[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دستگاه مالیاتی در بهشت اقتصادی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
اشاره: 
پرداخت مالیات و استقبال از فراخوان‌های مالیاتی نشان از مسئولیت‌پذیری و البته هوشمندی اقتصادی جامعه دارد. امروزه بسیاری از اقشار جامعه از دستاوردها و کارکردهای پرداخت مالیات آنچنان که شایسته است، اطلاع ندارند و این امر به دلیل خلأ اطلاع‌رسانی است که در این حوزه استمرار یافته است. با این حال اهالی فرهنگ‌مدار فارس طبق آمار و ارقام دستگاه مالیاتی استقبال مطلوبی از پرداخت دیون اقتصادی به عمل آورده‌اند که آنها را شایسته تقدیر می‌کند. به یاد داشته باشیم که استقبال از پرداخت مالیات در شرایطی صورت می‌گیرد که بحران‌های عدیده اقتصادی گریبان‌گیر اصناف است و بسیاری از آنها روز مبادای بازار را تجربه می‌کنند. با این حال با حس مسئولیت‌پذیری به وظایف قانونی و اجتماعی خود عمل کرده و نرخ مشارکت مطلوبی را بر جای گذاشته اند. مدیرکل امور مالیاتی فارس در سلسله نشست‌های فصلی که با اصحاب رسانه دارد، به تشریح جزئیاتی از این مسئله پرداخته و خواستار همکاری مردم است. بدیهی است که پرداخت مالیات نقش ارزنده ای در سازندگی ایران اسلامی دارد و باید به عنوان یک هنجار مثبت اجتماعی نهادینه شود. در پرتو تدابیر مالیاتی می‌توان امید داشت که گران‌فروشی و احتکار مهار شده، مبانی عدالت‌محوری تقویت شود، نشانه‌های فقر کمرنگ شده و در نهایت به سوی آرمان‌شهر اقتصادی عزیمت می‌کنیم.
 تحقق 7هزارمیلیارد تومان در 9 ماه
استقبال اهالی فارس از مشوق‌های مالیاتی مهم‌ترین نکته ای بود که یکی از مقامات ارشد اقتصادی استان در یک روز بارانی به آن اشاره کرد. مدیرکل امور مالیاتی فارس صبح شنبه سوم دی ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با ارائه آمار وارقامی از هوشمندی اهالی استان خبر داد و افزود: روند استقبال مؤدیان در فارس مطلوب بوده و طی ۹ ماه گذشته بالغ بر ۷هزار میلیارد تومان، یعنی ۱۰۰درصد درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده در این استان محقق شده است. حمیدرضا محمدابراهیمی از پرداخت ۱۲۵۰میلیارد تومان از محل عوارض ارزش افزوده، به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و امور عشایر این استان خبر داد و گفت: میزان تحقق درآمد از محل سایر منابع در فارس طی این مدت ۱۰۳ درصد بوده که این امر ناشی از همراهی مناسب مؤدیان در بخش‌های مختلف و اشراف فعالان اقتصادی به مزایای مشارکت در فراخوان‌های ارائه اظهارنامه مالیاتی است. وی خاطرنشان کرد: در استان فارس و بر اساس اطلاعات آماری مربوط به سال ۱۳۹۹، میزان مالیات بالغ بر ۶۰ درصد از پرونده‌ها، کمتر از ۱۰میلیون تومان است؛ بنابراین اگر اهتمام بیشتری روی ۴۰ درصد از پرونده‌های مالیاتی گذاشته شود، قطعاً پیش‌بینی‌ها و اهداف مالیاتی تعیین شده، محقق خواهد شد. مدیرکل امور مالیاتی استان فارس در بخش دیگری از سخنانش اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی را راهکاری برای شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی و کارآمدی روندهای کنترل، نظارت و سامان‌دهی این فعالیت‌ها دانست و تأکید کرد که مبحث مالیات‌ستانی و عادلانه شدن این روند تنها یکی از اثرات و اهداف اجرای این قانون است. وی با اشاره به اینکه اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی، برعهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده است، اضافه کرد: این مسئولیت موجب برداشت‌های غیرواقعی در خصوص این قانون و اهداف آن شده است؛ به طوری که برخی تصور می‌کنند چنین اقدامی تنها در راستای مالیات‌ستانی و شفافیت مالیاتی در دستور کار قرار گرفته است؛ حال آنکه این موضوع یکی از اهداف قانون پایانه‌های فروشگاهی است.
 تدابیر مالیاتی علیه قاچاق کالا
او یکی از مهم‌ترین اهداف از اجرای این قانون را سامان‌دهی و بهبود روند نظارت و پایش و کنترل بازار و عملکرد فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف دانست و تأکید کرد: با اجرای این قانون که همه اشخاص حقوقی و حقیقی را در بر می‌گیرد، روند تولید تا توزیع یک کالا یا خدمات، به شکلی قانونمند تحت نظارت خواهد بود و منجر به شفافیت فعالیت‌ها خواهد شد. این شفافیت مانع اثرگذاری بر سر راه ورود کالاهای قاچاق و عرضه خدمات فاقد مجوزهای قانونی ایجاد می‌کند و در کوتاه مدت اثرات مطلوبی را در بخش‌های مختلف ایجاد و منافع عمومی جامعه را دنبال خواهد کرد. محمدابراهیمی، سامان‌دهی فرایند صدور فاکتور و الکترونیکی شدن آن را از مهم‌ترین گام‌ها در اجرای این برنامه دانست و گفت: فعالان اقتصادی بر اساس این قانون در ۶ مرحله موظف به صدور فاکتور الکترونیکی خواهند بود که سه مرحله مختص فعالان حقوقی و سه مرحله مختص فعالان حقیقی است. محمدابراهیمی گفت: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای اولین گروه از فعالان اقتصادی حقیقی مشمول نظام مالیات ارزش افزوده، اول تیرماه سال ۱۴۰۲ و برای گروه‌های دیگر نیز تاریخ‌های اول مهرماه و اول دی‌ماه ۱۴۰۲، مشخص شده است؛ بر این اساس تا ابتدای دی‌ماه سال آینده، همه فعالان اقتصادی اعم از حقوقی و حقیقی، باید در سامانه مؤدیان، کارپوشه اختصاصی داشته باشند و همه فاکتورهای خرید و فروش را در آن ثبت کنند. او این اقدام را منجر به سیستماتیک شدن روند بررسی اسناد مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات و شفافیت در همه فعالیت‌های اقتصادی دارای مجوز و قانونی دانست و گفت: با کامل شدن روند اجرای این قانون، زمینه برای کنترل، نظارت، سامان‌دهی و هدایت بازار برای همه دستگاه‌های متولی که قانون وظایفی را در حیطه فعالیت‌های اقتصادی برای آنان تعیین کرده است، فراهم خواهد شد.
 اعمال مجازات برای گریز از دستگاه پوز
مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با این هشدار که نصب دستگاه پوز برای همه صاحبان صنوف و مشاغل الزام قانونی است، گفت: از ابتدای دی‌ماه هر واحد صنفی در همه بخش‌های عرضه‌کننده کالا و خدمات پوز نصب نکرده باشد، مرتکب تخلف شده و مستحق مجازات‌های قانونی است. محمدابراهیمی با یادآوری اینکه استفاده نکردن از پوز در همه صنوف و مشاغل دیده می‌شود، گفت: میزان گزارش‌های اعلام شده در خصوص استفاده نکردن از پوز، در خصوص صنف بهداشتی و درمانی بیشتر از سایر صنوف بوده، اما نمی‌توان ادعا کرد که این بخش دارای بیشترین میزان تخلف از این قانون است. مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با تأکید بر اینکه همه فعالان اقتصادی، اعم از حقیقی و حقوقی، به جز مواردی که قانون آنها را استثنا کرده است، باید در سامانه مؤدیان ثبت‌نام کنند، گفت: امروزه یکی از مشکلات متفاوت بودن قیمت عرضه کالا و خدمات در سطح جامعه است؛ به طوری که امکان دارد یک نوع کالا یا خدمت در یک شهر با قیمت‌های مختلفی به متقاضی و مشتری عرضه شود؛ حال آنکه با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، به دلیل مشخص بودن قیمت‌ها و درصد سود قانونی، قیمت متناسب با نوع و مشخصات کالا و خدمات، تعیین و کار نظارت و پایش تسهیل می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی