[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کار نماینده‌های ایران سخت‌تر شد ، روزنامه شیراز نوین

کنفدراسیون فوتبال آسیا از تصویب تغییرات جدید با تصمیم کمیته مسابقات در این قاره خبر داد.
به گزارش فوتبال 360، برگزاری مسابقات باشگاهی در قاره آسیا از فصل 
25-2024 دستخوش چند تغییر شده است؛ کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا تشکیل جلسه داد و تغییرات مهمی‌ برای آینده فوتبال باشگاهی در این قاره رقم خورد. بر این اساس 76 تیم باشگاهی در 3 سطح مختلف از رقابت‌های باشگاهی آسیا به جای دو رقابت فعلی (لیگ قهرمانان آسیا و اِی‌اف‌سی کاپ) حضور پیدا خواهند کرد. این تغییرات در حالی تصویب شده که مقرر شده بود رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از فصل آینده (24-2023) هم با فرمت جدید برگزار شود!
سطح اول رقابت‌های باشگاهی در آسیا 24 تیم شرکت‌کننده خواهد داشت که به 2 گروه 12 تیمی ‌در مناطق غرب و شرق تقسیم می‌شوند و در فرمت لیگی با هم رقابت می‌کنند. هر تیم 4 بازی خانگی و 4 بازی خارج از خانه مقابل 8 تیم مختلف در منطقه خود انجام می‌دهد. در نهایت 8 تیم برتر از هر منطقه (در مجموع 16 تیم) به مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌ها صعود می‌کنند و بازی‌ها در این مرحله به صورت رفت و برگشت برگزار خواهد شد. 8 تیم برتر مرحله یک‌هشتم نهایی به مرحله یک‌چهارم نهایی راه خواهند یافت که از این مرحله به بعد تا دیدار فینال، بازی‌ها به صورت تک‌بازی در یک مکان متمرکز برگزار می‌شود.
سطح دوم فوتبال باشگاهی آسیا هم با 32 تیم شرکت‌کننده در 8 گروه 4 تیمی ‌برگزار می‌شود. بازی‌ها در این مرحله به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود و دو تیم اول هر گروه به مرحله بعدی صعود می‌کنند. تیم‌های صعود کنند از هر گروه به صورت رفت و برگشت به مصاف هم می‌روند تا تکلیف دو تیم فینالیست رقابت‌ها معلوم شود. بازی فینال هم تک بازی است تا تیم قهرمان سطح دوم مشخص شود. در سطح سوم رقابت‌ها هم 20 تیم شرکت کننده حضور دارند که در 5 گروه 4 تیمی ‌به رقابت با هم می‌پردازند. رقابت تیم‌ها به صورت تک بازی و متمرکز است و 5 تیم اول و 3 تیم دومی‌که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود می‌کنند. در سطح سوم و در مراحل حذفی، تیم‌ها به صورت رفت و برگشت با هم بازی می‌کنند و بازی فینال تک بازی است. 
در مورد برگزاری این رقابت‌ها باید به این نکته اشاره کرد که به تیم‌های بازنده مرحله مقدماتی و پلی‌آف (بازی‌های پیش از مرحله گروهی) لیگ سطح اول، فرصت حضور در مسابقات سطح دوم داده می‌شود و تیم‌های بازنده مرحله مقدماتی و پلی‌آف سطح دوم هم اجازه حضور در سطح سوم مسابقات را پیدا خواهند کرد. یکی از بحث‌های مهم این سال‌ها در مورد برگزاری رقابت‌های باشگاهی در قاره آسیا مربوط به استفاده تیم‌ها از بازیکنان خارجی می‌شود. در فوریه 2022، کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد افزایش سهمیه بازیکنان خارجی در لیست تیم‌ها از سهمیه (1+3) موجود به (1+5) (5 بازیکن از هر ملیت و یک بازیکن آسیایی) را تصویب کرد که قرار است از فصل 24-2023 اعمال شود.
در جدیدترین تصمیمی‌که در مورد این بحث گرفته شده، مقرر شد (AFC)  سهمیه ثبت‌نام بازیکنان خارجی را از فصل 25-2024 به بعد حذف کند و تیم‌های آسیایی مشکلی در استفاده از نفرات خارجی در ترکیب خود نداشته باشند. با توجه به وضعیت مالی تیم‌های ایرانی و تیم‌های شرق آسیا و کشورهای عربی، این تصمیم به ضرر باشگاه‌های ایرانی خواهد بود و کار را برای نماینده‌های ایران در آسیا سخت‌تر از قبل خواهد کرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی