[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رابطه گروه خونی و ابتلا به سنگ کلیه، روزنامه شیراز نوین

ابتلا به سنگ کلیه در دنیا بسیار رایج است و پزشکان پس از تحقیقات در ‌این مورد ارتباطی بین گروه خونی خاصی و ابتلا به سنگ کلیه یافته‌اند.
به گزارش نمناک، اگر تجربه سنگ کلیه را داشته باشید، پس حتماً می‌دانید که اتفاق خطرناک و کشنده‌ای نیست. خیلی از افراد هم خوش شانس هستند و هرگز سختی‌های مربوط به سنگ کلیه را تجربه نمی‌کنند؛ اما بیش از نیم میلیون نفر هر سال به بیمارستان مراجعه می‌کنند که با مشکلات سنگ کلیه مواجه هستند و از هر 10 نفر؛ ممکن است یک نفر از افراد کل دنیا سنگ کلیه داشته باشد.
در واقع ‌این سنگ‌ها حاصل تجمع مواد معدنی و نمک هستند که سفت می‌شوند و درد ‌ایجاد می‌کنند؛ اما جان کسی را تهدید نمی‌کنند. جالب است بدانید که ممکن است بر اثر مصرف بعضی از دارو‌ها و مکمل‌‌ها هم سنگ کلیه ‌ایجاد شود.
اگر به عفونت‌‌های ادراری دچار هستید، احتمالاً بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار می‌گیرید. رژیم غذایی ضعیف، کم‌ آبی مزمن هم بدن شما را در معرض خطر بالا قرار می‌دهد؛ اما آیا می‌دانستید که گروه خونی هم می‌تواند در ‌این امر مؤثر باشد؟ ‌یک مطالعه در سوئد در سال 2021 به ‌این نتیجه رسید که گروه خونی بعضی از افراد، آن‌ها را بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار می‌دهد.
کدام گروه خونی بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند؟
گروه خونی شما می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. خون بر اساس نوع آنتی‌ژنی که در آن وجود دارد، به گروه خونی A, B, AB, یا O دسته بندی می‌شود که ممکن است مثبت یا منفی باشد.
دقیقاً گروه خونی مانند رنگ چشم و رنگ مو مخصوص به خود ماست و از طریق ژنتیک به ارث می‌رسد. اخیراً تحقیقات به ‌این نتیجه رسیده‌اند افرادی که یک نوع گروه خونی خاص دارند، بیشتر در معرض بیماری‌ها قرار می‌گیرند و خطر حمله قلبی، بیماری قلبی، کاهش قدرت حافظه و بعضی سرطان‌ها در بعضی از گروه‌های خونی بیشتر است.
کدام گروه خونی کمتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند؟
افرادی که نوعی از گروه خونی را دارند، کمتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. یک مطالعه سوئدی در ‌این زمینه انجام شده و روی 5 میلیون نفر تحقیقاتی را به عمل آورده و رابطه بین گروه خونی و ابتلا به بیش از هزار بیماری مختلف را بررسی کرده است. آن‌ها به ‌این نتیجه رسیدند افرادی که گروه خونی ب دارند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سنگ کلیه هستند و افراد دیگر بیشتر در معرض ‌این مشکل قرار می‌گیرند.
انتخاب سبک زندگی شما می‌تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند
حتی اگر گروه خونی ب داشته باشید و در معرض خطر کمی ‌برای ابتلا به سنگ کلیه باشید؛ اما به هر حال سبک زندگی شما هم تعیین کننده است؛ پس سعی کنید سالم زندگی کنید و به اندازه کافی آب بنوشید تا از ابتلا به مشکلات دیگر هم جلوگیری گردد.
علائم سنگ کلیه دردناک است؛ اما کشنده نیست
علائم سنگ کلیه می‌تواند شامل درد خیلی شدید در زیر دنده‌ها یا در یک طرف بدن و کمر باشد.‌ این درد ممکن است به صورت موجی اتفاق بیفتد و به سمت کشاله ران برسد یا تغییراتی در شدت آن ‌ایجاد شود. همچنین ممکن است هنگام ادرار، سوزش را هم احساس کنید و دچار حالت تهوع، عفونت یا تب و لرز بشوید که همه ‌این‌ها سخت و دردناک هستند؛ اما آسیب دائمی‌ وارد نمی‌کنند.
در واقع در‌این حالت شما مجبور هستید که دارو مصرف کنید و مقدار زیادی آب بنوشید تا سنگ کلیه‌تان دفع شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی