[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

یک منتقد سینما: «خون‌سرد» کپی است، روزنامه شیراز نوین

منتقد سینما گفت: مشکل اصلی سریال «خون‌سرد» کپی‌بودن آن است؛ یعنی این قصه مشابهت‌های بسیار گسترده‌ای با نمونه‌های خارجی دارد؛ شخصیت اصلی سریال که اسم قصه از او گرفته شده، اصلاً خون‌سرد نیست یا دست‌کم در بازی امیر آقایی این خون‌سرد بودن را نمی‌بینیم. به گزارش ایرنا، کاظمی‌پور در نقد سریال خون‌سرد بیان کرد: خون‌سرد سریالی در ژانر درام- جنایی است که با تلیفق ژانر وحشت که در سینمای ایران کمتر به آن پرداخته شده و به خصوص در عرصه سریال سازی کمتر مورد توجه بوده، حرکت نویی را آغاز کرده است. وی ادامه داد: بسیار با این حرکت موافق هستم؛ چراکه ژانر جنایی و پلیسی به خودی خود جذابیت‌هایی ویژه دارد و همراه با تعلیق‌هایی که وجود دارد، باعث جذب مخاطب می‌شود. ژانر وحشت همراه با تعلیق‌های موجود باعث شده خون‌سرد حرکتی رو به جلو در تولیدات سریالی به ویژه نمایش خانگی در ایران باشد. کاظمی‌پور تصریح کرد: این فضا به اضافه ژانر وحشت و ترسناک که کمتر در سریال‌های ایرانی با آنها مواجه بوده ایم، موجب شده است که این سریال حرکتی رو به جلو در تولیدات سریالی به ویژه نمایش خانگی در ایران باشد. به همین دلیل این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. این منتقد سینمایی با اشاره به مشکل برجسته سریال خون‌سرد بیان کرد: مشکل اصلی خون‌سرد کپی بودن این سریال است؛ کپی بودن یعنی مشابهت‌های بسیار گسترده ای که این سریال با نمونه‌های خارجی دارد و این نمونه‌های خارجی به قدری قدرتمند، شسته‌رفته و تمیز هستند که اگر مخاطب آن را دیده باشد و در مقام مقایسه بربیاید، خون‌سرد برایش کم دست و پا محسوب می‌شود و اگر ندیده باشد (مخاطب عام)، سریال خوبی است. وی افزود: از مهم‌ترین ویژگی‌های سریال خون‌سرد به خصوص در قسمت‌های ابتدایی، خوش ساخت بودن آن است؛ خوش ساخت بودن یک مجموعه این است که زیاده گو نیست، قصه‌های حاشیه ای ندارد و دوربین آن سردرگم نیست؛ اما از قسمت‌های سوم و چهارم به بعد درگیر این حاشیه‌ها می‌شود و برخلاف سه قسمت اول که جذاب و موجزتر است و عنصر تعلیق در آن بیشتر دیده می‌شود، از قسمت‌های چهارم به بعد حاشیه‌های سریال بیشتر می‌شود و سریال درگیر مسائل خانوادگی یا خبرنگاری که در ترکیه افشاگری می‌کند، می‌شود و از آن جان و قدرت اصلی که کاراکتر اصلی دکتر کسری با بازی امیر آقایی در ابتدا دارد، فاصله می‌گیرد و افول می‌کند. کاظمی‌پور اظهار داشت: این حواشی باید به کاراکترمحوری داستان و پزشک قانونی‌ای که مرتکب این جنایت‌ها شده است، کمک دهنده باشد؛ اما این اتفاق شکل نمی‌گیرد و تازه او را از جریان دور می‌سازد. 
شخصیت اصلی فیلم که اسم قصه از او گرفته شده، اصلاً خون‌سرد نیست
این منتقد سینمایی یادآور شد: اسم سریال یکی از مشکلات و نواقص این فیلم است. شخصیت اصلی فیلم که اسم قصه از او گرفته شده، اصلاً خون‌سرد نیست یا دست کم در بازی امیر آقایی این خون‌سرد بودن را نمی‌بینیم. شخصیتی به شدت عصبی، تندخو و کسی که زود به هم می‌ریزد و شدیداً تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بسیار عاطفی است و از اتفاقاتی که می‌افتد به شدت متأثر می‌شود. درحالی که ما از یک شخصیت خون‌سرد انتطار داریم که در برابر این اتفاقات بسیار خون‌سرد و دقیق باشد و ماهرانه کارش را انجام دهد؛ موضوعی که اساساً در بازی امیر آقایی نمود ندارد و او نسبت به اتفاقات کنش‌های تند و خشنی دارد. بنابراین این موضوع هم یکی دیگر از تناقضات این سریال است.
فضاسازی و حرکت دوربین
وی ادامه داد: در ادامه بحث خوش ساخت بودن خون‌سرد باید تأکید کرد که فضاسازی‌های سریال به واسطه نور و موسیقی به خوبی از آب درآمده است. در ژانر درام‌های جنایی- پلیسی رنگ، نور و موسیقی بسیار در ایجاد دلهره و تعلیق تأثیرگذار هستند. کاظمی‌پور تأکید کرد: استفاده از رنگ‌های اکسپرسیو (رنگ هیجان‌انگیز) نورهای قرمز و استفاده از تاریکی، تیره- روشن‌ها در سریال خون‌سرد باعث شده است فضاسازی با عنصر تعلیق و دلهره را به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی سریال‌های ژانر وحشت ایجاد کند و از این منظر سریال تا حدی موفق است. یکی دیگر از مؤلفه‌های ژانر وحشت حرکت دوربین است. این حرکت دوربین در تعقیب و گریز و در دنبال سوژه بودن (دوربین از دور، دوربین از نزدیک، پشت) از جمله موضوعاتی است که ایجاد فضای دلهره در داستان را رقم می‌زند. این منتقد تصریح کرد: بر اساس آنچه بیان شد، حرکت دوربین خون‌سرد ایراد دارد؛ در لحظه‌هایی خیلی خوب است، اما در لحظاتی بسیار ساده و سهل انگارانه و راحت است و مقداری در حرکت، جاگیری و زاویه دوربین فیلم دوگانه است. یعنی در لحظاتی این حرکت دوربین خیلی خوب و موفق است، اما در لحظاتی بسیار ساده و معمولی روایتی را تعریف می‌کند که از فضاسازی ژانر وحشت فاصله دارد.
دکتر کسری گاف می‌دهد
کاظمی‌پور خاطرنشان کرد: کاراکتر دکتر کسری قرار است پزشکی باشد که با خون‌سردی و مهارت کافی مرتکب جنایت می‌شود و جرائمی را انجام می‌دهد و شخصیتی نیست که به راحتی گاف دهد؛ اما می‌بینیم که این روند قوام ندارد و این شخصیت در گریم و شبیه‌سازی‌هایش اصلاً منطقی نیست. وی گفت: صرف اینکه یک فرد بی مو، یک کلاه گیس بر سرش بگذارد، نمی‌شود آن را تغییر چهره یا کار خاصی عنوان کرد. یعنی برای مخاطب باورپذیر نیست و وقتی سریال ما کاراکترمحور است، بسیار لازم است که روی این کاراکتر کار کنیم. اساساً در سریال‌ها و فیلم‌های کاراکترمحور توجه و پرداخت جزئیات بسیار مهم است. به همین دلیل است که در این دست تولیدات حتی ثانیه ساعت، نوع پوشش لباس و حرکات یک کاراکتر بسیار مهم است؛ حساسیت‌هایی که ما اساساً در برخورد با حرکات دکتر کسری نمی‌بینیم و صرفاً می‌بینیم که او کلاه گیس می‌گذارد و لباسش را عوض می‌کند و مرتکب جنایت می‌شود و در محل جنایت هم گاهی با آدم‌ها گپ و گفتی دارد و این چیزی است که باید بگوییم در مقایسه با سریال‌های خارجی آدم کارکشته ای که مرتکب جنایت می‌شود، نیست.کاش سریال به جای پرداختن به خرده روایت‌هایی که داستان را از مسیر اصلی دور می‌ساخت، همان مسیر جنایت، انگیزه جنایت و علت جنایت را مورد توجه 
قرار می‌داد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی