای کلسیم، آهن و پتاسیم در انجیر خشک همراه با میزان بالای فیبر و چربی کم باعث می‌شود که موادی سالم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
به گزارش بهداشت نیوز، انجیر خشک دارای مزایای بسیار زیادی است. در ‌این قسمت برخی از مزایای آن را باهم مرور می‌کنیم:
لاغری
انجیر خشک نسبت به انجیر تازه ۵ برابر بیشتر کالری دارد. در هر ۱۰۰ گرم انجیر خشک، ۲۴۹ کالری، ۳/۳ گرم پروتئین، ۹/۰ گرم چربی، ۶۹ گرم کربوهیدرات و ۶/۵ گرم فیبر وجود دارد.
مفید برای افراد مبتلا به کم‌خونی
انجیر خشک حاوی مقادیر زیادی آهن و ویتامین C است؛ مخلوطی از‌ این دو مادهٔ مغذی، انجیر خشک را به یک میوهٔ فوق‌العاده برای کم‌خون‌ها مخصوصاً افراد مبتلا به کم‌خونی فقر آهن تبدیل کرده است.
درمان یبوست
از خواص درمانی انجیر خشک که می‌توان بیان کرد ‌این است که از انجیر خشک برای درمان و پیشگیری از یبوست می‌توان استفاده کرد. در واقع انجیر خشک خیسانده در آب یا شیر، مؤثرترین درمان برای رفع یبوست است.
داشتن موهایی سالم 
وجود گوگرد در انجیر خشک باعث ازدیاد مو شده و از ریزش آن جلوگیری کرده و شوره سر را درمان می‌کند.
تقویت حافظه
خوردن انجیر خشک همراه پسته، بادام و گردو موجب تقویت حافظه و قدرت تعقل و تفکر شده و گنجاندن آن در برنامه غذایی زنان باردار باعث تقویت حافظه جنین می‌شود.
سلامت دهان و دندان
انجیر خشک باعث سفید شدن دندان‌ها و جرم‌گیری آن‌ها می‌شود و در ورم لثه موجب تسکین درد و رفع التهاب می‌گردد.
 رفع تنگی نفس
شربت انجیر مسکن گلو و سرفه بوده و ملین سبکی به شمار می‌رود، لذا برای تهیه آن ۵ تا ۱۰ عدد انجیر خشک را در مقداری آب بجوشانید تا آن‌که به حالت شربت درآید.
تقویت استخوان‌ها
انجیر خشک دارای فسفر است. فسفر در شکل‌گیری استخوان‌ها یا جوش خوردن آن‌ها پس از آسیب‌دیدگی یا شکستگی مؤثر است.
خواص انجیر خشک برای زنان باردار
انجیر خشک برای زنان باردار خواص زیادی دارد. انجیر خشک نه‌تنها از لحاظ وجود ریزمغذی‌هایی مثل فیبر، آهن، کلسیم و منیزیم، دست‌کمی ‌از انجیر تازه ندارد، بلکه سرشار از امگا ۳ است.
کنترل فشارخون
 اگر افزایش سدیم با کاهش پتاسیم همراه شود، نتیجه آن افزایش فشارخون است. انجیر از طرفی دارای مقادیر زیادی پتاسیم و از طرف دیگر دارای میزان کمی ‌سدیم است، در نتیجه ‌این میوه برای مبارزه با فشارخون گزینه بسیار مناسبی است. انجیر با ‌ایجاد تعادل در فشارخون برای شما آرامش به همراه می‌آورد.
انجیر خشک و لاغری
انجیر را می‌توان برای کاهش وزن نیز استفاده نمود. انجیر منبع غنی از فیبر غذایی با کالری کم است. همان‌طور که شاید اطلاع داشته باشید خوراکی‌های دارای فیبر می‌تواند شما را سیر نگه دارد و فشار گرسنگی را بر بدن کم کند.
انجیر منبع عالی فیبر رژیمی ‌بوده که به هضم غذا و کنترل وزن کمک می‌کند. میزان فیبر بالای‌این میوه، آب را جذب می‌کند و دفع مدفوع را راحت‌تر می‌نماید. ‌این میوه بهترین گزینه برای درمان یبوست است. همچنین وجود آنزیم موسوم به فیسین در انجیر قادر به متابولیز پروتئین به اسیدآمینه است که می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.
البته توجه داشته باشید که انجیر نسبتاً دارای کالری زیادی است و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، خصوصاً اگر همراه با شیر مصرف شود. به همین دلیل بهتر است در مصرف آن از‌ این جهت جانب تعادل را رعایت کرد. مصرف چند عدد انجیر برای دریافت مواد مغذی آن کافی است، پس بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.
رژیم انجیر و زیتون
این رژیم غذایی تنظیم‌کننده متابولیسم، کلسیم و فسفر استخوانی است. ‌این رژیم همچنین جسم و روح را پاک‌سازی نموده و در درمان بیماری‌های زیر می‌تواند کاربرد داشته باشد: لاغری، چاقی، شکستگی استخوان و امراض استخوانی دیگر نظیر آرتروز، پوکی استخوان، نرمی ‌استخوان، کمردرد، پادرد، درد مزمن دنده‌ها، تقویت اسپرم، درمان نازایی، رفع یبوست، پاک‌سازی روده‌ها و…
رژیم انجیر و زیتون را به دو طریق خاص و عادی می‌توان به‌کار برد. در رژیم خاص به مدت ۱۴ روز متوالی، هر روز ۲۱ عدد انجیر و ۲۱ عدد زیتون را می‌توان در وعده‌های غذایی ۳ تا ۶ گانه به هر طریق دلخواه ترکیبی یا جداگانه میل نمود. در طول مدت یادشده، خوردن سایر غذاها، کشیدن سیگار، مصرف چای، میوه و غیره ممنوع است. زیتون مصرفی نباید شور باشد اما استفاده از زیتون ساده یا پرورده مشکلی ندارد. 
در رژیم عادی انجیر و زیتون نیز همراه با سایر غذاها، هر صبح ۷ عدد زیتون و هر شب ۷ عدد انجیر میل می‌گردد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی