[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

قدرت عضلانی را به این طریق بالا ببرید، روزنامه شیراز نوین

در پژوهش‌های اخیر، دانشمندان ژنی را کشف کرده اند که با ورزش فعال می‌شود و مسئول ساخت قدرت عضلانی است.
به گزارش صدآنلاین، کشف این ژن امکان درمان‌هایی را فراهم می‌کند که برخی از مزایای سلامتی را حتی بدون ورزش ارائه می‌دهند. به گفته محققان، بر کسی پوشیده نیست که ورزش ماهیچه‌ها را تقویت کرده و سلامت کلی را بهبود می‌بخشد، اما مکانیسم‌های خاصی که توسط آن کار می‌کند، پیچیده است و درک آن می‌تواند دشوار باشد. برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه‌‌های ملبورن و کپنهاگ پاسخ‌های سیگنالینگ مولکولی را در عضلات قبل، حین و بعد از انواع مختلف ورزش بررسی کردند. در این رابطه دکتر بنجامین پارکر پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: برای شناسایی نحوه فعال شدن ژن‌ها و پروتئین‌ها در طول و بعد از تمرین‌‌های مختلف، ما تجزیه و تحلیل ماهیچه‌‌های اسکلتی انسان را بر اساس یک مداخله متقابل ورزش استقامتی، سرعتی و مقاومتی انجام دادیم.
از این رو، تیم تحقیقاتی بررسی کرد که چگونه پاسخ‌‌های سیگنالینگ در ماهیچه‌‌ها پس از انواع مختلف ورزش در یک فرد تغییر می‌کند و همچنین میزان سازگاری آن تغییرات در طیف وسیعی از افراد را بررسی کردند. از این رو، محققان ژنی را شناسایی کردند به نام C18ORF25 که قبلاً مشخص نشده بود و در میان ژن‌هایی بود که اغلب فعال می‌شد.
در آزمایش‌ها، زمانی که تیم پژوهشی موش‌ها را مهندسی کردند که فاقد این ژن باشند، حیوانات فیبرهای ماهیچه‌ ای اسکلتی کوچک‌‌تری ایجاد کردند که به عضلات ضعیف‌‌تر و کاهش عملکرد ورزشی منجر شد. برعکس، زمانی که محققان فعالیت ژن را افزایش دادند، ماهیچه‌های حیوانات قوی‌تر شدند.
همیشه رؤیای یک قرص ورزش وجود دارد که می‌تواند بدون تمرین سخت فواید سلامتی را به همراه داشته باشد، اما محققان می‌گویند که این مطالعه می‌تواند طیف گسترده تری از کاربردهای بالقوه را به همراه داشته باشد. 
دکتر پارکر در انتها گفت: شناسایی این ژن ممکن است بر نحوه مدیریت پیری سالم، بیماری‌های آتروفی عضلانی، علوم ورزشی و حتی تولید دام و گوشت تأثیر بگذارد. این امر به این دلیل است که ارتقای عملکرد بهینه عضلات یکی از بهترین پیش‌بینی‌کننده‌های سلامت کلی است. ما می‌دانیم که ورزش می‌تواند از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری و حتی برخی از آن‌ها را درمان کند. اکنون ما امیدواریم که با درک بهتر اینکه چگونه انواع مختلف ورزش این اثرات ارتقادهنده سلامتی را در سطح مولکولی ایجاد می‌‌کند، بتوانیم در جهت ایجاد گزینه‌‌های درمانی جدید و در دسترس گام‌های جدید برداریم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی