[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

میزان خواب در اواسط بزرگ‌سالی کمتر است، روزنامه شیراز نوین

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که افراد در اواسط بزرگ‌سالی نسبت به اواخر بزرگ‌سالی کمتر می‌خوابند.
به گزارش ‌ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهش جدیدی که با همکاری «کالج دانشگاهی لندن»(UCL)، «دانشگاه شرق انگلستان»(UEA)، «دانشگاه لیون»
(University of Lyon) انجام شده است، نشان می‌دهد که مدت خواب در اوایل بزرگ‌سالی تا ۳۳ سالگی کاهش می‌یابد و سپس در سن ۵۳ سالگی دوباره افزایش پیدا می‌کند.
این پژوهش که شامل ۷۳۰ هزار و ۱۸۷ شرکت‌کننده از ۶۳ کشور بود، نشان داد که الگوهای خواب در طول عمر تغییر می‌کنند و بین کشورهای گوناگون، متفاوت هستند.
شرکت‌کنندگان در ‌این پژوهش، بازی 
«Sea Hero Quest» را انجام دادند که برای تحقیقات در زمینه علوم اعصاب طراحی شده است.‌ این بازی توسط شرکت آلمانی «دویچه تلکوم»(Deutsche Telekom) با مشارکت مؤسسه خیریه «تحقیقات آلزایمر انگلستان»(Alzheimer's Research UK)، کالج دانشگاهی لندن، دانشگاه شرق انگلستان و شرکت انگلیسی «گلیچرز»(Glitchers) ابداع شده است.
از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا علاوه بر انجام دادن وظایف تعیین‌شده در آزمایش، به پرسش‌هایی در مورد ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و همچنین پرسش‌های دیگری در مورد موضوعاتی مانند الگوهای خواب پاسخ دهند که می‌توانند برای تحقیقات علوم اعصاب سودمند باشند.
این گروه پژوهشی به سرپرستی پروفسور «هوگو اسپایرز»(Hugo Spiers) از کالج دانشگاهی لندن و دکتر «آنتوان کوترو»(Antoine Coutrot) از دانشگاه لیون دریافتند که در نمونه مورد بررسی، افراد به طور میانگین ۷.۰۱ ساعت در شب می‌خوابند و خواب زنان نسبت به مردان، به طور میانگین ۷.۵ دقیقه بیشتر است.
آن‌ها دریافتند که جوان‌ترین شرکت‌کنندگان با حداقل سن ۱۹، بیشترین خواب را دارند و مدت زمان خواب در طول ۲۰ سالگی و اوایل ۳۰ سالگی کاهش می‌یابد. ‌این الگو، از جمله نقاط زمانی کلیدی تازه شناسایی‌شده در ۳۳ سالگی برای کاهش سطح خواب و ۵۳ سالگی برای افزایش مجدد خواب، در مردان و زنان و همچنین در سراسر کشورها و سطوح تحصیلی یکسان بود.
پژوهشگران می‌گویند که کاهش خواب در دوران میان‌سالی ممکن است به دلیل مراقبت از کودک و زندگی کاری باشد.
اسپایرز گفت: پژوهش‌های پیشین، ارتباط بین سن و مدت خواب را پیدا کرده‌اند اما پژوهش ما نخستین مطالعه بزرگی است که ‌این سه مرحله متمایز را در طول زندگی شناسایی می‌کند. ما دریافتیم که در سرتاسر جهان، افراد در اواسط بزرگ‌سالی کمتر می‌خوابند اما میانگین مدت خواب بین مناطق و کشورها متفاوت است.
افرادی که بیشترین خواب را گزارش می‌کنند، در کشورهای اروپای شرقی مانند آلبانی، اسلواکی، رومانی و جمهوری چک ساکن هستند که ۲۰ تا ۴۰ دقیقه خواب بیشتر در شب دارند. کمترین میزان خواب در کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله فیلیپین، مالزی و اندونزی است. مردم بریتانیا گزارش دادند که کمی ‌کمتر از میانگین می‌خوابند. مردم در کشورهای نزدیک به خط استوا کمی‌ کمتر می‌خوابند.
این پژوهش، در مجله «Nature Communications» به چاپ رسید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی